7 حاجات المفروض الست متغيرهمش في نفسها عشان زوجها

بقلمريهام محمود فيعلاقات visibility1

يقال ان التغيير هو الحاجة الثابتة الوحيدة في الحياة ، وهو من قوانين الطبيعة ، التغيير بشكل مستمر حاجة كويسة لاكتشاف جوانب تانية من شخصيتك او لو عايزة تجربي حاجة جديدة في حياتك ، ولكن لازم تعرفي ان التغييرات كويسة في حالة انها نابعة منك وانتي اللي عايزة تغيري نفسك مش تتغيري عشان حد ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك على 7 حاجات المفروض متغيريهاش بعد الجواز ولا حتى عشان الزوج.

حاجات المفروض متغيريهاش بعد الجواز:

واحد من اهم التغييرات اللي ممكن تعمليها في حياتك هو الجواز ، واكيد سمعتي من ناس كتير ان قد الحياة بتتغير بشكل كبير بعد الجواز ، واكيد كلنا عارفين ان الجواز بيكون فيه كتير من التنازلات من الطرفين ، لانك بتشاركي الحياة مع شخص تاني ، وكل طرف بيحتاج انه يتنازل عن حاجات معينة في سبيل ان الحياة الزوجية تكون ناجحة ، ولكن لازن تفتكري دايما ان التنازل ميوصلش للحد اللي انتي تخسري فيه نفسك ، ده اكيد مش مقبول ، وافتكري دايما انك قوية ومستقلة ، عشان كده هنقولك في المقال بتاعنا ايه الحاجات اللي المفروض متتنازليش فيها او تغيريها في نفسك بعد الجواز.

1- احلامك:

احلامك وتطلعاتك لازم تكون جزء مهم في حياتك ، لانها بتساعد على بناء هويتك وشخصيتك ، وبالتالي المفروض انك متتخليش عن احلامك في الحياة ، وتحاولي تحققي اللي انتي عايزاه ، ومتستسلميش في اي وقت من الاوقات لاي نوع من الضغوط او المسؤوليات الزوجية.

حاجات المفروض متغيريهاش بعد الجواز
حاجات المفروض متغيريهاش بعد الجواز

2- رأيك ومعتقداتك:

كل شخص ليه مجموعة اراء ومعتقدات بيؤمن بيها في حياته ، ومعتقداتك وارائك دي حاجة خاصة بيكي انتي ، ولو الزوج عنده مشكلة مع ده وعايزك تغيري ارائك وتتخلي عنها ، متعمليش ده ، ومتديش فرصة لاي شخص سلطة انه يسخر من ارائك او يقلل منها.

حاجات المفروض متغيريهاش بعد الجواز

3- حياتك المهنية:

غالبا الناس بينسوا ان الجواز ما هو الا بداية فصل جديد في حياتك ، ومش المفروض انه يكون سبب لانهاء حياتك المهنية او انك تسيبي شغلك ، كل واحدة من حقها تبني حياتها المهنية وتنجح ، وبالتالي هي الوحيدة اللي ليها الحق في تحديد مسار حياتها المهنية ، ومش من حق اي شخص تاني يقرر ده عنها ، مهم انك تمشي ورا قلبك وتعيشي احلامك وتحققي اللي انتي عايزاه.

حاجات المفروض متغيريهاش بعد الجواز

4- رعايتك واهتمامك باسرتك:

لما الموضوع بيتعلق باسرتك (الام والاب والاخوات) ، مش المفروض انه يبقى في تقييد على ده من ناحية الزوج او اهله ، لان البنت قضت جزء كبير من حياتها مع عيلتها وهما جزء منها ، وبمجرد ما تتجوز ده مش معناه انها تنسى جذورها او تقطع الاتصال بيهم بغض النظر عن بعدها عنهم في المسافات في المكان اللي هي عايشة فيه.

حاجات المفروض متغيريهاش بعد الجواز

5- ستايل لبسك:

في كتير من البنات بتتردد انها تلبس اللبس اللي كانت بتلبسه قبل الجواز ، ولكن انتي مش محتاجة تغيري طريقتك او ستايلك في اللبس ، لان كتير من البنات بيعدوا بالموقف ده ان الزوج بيكون عايز يغير طريقة لبس الزوجة بعد الجواز ، لكن دي من الحاجات اللي المفروض متتغيرش ، لان المفروض الشخص بالفعل لما حبك وارتبط بيكي هو عارف اتجاهك في الموضة وستايلك وطريقة لبسك.

6- اصحابك:

الاصحاب مهمين في حياة اي حد ، هما اللي بيبقوا معانا في الاوقات الحلوة والوحشة ، ويعتبروا زي العيلة التانية للشخص ، واكيد مافيش حد بيسيب عيلته او يتخلى عنها ، مافيش مشكلة ان يكون عندك دايرة اصحاب جديدة من ناحية الزوج ، ولكن مش مقبول انك تضيقي دايرة الاصحاب لانك متجوزة ، الاصحاب بيفضلوا اصحاب مدى الحياة.

7- مساحتك الخاصة وحريتك:

التبعية موضوع صعب جدا في الجواز ، ومتستسلميش ليها ابدا لان ده هيخليكي ضعيفة جدا ، لازم كل واحدة تكون مستقلة ويكون عندها مساحة خاصة تعمل الحاجات اللي هي عايزاها ، الزواج والاسرة مش معناه ابدا انك تلغي مساحتك الخاصة ، والمساحة الخاصة مطلوبة للطرفين سواء الزوج او الزوجة ، لازم يكون في مساحة من الحرية لكل طرف يعمل اللي هو عايزة بعيد عن الطرف التاني ، سواء هواية, اصحاب, وغيره.

الجواز مرحلة جميلة في الحياة ، وضروري انك تعيشيها على طريقتك وتنبسطي بكل لحظة فيه ، ومش هتستمتعي بحياتك مع زوجك الا لو كنتي صادقة مع نفسك في المقام الاول ، عشان كده بنقول لكل واحدة متغيريش نفسك بعد الجواز وتقعي في فخ الاعراف الاجتماعية والتقاليد اللي في كتير منها مش صح ، وكوني نفسك.

متتجوزيش شخص عنده ال 13 عادة دول!