7 طرق طبيعية فعالة للتخلص من الحشرات في البيت

ريهام محمود
ريهام محمود
799

اكيد كلنا بنبقى عايزين البيت نضيف خالي من اي حشرات ، ولكن المشكلة في المبيدات الحشرية الموجودة في السوق بتكون سامة جدا ومضرة جدا بالصحة لاي حد بيتعرض لريحتها وبيستنشقها ، لانه المواد الكيمائية اللي ممكن تقتل الحشرات ، هي اكيد مش هتبقى مفيدة لينا ، عشان كده الافضل استخدام حاجات طبيعية وآمنه بقدر الامكان ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على طرق للتخلص من الحشرات المنزلية.

طرق للتخلص من الحشرات المنزلية:

1- الصراصير:

الصراصير هي مش مجرد حشرات مثيرة للاشمئزاز ، ولكن كمان ممكن انها تنقل امراض ضارة جدا ، وفي كتير من المنتجات اللي موجودة في السوق اللي تقدر تخلصك منها ولكن بتكون سامة جدا ، عشان كده هنقولك حيلة رخيصة وآمنة ، والاهم انها فعالة.

قطعي بصلة واحدة وضيفي عليها معلقة صغيرة كربوناتو ، وحطي الخليط ده في زوايا البيت او الاماكن اللي ممكن يكون بيدخل منها الصراصير ، وكل يوم غيري البصلة وضيفي عليها كربوناتو ، هتلاقي ان الصراصير مش بتدخل البيت اصلا.

طرق للتخلص من الحشرات 1
طرق للتخلص من الحشرات 1

2- القرادة:

حشرة القراد في منها انواع كتير مختلفة في الحجم واللون ، ومهم جدا انك تحمي بيتك واسرتك ولو عندك حيوان اليف من الحشرة دي ، لانها ممكن تكون ضارة جدا ، واحيانا مميتة ، ولو انتي مش بتحبي تستخدمي المبيدات الكيميائية جربي الخلطات دي.

– امزجي 20 نقطة من زيت الجيرانيوم او زيت ابرة الراعي, 10 نقط من زيت sweetgrass, 5 نقط من زيت اللافندر, 5 نقط من زيت الليمون, معلقة كبيرة كحول, خففي الزيوت ب 100 مل خل او مية ، انقلي الخليط في ازازة ببخاخ ، رجيها كويس ورشي بيها الملابس قبل الخروج.

– خليط طارد القراد من الكلاب

لو بتربي كلب في البيت ، القراد من الحشرات اللي دايما بتستهدف الكلاب وهتكوني محتاجة حاجة تخلصك من المشكلة دي.

امزجي 20 نقطة من زيت الجيرانيوم او ابرة الراعي, مع 2 معلقة من زيت اللوز الحلو ، وحطي كام نقطة من الخليط ده على الكلب او على الطوق بتاعه.

الخليط ده ميستخدمش على القطط ولا على الحيوانات الحامل ، يستخدم للكلاب بس.

طرق للتخلص من الحشرات 2
طرق للتخلص من الحشرات 2

3- حشرات الحدائق:

حشرات الحدائق بشكل عام ، او الحشرات اللي بتبقى موجودة على الزرع بتكون مضرة جدا وممكن تضيعلك مجهودك وتبوظلك الزرع ، وفي مبيدات حشرية متاحة لحشرات الزرع ولكن ممكن تضر الزرع بتاعك وخصوصا لو انتي زارعة خضروات او فاكهة هتخليها غير صالحة للاكل.

اخلطي ½ كوباية من الفلفل الحار مع ½ كوباية ثوم او بصل ، واضربيهم في الخلاط لحد ما يتحولوا لعجينة ، اخلطي العجينة دي مع 500 مل مية دافية ، سيبي الخليط لمدة 24 ساعة في مكان دافي ، وبعدين صفيه ورشي منه على الزرع.

طرق للتخلص من الحشرات 3
طرق للتخلص من الحشرات 3

4- العناكب:

حتى لو العناكب غير سامة ، ولكن هي حشرة غير مرغوب فيها في البيت اكيد.

والطريقة الطبيعية دي مش هتقتل العناكب ولكن هتخليها بعيد عن البيت لانها بتكره الروايح النفاذة ، ضيفي 5 – 10 نقط من زيت النعناع ل 200 مل مية و ¼ معلقة صغيرة من اي نوع منظف سائل ، حطي الخليط في ازازة ببخاخ ورجيها كويس ، رشي المناطق اللي فيها عناكب مرة واحدة في الاسبوع هتهرب كلها من البيت ومش هتدخل عندك تاني ، ممكن تستبدلي زيت النعناع بزيت الاوكالبتوس, اللافندر, الليمون, او زيت شجرة الشاي.

طرق للتخلص من الحشرات 4
طرق للتخلص من الحشرات 4

5- النمل:

النمل من الحشرات المزعجة جدا واللي ممكن تظهر فجأة في اي مكان ، وفي اوقات كتير بيدخل للمطبخ واماكن تخزين الاكل ، فلو انتي بتعاني من مشكلة النمل شوفي معانا الطريقة دي اللي هتخلصك منه.

النمل بيكره ريحة القرفة تماما ، حطي قرفة بودر في الاماكن اللي بيدخل منها النمل ، ولنتايج فعالة اكتر ممكن تضيفي كام نقطة من اي نوع زت عطري للقرفة.

طرق للتخلص من الحشرات 5

6- عث الغبار:

عث الغبار او العته الحشرات دي بتكون صغيرة جدا لدرجة انك متقدريش تشوفيها بالعين المجردة ، ولكن مش عشان انتي مش شايفاها ده معناه انها مش موجودة ، الحشرات دي بتعيش في الغبار المنزلي ، وبيفضلوا الاماكن الدافية وبيتغذوا على الجلد الميت ، عشان كده تفتكري ايه افضل مكان بالنسبة لهم؟ زي ما فكرتي على السرير.

على الرغم من ان حشرة عث الغبار مش بتقرص ، ولكن كتير من المتخصصين قالوا انها ممكن تسبب حساسية وتهيج الجلد.

امزجي 6 معالق صغيرة من زيت الاوكالبتوس مع 1 ½ معلقة صغيرة من منظف الغسيل السائل اي نوع وضيفيهم لجردل مية ، وانقعي في الخليط ده اي حاجة قابلة للغسيل زي ملاية السرير, اكياس المخدات ، وبعدين اغسليها بالطريقة العادية ، ولاي حاجة تانية غير قابلة للغسيل رشي عليها من الخليط وامسحيها بقطعة قماش نضيفة ، وممكن تستبدلي زيت الاوكالبتوس بزيت شجرة الشاي ، هيديكي نفس النتيجة.

طرق للتخلص من الحشرات 6

7- السوس:

لو خزنتي الدقيق, الحبوب, الارز, التوابل مش مقفولين كويس ، هينتهي الامر انك تلاقي فيهم سوس ، واكيد انتي مش هتبقي عايزة يكون في مبيدات حشرية في مكان قريب من الاكل وهنا هيجي دور الحيلة بتاعتنا النهاردة.

السوس بيكره ريحة اوراق الغار “الورق اللوري” او القرنفل ، حطي فص من القرنقل او ورقة غار على سطح الطعام وحوالين الحاجات اللي انتي مخزنة فيها الاكل عشان تبعدي السوس عن اماكن التخزين.

طرق للتخلص من الحشرات 7

مقالات متعلقه

حكاية وتاريخ فانوس رمضان

حكاية وتاريخ فانوس رمضان

برامج ومسلسلات راديو نجوم اف ام في رمضان 2024

برامج ومسلسلات راديو نجوم اف ام في رمضان 2024

برامج ومسلسلات الراديو 9090 في رمضان 2024

برامج ومسلسلات الراديو 9090 في رمضان 2024