7 عادات قبل النوم ممكن تساعدك على انقاص الوزن

ريهام محمود
ريهام محمود
3138

خلال الليل الجسم بيحرق ما بين 300 ل 400 سعرة حرارية ، وده تقريبا بيساوي كمية الطاقة اللي بتهدريها على المدى الطويل ، والخبراء بيقولوا ان النوم الجيد ممكن انه يساعد على انقاص الوزن ، بالظبط زي التمارين الرياضية ، ولو عايزة ده ينجح معاكي ، مهم انك تلتزمي بعادات معينة ممكن انها تعزز عملية التمثيل الغذائي في نومك ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك على عادات قبل النوم لانقاص الوزن بأقل مجهود.

عادات قبل النوم لانقاص الوزن:

1- نامي في درجة حرارة منخفضة:

الخبراء بيوصوا بالحفاظ على درجة حرارة اوضة النوم حوالي 18 درجة مئوية (64.4 درجة فهرنهايت) اثناء الليل لتعزيز التمثيل الغذائي في جسمك ، الدراسات اظهرت ان البيئة الاكتر برودة بتنشط الخلايا الدهنية البيج ، المسؤولة عن التنظيم الحراري ، ولما تنامي في اوضة درجة حرارتها باردة او تنامي بلبس خفيف اوي ، جسمك هيبدأ في حرق طاقة زيادة للحفاظ على الحرارة ، وده السبب اللي ممكن يساعدك على انقاص الوزن اثناء النوم في درجة حرارة منخفضة.

عادات قبل النوم لانقاص الوزن 1
عادات قبل النوم لانقاص الوزن 1

2- اشربي عصير عنب:

عصير العنب بيساعد على حرق السعرات الحرارية لانه بيحتوي على مادة ريسفيراترول ، اللي بيحول الدهو البيضا السيئة لدهون بيج ، ولما بتنامي ، جسمك بيستخدم الدهون البيج عشان يحافظ على جسمك دافي ، وبالتالي شرب كوباية عصير عنب قبل النوم هيخلصك من الدهون الزيادة بدل ما تتخزن في الجسم ، اعتمدي على العصاير الطبيعية الخالية من السكر.

عادات قبل النوم لانقاص الوزن 2
عادات قبل النوم لانقاص الوزن 2

3- نامي واصحي كل يوم في نفس الميعاد:

الدراسات اظهرت ان جدول النوم غير المنتظم مرتبط بزيادة الوزن بشكل مفرط ، عادة هرمون الميلاتونين هو المسؤول عن النوم ، وبيساعد كمان على تنشيط الخلايا الدهنية البيج اللي بتساعد على حرق السعرات الحرارية.

ولو نظامك الغذائي مش ثابت ، بكده انتي بتتدخلي في انتاج الميلاتونين وبتحرمي نفسك من النوم الجيد ، ونتيجة لده هتحسي بالارهاق الصبح وهتبقي عايزة تاكلي وجبات خفيفة عالية السعرات الحرارية لزيادة طاقتك ، ولو عايزة تتجنبي ده ، نامي واصحي كل يوم في نفس الوقت.

عادات قبل النوم لانقاص الوزن 3
عادات قبل النوم لانقاص الوزن 3

4- اتجنبي الاجهزة الالكترونية قبل النوم:

الروتين الملغبط مش الحاجة الوحيدة اللي بتأثر على انتاج الميلاتونين ، لكن كمان الضوء اللي بيخرج من الاجهزة الالكترونية هو سبب تاني اننا مش بنقدر ننام بشكل صحيح ، وثبت ان الضوء الازرق اللي بيخرج من الموبايلات بيأخر انتاج الميلاتونين ، عشان كده ده بيخليكي تاخدي وقت اطول على ما تنامي وتصحي تاني يوم مرهقة.

حاولي تتجنبي الاجهزة الالكترونية قبل النوم بساعتين ، واظبطي الشاشة على الضوء الليلي ، واستبدلي التابلت بقراية كتاب قبل النوم ، هتلاقي نفسك نمتي اسرع.

عادات قبل النوم لانقاص الوزن 4
عادات قبل النوم لانقاص الوزن 4

5- كلي وجبة خفيفة من البروتين:

مافيش مشكلة من اكل الوجبات الخفيفة قبل النوم لو بتعملي ده بشكل صح ، اختاري الاطعمة الغنية بالبروتين ، زي الزبادي, الجبنة قليلة الدسم, او زبدة الفول السوداني ، البروتين هيساعد على زيادة معدل الحرق وهيساعد العضلات على النمو.

عادات قبل النوم لانقاص الوزن 5

6- مارسي تمارين المقاومة:

التمرينات الرياضية هي افضل طريقة للتخلص من التوتر وزيادة التمثيل الغذائي قبل النوم ، وتمارين الكارديو والايروبيك اثبتت فعاليتها ، ولكن تمارين القوة هي اللي هتساعدك على حرق الدهون.

ممكن السباحة او رفع الاثقال تبقى من افضل التمارين في وقت متأخر بالليل ، لانها مش هتخليكي تحسي بتعب شديد وفي نفس الوقت هتحفز حرق السعرات الحرارية ، واللي هيستمر حتى بعد ما تنامي.

عادات قبل النوم لانقاص الوزن 6

7- اشربي شاي اعشاب:

ممكن انواع معينة من الشاي تساعدك على انقاص الوزن بالليل ، واحنا هنا مش بنتكلم عن شاي الحمية او انواع شاي التخسيس ، ولكن شاي الاعشاب الطبيعي هو اللي ممكن يحسن صحتك ويساعدك على الحفاظ على وزنك ، زي القرفة اللي بتمنع الالتهابات والانتفاخ الصبح ، النعناع بيقلل من الشهية وبيساعدك على تجنب اكل الوجبات الخفيفة ، والبابونج بيحسن الهضم وبيريح الاعصاب.

عادات قبل النوم لانقاص الوزن 7

العادات دي ممكن تساعدك بشكل كبير انك تحافظي على وزنك ، ولكن لازم يكون معاها ممارسة رياضة واكل صحي خلال اليوم.

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب