11 طريقة للسيطرة على ادمان الطعام وفقدان الدهون بشكل اسرع

ريهام محمود
ريهام محمود
2200

اثبتت الابحاث ان في هرمونات معينة في اجسامنا ، مسؤولة عن الادمان ، ومن ضمنها ادمان الاكل ، لان ناس قليلة جدا بيقدروا يسيطروا على نوعية وكمية الاكل اللي بياكلوه ، وده مش بيأدي بس للسمنة ، ولكن كمان لبعض الاضطرابات العقلية ، زي الاكتئاب ، والنهاردة جمعنالكم من خلال موضوعنا نصايح للسيطرة على ادمان الطعام من خبراء ومتخصصين التغذية.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام:

1- استبدلي الاطعمة المصنعة والمحليات بالبدائل المغذية:

كتير من الباحثين اثبتوا ان المنتجات اللي بتحتوي على مستويات عالية من السكر والمحليات الصناعية والدهون بتسبب الادمان ، من خلال اثارة تفاعلات كيميائية في الجسم ، تحتوي الاطعمة المصنعة في الغالب على المكونات دي ، عشان كده مهم جدا تجنبها والاعتماد على المنتجات الصحية ، وعشان تسهلي على نفسك قبل ما تروحي تشتري مسنلزمات البيت ، اعملي قايمة عشان تلتزمي بيها ومتخرجيش عنها وتشتري حاجات مش متوقعة.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 1
نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 1

2- اتحكمي في الكميات:

لو مش هتقدري تستبعدي الاطعمة غير الصحية تماما من نظامك الغذائي ، خبراء التغذية بيقولوا انك ممكن تقللي ادمانك ليها عن طريق اكل كمية معينة منها بس ، على سبيل المثال ، لو عايزة تاكلي بطاطس شيبسي ، اشتري اصغر حجم مرة واحدة في الاسبوع ، واعرفي ايه الكمية الآمنة بالنسبة لك ممكن تاكليها ، ولو حسيتي انك لسه جعانة ، استني حوالي 30 دقيقة قبل ما تاكلي وجبة تانية ، لانه خلال الوقت ده ممكن رغبتك في الاكل تختفي ومتاكليش تاني.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 2
نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 2

3- كلي وجبات صحية بشكل منتظم:

تقدري تقللي رغبتك الشديدة في اكل منتجات معينة لو قدرتي تلبي احتياجاتك الغذائية من خلال وجبات متوازنة ، واكيد كلنا سمعنا ان وجبة الفطار هي اهم وجبة في اليوم ، ولكن بالاضافة لده كمان ، المتخصصين في الصحة العقلية بيقولوا انه اذا اخترتي طعام صحي في اول اليوم ، ده هيساهم بشكل عام انك تدخلي المنتجات الصحية في روتينك.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 3
نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 3

4- غيري عاداتك الاجتماعية:

الخبراء والمتخصصين بيقولوا ان مدمنين الطعام محتاجين يكسروا الحلقة ، بالظبط زي المدمنين على اي حاجة تانية ، تغيير روتينك اليومي ممكن يساعد بشكل كبير على التخلص من عاداتك الغذائية الغير صحية ، حاولي انك تقضي وقت اكتر في انشطة مافيهاش اكل ، يعني بدل ما تخرجي مع اصحابك تاكلوا بره ، ممكن كبديل تروحوا تتفرجوا على فيلم او تتمشوا.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 4
نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 4

5- كلي ببطء:

ركزي على الاكل وامضغيه كويس ، هرموناتنا هي المسؤولة عن التحكم في شهيتنا والسعرات الحرارية ، والموضوع بياخد حوالي 20 دقيقة لارسال اشارات للمخ انك خلاص وصلتي للامتلاء ومش محتاجة اكل تاني ، عشان كده البطء هيقلل بشكل كبير من فرص الافراط في الاكل واكتساب الوزن.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 5
نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 5

6- انتبهي للاكل العاطفي:

كتير من الناس بيفكروا ان اكل كمية كبيرة من الطعام اثناء الشعور بالضيق او التوتر ممكن يساعد على تحسين الحالة النفسية ، ولكن الحقيقة ان هو بيزود بس الرغبة الشديدة في الاكل ، ومالوش علاقة بحل اي مشكلة ، اول حاجة الاكل العاطفي في الغالب بيكون مرتبط باختيار اطعمة غير صحية زي الحلويات, المعجنات, والبيتزا وغيرها من الاكلات ، وتقدري تتغلبي على ده من خلال انك تلاقي طرق صحية عشان تتغلبي على التوتر ، ممكن يساعد انك تمارسي التأمل, اليوجا, التمارين الرياضية, تتكلمي مع صديق, تقري كتاب, تتفرجي على افلام ومسلسلات ، ده هيساعد بشكل كبير في التخلص من التوتر ، وهيساعد كمان في انقاص الوزن.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 6
نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 6

7- اتجنبي الكافيين:

النوم الجيد مهم جدا عشان تحافظي على صحتك وتقدري تتعاملي مع الاجهاد اليومي ، وممكن انه الكافيين لانه يعتبر منشط يسببلك ارق وميخلكيش تنامي كويس ، بالاضافة لده وحسب اللي اظهرته الابحاث ، ان في علاقة بين قلة النوم وزيادة الوزن ، عشان كده تقليل الكافيين ممكن انه يساعد بشكل ملحوظ على انقاص الوزن.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 7
نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 7

8- اطبخي وجباتك في البيت:

اكل الوجبات في البيت طريقة صحية اكتر ليكي ، لانه هيديكي تحكم اكتر في نوعية الاكل ، والخبراء والمتخصصين بيقولوا لما تعرفي بالظبط كمية الملح, السكر, او الدهون اللي بتدخل طبقك وامتى تقدري تبدلي المكونات او تستغني عنها ، ده هيخليكي توصلي للسعرات الغذائية اللي محتاجها الجسم بس ومتاخديش اكتر منها.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 8
نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 8

9- حطي لنفسك مكافآت مع كل انجاز:

لما توصلي لمرحلة او تحققي هدف او انجاز معين كافئي نفسك ، ممكن مثلا تعملي اي حاجة بتحبيها ، بعد اسبوع من التمارين المنتظمة ، او حددي هدف انك تاكلي اكل صحي لمدة شهر ، ولما تنجحي في تحقيق الهدف ده اطلعي رحلة مع اصحابك وابسطي نفسك ، الخبراء بيقولوا ان النوع ده من نظام المكافآت بيساعد فعلا في التغلب على ادمان الطعام.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 9
نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 9

10- اهتمي بجسمك:

الدراسات اثبتت ان المساج ممكن يكون جزء مفيد من برنامج انقاص الوزن ، على سبيل المثال ، التدليك او المساج السويدي مفيد جدا للدورة الدموية والعضلات ، وبيأثر على المناطق اللي بتعاني من مشاكل في الجسم وبيحسن من الصحة العامة ، وتقدري كمان تستخدمي كريمات مخصوص للمساج تدلكي بيها لنفسك في المناطق اللي فيها مشاكل زي البطن, الساقين, الوركين.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 10
نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 10

11- اطلبي مساعدة متخصصة:

ممكن التعامل ممكن نتايج ادمان الاكل يكون مربك جدا ومتعرفيش انتي تتعاملي معاه بنفسك ، في الحالة دي هيكون الاختيار الافضل انك تستشيري متخصص ، لو حاسه انك بتعاني من اضطراب الاكل روحي للدكتور فورا ، هيقولك على طرق العلاج والادوية المناسبة.

نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 11
نصايح للسيطرة على ادمان الطعام 11

هل عندك نوع معين من الاكل مدمنة عليه؟ هل عندك طرق خاصة للتخلص من الادمان ده؟ شاركينا تجربتك.

مقالات متعلقه

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

7 اطعمة ابعدي عنهم تماما لو بتحاولي تخسري وزن

7 اطعمة ابعدي عنهم تماما لو بتحاولي تخسري وزن

وصفات لسد الشهية وتخسيس الوزن

وصفات لسد الشهية وتخسيس الوزن