افضل 10 اطعمة لتحسين صحة الرحم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
9147

الرحم هو عضو حيوي في جسم المرأة ، وبيشكل اساس الجهاز التناسلي للانثى ، وبالتالي هو بيلعب دور محوري جدا في حياتها ، وعشان تحافظي على الرحم صحي ، النهاردة هنقولك افضل 10 اطعمة لتحسين صحة الرحم وتقويته ، اللي هتحتاجي انك تدخليها في نظامك الغذائي.

اطعمة لتحسين صحة الرحم:

1- الالياف:

اتباع نظام غذائي غني بالالياف ممكن انه يساعد في التخلص من السموم من الجسم ، النظام الغذائي الغني بالالياف ممكن انه يساعد في التخلص من مستوى هرمون الاستروجين المفرط اللي ممكن يتخزن في الجسم ، وده بيمنع تكون الاورام الليفية الرحمية ، حاولي تدخلي في نظامك الغذائي الفاصوليا, البقوليات, الخضروات, الفواكة, الحبوب الكاملة كمصدر للالياف ، وحاولي انك تاكلي الاطعمة الاورجانيك او العضوية لانها خالية من المواد الكيميائية والمبيدات الحشرية ، لان المواد دي ممكن انها تضر فرص الحمل ، ولما تمشي على نظام غذائي غني بالالياف ، مهم انك تشربي حوالي 8 – 10 كوبايات مية يوميا ، لانها هتسهل حركة الالياف في الجهاز الهضمي.

اطعمة لتحسين صحة الرحم 1
اطعمة لتحسين صحة الرحم 1

2- الخضروات:

الخضروات تعتبر مصدر كبير للكالسيوم, البوتاسيوم, المغنيسيوم, والفيتامينات ، والنظام الغذائي الغني بالخضروات بيحمي الجسم من الاورام الليفية السيئة ، والخضروات كمان ممكن انها تبطء من تطور الورم الليفي ، زي البروكلي والكرنب ، الخضروات غنية بفيتويستروجنز ، والهرمون ده بينافس هرمون الاستروجين في الجسم ، وبالتالي هو بيساعد على خفض مستويات هرمون الاستروجين ، وبالتالي بيوقف نمو الورم في الرحم.

اطعمة لتحسين صحة الرحم 2
اطعمة لتحسين صحة الرحم 2

3- الفواكة:

الفواكة الغنية بفيتامين C والبيوفلافونويد ممكن انها تساعد في منع نمو الاورام الليفية في الرحم ، وكمان بتساعد على تنظيم مستويات هرمون الاستروجين في الجسم ، عشان كده لازم تتأكدي انك بتاكلي كمية كافية من الفواكة ، لانها كمان بتمنع سرطان المبيض وبتساعد في الحفاظ على صحة الجهاز التناسلي ، حاولي انك تاكلي الفاكهة بين الوجبات كوجبة خفيفة ملا تحسي بالجوع ، ده هيمنعك من اكل الوجبات السريعة وكمان هيوفرلك العناصر الغذائية اللي محتاجها الرحم عشان يفضل في صحة كويسة.

اطعمة لتحسين صحة الرحم 3
اطعمة لتحسين صحة الرحم 3

4- منتجات الالبان:

الاستهلاك اليومي لمنتجات الالبان زي الزبادي, الجبن, اللبن, الزبدة ضروري لصحة الرحم ، منتجات الالبان غنية بالكالسيوم وبفيتامين D ، الكالسيوم بيحافظ على صحة العضم ، وفيتامين بيلعب دور حيوي في منع الاورام الليفية الرحمية ، بالاضافة انك محتاجة لفيتامين D عشان يساعد على امتصاص الكالسيوم.

اطعمة لتحسين صحة الرحم 4
اطعمة لتحسين صحة الرحم 4

5- الشاي الاخضر:

الشاي الاخضر مليان بمضادات الاكسدة وهي مش بتحافظ بس على صحة الرحم ، ولكن ممكن كمان انها تعالج الاورام الليفية في الرحم ، والمتخصصين بينصحوا المرأة اللي بتعاني من اورام ليفية في الرحم انها تشرب شاي اخضر بانتظام لمدة 8 اسابيع تقريبا ، ده هيساعد في التقليل من عدد الاورام الليفية.

اطعمة لتحسين صحة الرحم 5
اطعمة لتحسين صحة الرحم 5

6- اسماك الماء البارد:

الاسماك اللي بتنمو في المية الباردة ، زي الماكريل والسلمون ، غنية باحماض اوميجا 3 الدهنية الاساسية ، ودي بتساعد على تقليل انتاج البروستاجلاندين في جسم الانثى ، وده مركب بيشبه الهرمون ممكن انه يسبب تقلص حاد في الرحم ، بسبب شدة الانقباض ، وممكن انه يأدي في بعض الاحيان لسوء وضع الرحم.

اطعمة لتحسين صحة الرحم 6
اطعمة لتحسين صحة الرحم 6

7- الليمون:

كلنا عارفين ان الليمون غني بفيتامين C اللي بيساعد على تعزيز جهاز المناعة في الجسم ، وبيساعد كمان في تحسين مناعة الرحم ، وده هيخلي الرحم مهيء اكتر لمنع البكتيريا وبالتالي منع العدوى ، اشربي كل يوم الصبح كوباية مية دافية مع عصير الليمون ده هيساعد على تحسين صحة الرحم.

اطعمة لتحسين صحة الرحم 7

8- الخضروات الورقية الخضرا:

الخضروات زي الكرنب, السبانخ, الكالي وغيرها من الخضروات الخضرا بتساعد في الحفاظ على التوازن القلوي في الرحم ، بالاضافة انها بتوفر المعادن المهمة لتحسين اداء الجهاز العصبي ، تقدري تدخلي الخضروات الخضرا في نظامك الغذائي بشكل يومي ، هتحصلي على كل العناصر الغذائية ، بما فيهم حمض الفوليك ، لضمان استعداد الرحم لانجاب طفل سليم.

اطعمة لتحسين صحة الرحم 8

9- المكسرات والبذور:

جسمك محتاج البذور والمكسرات لانتاج الهرمون بشكل صح ، كلي البذور والمكسرات زي اللوز, بذور الكتان, الكاجو ، لانها غنية جدا باحماض اوميجا 3 الدهنية والكوليسترول الجيد ، احماض اوميجا 3 الدهنية بتساعد في القضاء على الاورام الليفية وكمان الوقاية من سرطان الرحم ، والكوليسترول الجيد بيساعد في الحفاظ على مستوى الكوليسترول في الدم ، كمان بيمنع الولادة المبكرة او ولادة الطفل قبل ميعادة ، او طفل منخفض الوزن.

اطعمة لتحسين صحة الرحم 9

10- زيت الخروع:

ممكن يكون كتير مننا فاكر زيت الخروع لما كانوا الامهات زمان واحنا صغيرين بيجبرونا اننا نشربه لعلاج الامساك وتنضيف الجهاز الهضمي ، تناول زيت الخروع ممكن انه يعالج تكيسات المبيض والاورام الليفية الرحمية ، بالاضافة لده ، ان وجود حمض الريكونوليك في زيت الخروع بيساعد على تقوية جهاز المناعة في الجسم ، ونتيجة لده بيخلي الرحم اكتر مقاومة للعدوى.

اطعمة لتحسين صحة الرحم 10

مقالات متعلقه

9 حقائق غريبة ولكن حقيقية جدا عن الحمل

9 حقائق غريبة ولكن حقيقية جدا عن الحمل

ازاي تزودي قدرة جسمك على التحمل بشكل طبيعي من خلال الاكل

ازاي تزودي قدرة جسمك على التحمل بشكل طبيعي من خلال الاكل

طريقة استخدام اختبار الحمل المنزلي Baby check

طريقة استخدام اختبار الحمل المنزلي Baby check