9 اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط اعرفيهم معانا

ريهام محمود
ريهام محمود
414

اكيد كلنا عارفين كويس اننا عشان نحافظ على صحتنا مهم جدا نغسل المنتجات الغذائية اللي بنشتريها من السوق ، الموضوع يبان انه سهل ، ان كل اللي عليكي تعمليه تفتحي الحنفية وتغسلي الاكل تحت المية الجارية ، ولكن في شوية فروق دقيقة اللي لازم تعرفيها ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على 9 اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط.

اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط:

1- الفواكة والخضروا المجمدة:

كتير بيعتمدوا على الخضروا المجمدة لانها اسهل واسرع في التحضير ، ولكن لازم عرفي انه قبل ما تجمديها لازم تتغسل بالمية ، كتير من الناس بينسوا غسل الخضروات المجمدة قبل الاستخدام ، ولكن مش هيبقى في مشكلة لو هتطبخيها على درجة حرارة عالية ، لكن لو انتي بتحبي الخضار النص سوا او السوتيه ، يبقى لازم تتغسل كويس وتطبيخها بنفس طريقة الخضار الطازة عشان تتخلصي من اي جراثيم او بكتيريا.

اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 1
اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 1

2- الارز:

كل انواع الارز لازم تتغسل قبل الطبخ من 3 – 4 مرات _خصوصا الارز طويل الحبة او البسمتي) لان الخطر الحقيقي مش في الغبار ولكن في النشا اللي بيغطي الارز ، النشا هو اللي بيتسبب في ان الارز يطلع معجن ومش حلو ، وبننصح كمان بغسل الحبوب النشوية التانية زي الذرة, حبوب القمح ، ويتغسل لحد ما المية تبقى صافية وشفافة.

اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 2
اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 2

3- بلح البحر والمحار:

كل الاطعمة البحرية الصدفية زي بلح البحر والمحار لازم تتغسل كويس جدا حتى لو اشترتيها مجمدة لانها ممكن تكون مليانة رمل وحصى.

اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 3
اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 3

4- اللبن ومنتجات الالبان:

بننصح بغسل علب اللبن والزبادي واي منتجات سائلة تانية قبل فتحها ، لان آلاف الاشخاص بيلمسوا الحاجات دي وبيقروا المعلومات اللي عليها وبيتأكدوا من تاريخ صلاحيتها ، وبمجرد ما تفتحي العلبة او الازازة ممكن البكتيريا اللي اتنقلت للعلب من الاشخاص دول تدخل لجوه المنتج بمجرد ما تفتحيه.

اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 4
اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 4

5- السمك:

الاسماك النية متتغسلش الا لو كنتيه تاكليها نية زي اللي بيدخل مثلا في اكلة السوشي ، لان درجة الحرارة العاللية بتقتل كل البكتيريا ، في حين انك لو غسلي السمك الني ، هيكون في خطر انتشار بكتيريا في مطبخك كله ، وحطي في اعتبارك ان لازم تغسلي ايديكي, ولوح التقطيع, والسكينة بعد التقطيع كويس جدا.

اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 5
اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 5

6- الكرنب:

بغض النظر عن نوع الكرنب ، لازم يتغسل كويس جدا ، ولو هتطبخي القرنبيط اللي هو من نفس عيلة الكرنب ، فانتي محتاجة تنضفي كل زوايا الثمرة وتقسيمها لقطع وغسلها كويس ، ولو هتطبخي الكرنب الابيض او الاحمر ، شيلي الطبقتين او الورقتين اللي فوق لانهم بيكون عليهم اكبر كمية من الاوساخ والبكتيريا والغبار ، وعشان تنضفيه كويس ، انقعيه في حوض او طبق كبير مليان مية وضيفي له شوية خل وسيبيه منقوع كام دقيقة ، وبعدين اشطفيه بمية نضيفة.

اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 6

7- المشروبات المعلبة:

المشروبات الغازية او العصاير متفتحيش العلبة وتشربي منها الا لما تغسليها الاول او تمسحي الجزء العلوي على الاقل ، لان مع الشحن واللمس من اشخاص كتير بتبقى مليانة بكتيريا وجراثيم ، والافضل كمان لو متوفر امكانية انك تصبي محتوى العلبة في كوباية وتشربيها.

اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 7

8- الخس:

الخس من الخضروات اللي لازم تتغسل كويس جدا تحت مية جارية لانه بيكون مليان رملة وجراثيم على الاوراق بتاعته ، افصلي ورق الخس من بعضه وانقعيه في مية باردة لمدة كام دقيقة ، وبعدين طلعيه وحطيه على مصفى او فوطة مطبخ وسيبيه يتصفى وينشف.

اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 8

9- التفاح:

اصح الفواكة هي الفواكة الصغيرة اللي مش بتحتاج معاملة خاصة ، غير غسلها بالمية ، ولكن الدراسات اشارت انه اذا نقعتي الفاكهة في المية وصودا الخبز او الكربوناتو لمدة 12 دقيقة وبعدين شطفها بمية نضيفة ، ده هيساعد على التخلص من غالبية المواد الكيميائية اللي موجودة عليها.

اطعمة بتغسليهم بطريقة غلط 9

مقالات متعلقه

ليه لو حطيتي ويبس مع الغسيل في الغسالة ممكن يوفرلك وقتك ومجهودك

ليه لو حطيتي ويبس مع الغسيل في الغسالة ممكن يوفرلك وقتك ومجهودك

10 طرق للحفاظ على الملابس من تغير اللون والبهتان

10 طرق للحفاظ على الملابس من تغير اللون والبهتان

ازاي تعملي ازالة السموم من البيت

ازاي تعملي ازالة السموم من البيت