متتجوزيش شخص عنده ال 13 عادة دول!

ريهام محمود
ريهام محمود
3260

اكيد مافيش اي واحدة هتبقى عايزة ترتبط بشخص عكسها في كل حاجة, مش بيقدرها, ولا بيحترمها ، اكيد في الحالة دي هتبقى اسوأ علاقة على الاطلاق ، عشان كده لازم يكون في تأني في اختيار شريك الحياة ، عشان كده النهاردة هنتعرف مع بعض على عادات سيئة عند الرجل لو موجودة فيه مترتبطيش بيه وانهي العلاقة.

عادات سيئة عند الرجل:

1- ضيق الافق:

الشخص الضيق الافق او اللي مش بيحب تجربة حاجات جديدة ودايما عنده خوف وشكوك ، وبيمنعك انك تعملي اي حاجة بسبب خوفه ان اي حاجة ممكن تتحول بشكل سيء او شكوكه فيكي.

النوع ده من الرجالة اتخلصي منه فورا ، لانه ممكن يهدم حياتك ، اتخلصي منه من غير ما تتردي لحظة ولا تفكري مرتين.

2- بيكره الحيوانات:

لو مش بيحب الحيوانات او مش بيهتم بيهم من غير مبرر زي الحساسية مثلا او غيرها من الاسباب القوية ، لان الحقيقة عدم حب الحيوانات دي بتدل على غياب التعاطف عند الشخص ده ، فاعرفي انك هتعيشي مع شخص مش رحيم لو اختارتي انك تتجوزيه.

3- مش بيثق فيكي:

على الرغم انك معملتيش حاجة تديه مبرر انه يشك فيكي او ميصدقيش ، ولكن برغم كل حاجة بيمسك تليفونك بيفتش فيه ، ودايما بيدور وراكي وبيشك في تصرفاتك ، ده مع مرور الوقت هيبقى اسوأ بكتير ، وهيعمل عليكي قيود كتير جدا في المستقبل لان دايما عنده عدم ثقة فيكي.

عادات سيئة عند الرجل 1
عادات سيئة عند الرجل 1

4- بيكسر وعوده:

ممكن انك تسامحي في غلط بسيط او انه بينسى في بعض الاوقات ، او حتى لو حاجة كبيرة ولكن بتحصل نادرا ممكن كمان انك تعديها ، ولكن لو كسر الوعود بيتكرر وبيزيد بشكل ملحوظ ، هنا لازم تكون في وقفة.

يعني لو دايما بيديكي وعود وبيقولك بكل ثقة انه هينفذها ، وبعدين متتنفذش ، يبقى اكيد دي مش علاقة مناسبة ، عشان كده لازم تستبعدي الشخص ده من حياتك.

5- مش بيبذل جهد في العلاقة:

العلاقة هي عطاء ومشاركة من الطرفين ، ولو انتي الشخص اللي دايما بيبذل مجهود عشن العلاقة تنجح والطرف التاني مكبر دماغه ومش بيحاول يعمل حاجة ، فاكيد دي هتكون علاقة مش ناجحة ، متتجوزيش الشخص اللي بيخليكي شيء ثانوي في حياته ، انتي ليكي كل الحق تكون ليكي الاولوية.

6- بيشوف نفسه كامل او مثالي:

اكيد الثقة في النفس دي صفة كويسة ومطلوبة ، ولكن لما الموضوع يتحول ان ان هو دايما صح في كل حاجة ، في الحالة دي هتبقى في مشكلة في علاقتك مع الشخص ده ، في حالة ان هو مش بيحاول يشوف اخطاءة ، فانتي كمان مش مطلوب منك تحاولي معاه.

عادات سيئة عند الرجل 2
عادات سيئة عند الرجل 2

7- بيدور على اعذار لكل حاجة:

في بعض الاحيان الامور مش بتمشي زي ما مترتب لها ونحتاج اوقات لاعادة جدولة بعض الحاجات اللي مخططين لها ، ولكن لو ده بيحصل منه بانتظام وبشكل متكرر ودايما بيخلف مواعيد وبيقولك حجج ومبررات ، فده معناه انه مش بيقدر الوقت ومش بيقدر مجهودك كمان.

8- مش بينسى الخلافات القديمة:

الخلافات مقبولة حتى لو كانت قوية ، ولكن مش بعد ما تنتهي ابدا ، يعني يفضل فاكر دايما كل الخلافات ومجرد ما يحصل خلاف جديد يبدأ يجيب كل القديم ، واكيد مافيش مشكلة ابدا ان كل واحد يعبر عن اللي جواه ، وان تبقى في محادثة بينكم بوجهات نظر مختلفة.

ولكن في النهاية لو موافقش على اي اقتراح من اقتراحاتك اثناء المناقشة وبيتمسك برايه دايما ، وباستمرار بيقعد يجيب الخلافات القديمة ، هنا عليكي انك تبعدي عن الشخص ده.

9- بينهي المحادثة ويقطع كلامك:

هو متحدث جيد جدا ورائع في كل مناقشاته ، ولكن لما انتي تيجي تتكلمي او تقولي اي حاجة بيقاطعك ومش بيخليكي تكملي كلامك ، لانه شايف ان كلامك مش هيعمل فرق في المناقشة ، هنا لازم تبعدي عن الشخص اللي مش بيديكي فرصة تعبري عن نفسك او شايف رايك مش مهم او مش فارق.

عادات سيئة عند الرجل 3
عادات سيئة عند الرجل 3

10- كذاب:

الكذبات الصغيرة, الكذبات البيضا, الكذبات البسيطة ممكن تعدي ، ولكن الكذبات اللي ممكن تأثر على العلاقة وبتحصل بشكل مستمر ، هنا المشكلة ، وفي الحالة دي لازم تواجهيه بكذبه.

لان العلاقات اساسها ثقة الطرفين في بعض ، وكتر الكذب هيأثر على ثقة الطرفين في بعض ، وهيضر العلاقة بالتدريج وهيدمرها.

11- بيدخن:

لو مش قادر انه يبطل تدخين ، فده بيدل انه صعب عليه يسيب اي عادة او يغيرها ، وممكن يزيد عنده الادمان لحاجات تانية ، وده دليل انه شخص ضعيف.

ولو مش عايز يبطل عادة التدخين عشان خاطرك ، فهل كده هو بيحبك كفاية؟ بالاضافة ان التدخين خطر على نفسه وعليكي ، فلو انتي عايزة تكوني اسرة معاه في المستقبل القريب لما يكون عندكم اطفال ، هل هيدخن امام الاطفال؟ ويخليهم يكتسبوا منه العادة دي وكمان يضرهم بالتدخين.

عادات سيئة عند الرجل 5

12- غير ناضج في تعاملاته:

سواء في علاقاته في شغله ومع زمايله ، لو من النوع اللي بيخسر اشخاص بعد خلاف صغير او تافه ومش مستاهل ، فاكيد مش هو الشخص المناسب اللي تكوني معاه ، لان لو هو في تعاملاته كده مع كل الناس ، يبقى توقعي انه في يوم ما هيقطع علاقته بيكي من غير اي مجهود ، واكيد مجرد القلق من شخصية الراجل اللي هتتجوزيه ده امر مش مقبول.

13- بيعاملك بشكل مسيء:

ده يعتبر سوأ وافظع سلوك على الاطلاق ، في حالة انه ضربك مثلا ، هنا انتي لازم تمشي فورا ، ومش هيحصل فرق لو رجع ندمان وحاول يصالحك ويجيبلك ورد وقالك ان ده مش هيتكرر تاني.

لانه لو ضربك مرة تأكدي ان ده هيتكرر تاني ، وبغض النظر انه لو حتى مش بيسيء معاملتك ، ولكن معاملته قاسية معاكي ، سيبيه فورا ، لان الارتباط بشخص قاسي هيدمرك ، عشان كده لازم تمشي في اقرب وقت.

عادات سيئة عند الرجل 4

في النهاية بعد وقت من العلاقة والفترة الاولانية اللي كل طرف بيظهر فيها احلى ما عنده ، بتبدأ تظهر الشخصية الحقيقية ، يعني ممكن تتفاجئي بعد كده بشخصية مختلفة عن اللي كانت معاكي في اول فترة ، ومتحطيش في دماغك انه ممكن يتغير لانه من الصعب جدا تغيير الرجل ، ولكن الاسهل انك تدوري على شخص تاني مناسب ليكي اكتر ، حاولي انك متوافقيش على اي حاجة اقل من اللي انتي تستحقيه.

مقالات متعلقه

هل الصمت هيخليه يشتاقلك؟ اعملي ال 12 حاجة دول عشان تتأكدي ان ده هيحصل

هل الصمت هيخليه يشتاقلك؟ اعملي ال 12 حاجة دول عشان تتأكدي ان ده هيحصل

حركات وتصرفات هتخلي شريكك يحبك بشكل جنوني

حركات وتصرفات هتخلي شريكك يحبك بشكل جنوني

6 تصرفات انثوية شريكك بيحبها اكتر من اي حاجة تانية

6 تصرفات انثوية شريكك بيحبها اكتر من اي حاجة تانية