6 مكونات تقدري تضيفيهم للمية هتخليها صحية اكتر وهتساعدك على تخسيس البطن

ريهام محمود
ريهام محمود
1106

كلنا عارفين المية قد ايه مهمة مش بس للصحة لكن كمان للبشرة والشعر ، احنا ممكن نزود فايدة المية اكتر كمان من خلال اضافة بعض المكونات ليها ، وده اللي هنشوفه النهاردة مع بعض من خلال موضوعنا ، هنتعرف على 6 مكونات هتزود من فايدة المية وهيخلوها صحية اكتر ، وكمان هيساعدوا على تخسيس البطن.

مكونات هتزود من فايدة المية:

1- المية مع الملح غير المعالج باليود:

المية المالحة مفيدة لتطهير القولون وعلاج الامساك المزمن ، بس المهم نعرف اننا محتاجين ملح بالكمية المناسبة ، الصوديوم بيحافظ على الاداء السليم للاعصاب والعضلات ومستويات ضغط الدم لما بيدوب في الدم.

جربي المية المالحة لو بتعاني من امساك مزمن ، او بتعاني من حركة امعاء مش منتظمة.

الوصفة:

امزجي معلقتين صغيرين من الملح غير المعالج باليود ، و 4 كوبايات مية دافية ، ولو عايزة طعمها افضل ممكن تضيفي شوية ليمون ، اشربي الكمية دي باسرع ما يمكن على معدة فاضية.

مكونات هتزود من فايدة المية 1
مكونات هتزود من فايدة المية 1

2- المية مع الثوم:

كتير من الدراسات اثبتت الفوايد الصحية من اكل الثوم ، ممكن انه يخفض ضغط الدم, بيحارب الامراض, بيحسن من مستويات الكوليسترول, بيزيل السموم من الجسم ، وده بيحصل بسبب مركبات الكبريت الموجودة في الثوم عند تقطيعه او طحنة او مضغه.

لكن انتي تقدري تاخدي كل الفوايد الصحية دي من الثوم من غير ما تاكليه ، ممكن تجربي المشروب ده.

الوصفة:

هاتي فصين ثوم قطعيهم شرايح ، سيبيهم لمدة 10 دقايق وبعدين امزجيهم مع 500 مل مية ، سيبي الصوم منقوع في المية لمدة ساعتين على الاقل ، وبعدين اشربي المية.

مكونات هتزود من فايدة المية 2
مكونات هتزود من فايدة المية 2

3- المية مع التفاح والقرفة:

التفاح مع القرفة ممكن انه يساعدك على تخسيس الوزن وزيادة التمثيل الغذائي ، خلط المكونات دي هيضيف بعض مضادات الاكسدة المهمة لنظامك الغذائي ، بما فيهم فيتامين C, B.

والقرفة ليها كتير من الفوايد الصحية ، منها خفض الكوليسترول ومكافحة مرض السكر.

الوصفة:

قطعي تفاحتين لشرايح رفيعة وضيفي لهم 2 عود قرفة في ابريق مية ، حطي المية في التلاجة لمدة ساعتين عشان تخلي النكهات تنزل في المية ، وبعدها اشربي منها.

مكونات هتزود من فايدة المية 3
مكونات هتزود من فايدة المية 3

4- المية مع مكعبات تلج الخيار:

المشروب ده منعش جدا وممكن يمنعك عن الرغبة في شرب الصودا او المشروبات الغازية وفي اكل الوجبات السريعة ، وهو واحد من مضادات الاكسدة الطبيعية ، ده غير ان في سعرات حرارية قليلة جدا 34 سعر حراري بس في الخيارة الواحدة.

الوصفة:

قطعي الخيار لشرايح او مكعبات ، جمديه في الفريزر ، ضيفيها للمية لما تحسي بالجوع او العطش ، وممكن كمان تضيفي لها ليمون او نعناع لتحسين الطعم.

مكونات هتزود من فايدة المية 4

5- المية مع الفلفل الاسود:

الفلفل الاسود يعتبر عنصر ممتاز جدا لو عايزة تخلصي جسمك من السموم او تفقدي وزنك ، الدراسات اثبتت ان الفلفل ليه خصائص مضادة للاكسدة ممكن انها تساعد في منع الالتهابات والشيخوخة المبكرة وامراض القلب ، بالاضافة انه بيحسن التمثيل الغذائي للسكر وبيخفض مستويات الكوليسترول.

الوصفة:

½ معلقة كبيرة فلفل اسود مطحون, 1 معلقة كبيرة زنجبيل مبشور, 1 معلقة كبيرة عسل, ليمونة, 2 كوباية مية.

اخلطي الفلفل الاسود مع الزنجبيل ، صبي عليهم العسل واخلطيهم مع بعض كويس ، اغلي المية وصبيها في كوبايات ، وضيفي معلقة كبيرة من الخليط لكوباية المية ، ضيفي عصير ½ ليمونة لو بتحبي الليمون ، واشربيه المشروب دافي.

مكونات هتزود من فايدة المية 5

6- المية مع الروزماري او اكليل الجبل:

اكليل الجبل ليه فوايد رائعة جدا ، اثبتت الدراسات انه ممكن يساعد في تحسين الهضم والذاكرة والجهاز المناعي ، والعلماء لقوا ان اكليل الجبل مفيد جدا للمخ وبيعمل كنوع من الحماية العصبية ، تقدري تشربي المية مع اكليل الجبل بكميات صغيرة هتكون كافية ومفيدة.

الوصفة:

هاتي ساق من اكليل الجبل الطازة ، هاتي ليمون قشريها وقطعيها لشرايح ، حطي شرايح الليمون واكليل الجبل في لتر مية ، حطي المشروب ده في التلاجة لمدة ساعتين على الاقل او طول الليل ، وبعدين اشربي منه.

مكونات هتزود من فايدة المية 6

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة