15 حيلة بالورق الفويل مكنتيش تعرفيهم قبل كده!

ريهام محمود
ريهام محمود
1418

ورق الفويل او الورق الالومنيوم دايما بنستخدمه مع الاكلات اللي بنعملها في الفرن ، ولكن ورق الفويل ليه استخدامات تانية غير الطبخ ونقدر نستفاد منه بطرق كتير جدا ، والنهاردة هنتعرف مع بعض على مجموعة حيل بالورق الفويل في الاستخدامات المنزلية.

حيل بالورق الفويل:

1- استخدميه كبديل للقمع:

لو عندك اي سوائل عايزة تنقليها في ازازة ، ومش متوفر عندك قمع ، تقدري تستخدمي الورق الفويل كبديل ، اعمليه على شكل قمع زي ما هو باين قدامنا في الصورة كده.

حيل بالورق الفويل 1
حيل بالورق الفويل 1

2- اكوي الهدوم من الجانبين في نفس الوقت:

قبل ما تبدأي تكوي الهدوم حطي قطعة ورق فويل تحتها قبل الكوي ، زي ما هو باين في الصورة قدامنا ، الطريقة دي هتخلي الفويل يسخن ويفرد الهدوم من تحت في نفس الوقت وانتي بتكويها من فوق.

حيل بالورق الفويل 2
حيل بالورق الفويل 2

3- رجعي المقص حاد:

لو عندك مقص بارد وعايزاه يبقى حاد تاني وتتخلصي من الصدا فيه ، هاتي ورقة فويل وقصيها بالمقص من 7 – 10 مرات ، زي ما هو باين في الصورة.

حيل بالورق الفويل 3
حيل بالورق الفويل 3

4- طولي عمر البطارية:

لو البطاريات عندك فضيت ومعندكيش بطاريات جديدة ، استخدمي بعض الورق الفويل ، قطعي الورق قطع صغيرة وحطيه عند الجزء الموجب بتاع البطارية هتشتغل فورا ، وتعتبر حل رائع وعملي جدا في اي وقت مش متوفر عندك بطاريات جديدة ومحتاجاها ضروري.

حيل بالورق الفويل 4
حيل بالورق الفويل 4

5- ازالة الكهربا الساكنة من الهدوم:

عشان تتخلصي من الكهربا الزيادة اللي بتكون موجودة في الهدوم ، هاتي ورقتين او تلاتة من الورق الفويل جمعيهم مع بعض واعمليهم على شكل كورة وحطيهم مع الغسيل في الغسالة ، بعد الغسيل الكهربا مش هتتراكم على الهدوم وكمان الورق الفويل هيجذب الغبار والشعر.

حيل بالورق الفويل 5
حيل بالورق الفويل 5

6- تنضيف المكوى:

الحيلة دي ممكن تستخدميها مع المكوى اللي من الستانلس ستيل ، هاتي اي منظف رغوي عندك ، رشي المكوى من تحت ، وجمعي كام ورقة فويل مع بعض وادعكي بيهم المكوى من تحت ، هتنضف وهتشيلك اي صدى.

حيل بالورق الفويل 6
حيل بالورق الفويل 6

7- تنضيف الفضيات:

عشان تنضفي الفضة ، هاتي صينية كبيرة او ممكن تستخدمي الحوض سديه بالسدادة وبطنيه من تحت بطبقتين من الورق الفويل ، امليه حوالي ¼ كوباية مية مغلية, ½ كوباية كربوناتو, ½ كوباية ملح ، حطي الفضيات اللي عايزة تنضفيها في الخليط ده وسيبيها منقوعة حوالي 10 دقايق على الاقل ، وبعدين هاتي قطعة قماش ناعمة وابدأي امسحي الفضيات هتلاقي البقع والصدا طلع منها.

حيل بالورق الفويل 7
حيل بالورق الفويل 7

8- نقل الاثاث بسهولة:

عشان تحركي الاثاث بسهولة من مكان لمكان ، حطي قطعة ورق فويل تحت الرجل ، ده هيخلي عملية التحريك اسهل بكتير.

حيل بالورق الفويل 8
حيل بالورق الفويل 8

9- تحسين اشارة الواي فاي:

الورق الفويل ممكن انه يساعد في تقوية اشارة الواي فاي ، هاتي ورق فويل على شكل مستطيل واتنيها كذا مرة ، وحطيها ورا الهوائي بتاع الراوتر ، الورق الفويل هيعكس الاشارات اللاسلكية في الاتجاه اللي انتي عايزاه.

حيل بالورق الفويل 9
حيل بالورق الفويل 9

10- تنضيف مسدس الشمع السخن:

مسدس الشمع مع الاستخدام المستمر ، الشمع ممكن يتراكم عليه ويسده ، عشان تحلي المشكلة دي بكل بساطة ، سخني مسدس الشمع وهاتي كام قطعة من ورق الفويل عشان تحمي ايدك من السخونية واعمليهم على شكل كورة صغيرة وامسحي الشمع الزيادة.

حيل بالورق الفويل 10

11- حماية الاكل من الحرق:

عشان تمنعي الاكل يلزق في الطاسة او يتحرق ، حطي طبقة من الورق الفويل في الطاسة من تحت ، والطريقة دي مفيدة جدا لو هتطبخي من غير زيوت او سمنة.

حيل بالورق الفويل 11

12- ازالة الصدا من الاسطح المطلية بالكروم:

اعملي كورة من ورق الالومنيوم ، بليها تحت مية باردة ، وبعدين افركي بيها اي سطح عليه صدا.

حيل بالورق الفويل 12

13- قفل الاكياس البلاستيك:

لو عايزة تقفلي اي كيس بلاستيك ، حطي ورقة فويل على الحرف بتاعه ، ودوسي عليها بالمكوى ، وكده يبقى عندك كيس لتخزين الاكل محكم الغلق.

حيل بالورق الفويل 13

14- استخدمي الفويل مع الموبايل التاتش:

المثير للدهشة ان الشاشات التاتش بتتفاعل مع الفويل ، لو لفيتي قلم رصاص بورقة فويل ، كده تبقي عملتي قلم للتليفون يدوي الصنع ، وممكن تستخدميه لو لابسة جوانتي لفي صوباعك بالفويل واستخدمي التاتش عادي هيشتغل معاكي كانك بتستخدمي ايدك بالظبط.

حيل بالورق الفويل 14

15- اعملي بيه اشكال للحلويات:

تقدري تعملي قطاعة عجين بالورق الفويل لتشكيل العجين ، ارسمي التصميم اللي انتي عايزاة واعملي الورق الفويل بنفس الشكل هاتي قطعة ورق فويل واتنيها كذا مرة عشان الشكل يبقى سميك ويقطع معاكي.

حيل بالورق الفويل 15

تبييض الاسنان:

اخطي شوية كربوناتو مع معجون اسنان ، حطي طبقة سميكة من الخليط ده على شريط رفيع من الورق الفويل ، حطي الشريط على اسنانك ، سيبيه ساعة وبعدين اغسلي اسنانك بالمية كويس جدا ، الطريقة دي تأثيرها قوي جدا في تبييض الاسنان ، ولكن تتعمل على فترات مش باستمرار.

حيل بالورق الفويل 16

4 معتقدات غلط عن شحن الأجهزة الكهربائية.. اعرفيهم وحاولي تجنبيهم

4 معتقدات غلط عن شحن الأجهزة الكهربائية.. اعرفيهم وحاولي تجنبيهم
4 معتقدات غلط عن شحن الأجهزة الكهربائية.. اعرفيهم وحاولي تجنبيهم

مقالات متعلقه

10 حاجات تنضيفهم زيادة عن اللزوم ممكن يسبب تلفهم

10 حاجات تنضيفهم زيادة عن اللزوم ممكن يسبب تلفهم

13 غلطة المحترفين بينصحوا انك توقفي تعمليها

13 غلطة المحترفين بينصحوا انك توقفي تعمليها

حاجات صغيرة بنعملها غلط من غير ما نعرف!

حاجات صغيرة بنعملها غلط من غير ما نعرف!