7 طرق ممكن مخدتك تأثر بيهم على صحتك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
757

اختيار المخدة اللي هنام عليها كل يوم مهم جدا ، ويمكن محدش بيفكر انها مهمة للدرجة دي ، لكن نوع المخدة اللي بتختاريها وازاي بتعتني بيها ممكن يأثر على جودة نومك وصحتك العامة ، على سبيل المثال ، ممكن تكون مشكلة حب الشباب اللي انتي مش عارفة تتخلصي منه تكون بسبب المخدة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على الاثار السلبية للمخدة على صحتنا.

الاثار السلبية للمخدة على الصحة:

1- الم الرقبة:

لو رقبتك في وضع غلط اثناء النوم ، ده هيتسبب انك تحسي بعدم راحة ، ومش بس وضع النوم اللي المفروض يكون صح ، لكن كمان مدى ثبات المخدة ، لانها لو كانت ناعمة جدا او قاسية جدا بالنسبة لك ، ده ممكن يسبب الم في الرقبة.

على سبيل المثال ، لو بتنامي علة جنبك ، يبقى لازم تختاري مخدة اكتر صلابة عشان توفري دعم كافي لرقبتك عشان متنحنيش للجنب اوي ، لو بتنامي على بطنك ، الافضل انك تختاري مخدة انعم ، عشان المخدة متدفعش رقبتك لورا اوي ، وده هيخليها منحنية ، ولو بتنامي على ضهرك ، المخدة المتينة مش هتبقى اختيار مناسب ليكي لانها ممكن تسبب اختلال التوازن عن طريق دفع رقبتك لقدام اوي.

الاثار السلبية للمخدة على الصحة 1
الاثار السلبية للمخدة على الصحة 1

2- آلام الضهر:

الطريقة اللي المخدة بتدعم بيها راسك ورقبتك وكتافك ممكن تأثر على ضهرك ، المحاذاه الغير صحيحة اثناء النوم ممكن انها تزود من آلام الضهر.

على سبيل المثال ، لو انتي بتنامي على بطنك ، الافضل تنامي على مخدة مسطحة ، والا هتخليكي تحسي بعد الراحة في اسفل ضهرك ، اما لو بتنامي على جنبك ، مهم انه يكون عندك مخدة عالية بما فيه الكفاية عشان تحافظي على رقبتك وعمودك الفقري على خط واحد ، ولو انتي متعودة تنامي على ضهرك ،  يبقى لازم تختاري مخدة تدعم المنحنى الطبيعي للرقبة.

الاثار السلبية للمخدة على الصحة 2
الاثار السلبية للمخدة على الصحة 2

3- الشعور بالصداع:

النوم على مخدة غلط ممكن كمان يأدي للصداع ، لو مخدتك مش بتوفر الدعم المناسب ، هتفضل رقبتك في وضع مش مريح طول ما انتي نايمة ، وده ممكن يتسبب في اجهاد رقبتك ، اللي هيأدي للشعور بالصداع.

الاثار السلبية للمخدة على الصحة 3
الاثار السلبية للمخدة على الصحة 3

4- رد فعل تحسسي:

لو بتعاني من مشاكل في النوم, حكة في العين, او صداع, او بتعطسي وبتحسي بالتعب خلال فترة النهار ، يبقى لازم تنتبهي لمخدتك ، لازم تغسلي كيس المخدة بانتظام لو عايزة تتجنبي الاصابة بالحساسية ، والسبب ده هو عث الغبار اللي كتير من الناس بيعانوا من حساسية منه ، وممكن يسبب اعراض تانية زي الربو, الاكزيما, مشاكل الجيوب الانفية.

الاثار السلبية للمخدة على الصحة 4
الاثار السلبية للمخدة على الصحة 4

5- الارق:

سواء الحساسية او الم الرقبة بيخليكي صاحية طول الليل ، المخدة ممكن تكون السبب في انك مش بتنامي كفاية ، وده معناه ان الجسم معندوش الوقت الكافي لاعادة شحن نفسه ، والحرمان من النوم ده ممكن يسبب مشاكل كتير جدا من اول التأثير على مهارات التفكير عندك لزيادة خطر الاصابة بمرض السكر, السمنة, ارتفاع ضغط الدم.

الاثار السلبية للمخدة على الصحة 5

6- مشاكل جلدية:

لما بتنامي على بطنك او على جنبك ، جلدك بيلامس كيس المخدة ، وبالتالي كل البكتيريا والاوساخ والزيوت اللي موجودة في الوش بتتنقل للمخدة ، ومع النوم عليها بشكل يومي ده ممكن يسبب تهيج لبشرتك وحب الشباب والبثور.

وفي طريقتين تقدري تحلي من خلالهم المشكلة دي ، ممكن تغيري كيس المخدة بانتظام ، او تشتري مخدة خاصة او غطا مخدة ، في بعض المخدات تصميمها بيمنعك انك تلفي لجنب واحد وتلمسي غطا المخدة ، وفي كمان اكياس مخدات بتحتوي على الفضة الايونية ودي مادة بتقتل البكتيريا الضارة.

الاثار السلبية للمخدة على الصحة 6

7- الشخير:

المخدة غير المريحة او الصلبة اللي بتدفع راسك لقدام ممكن انها تسبب لك الشخير ، ولو بتعاني من حساسية من عث الغبار ، الالتهاب في انفك وحلقك ممكن انه يسد مجرى الهوا ، وده كمان هيسبب الشخير.

الاثار السلبية للمخدة على الصحة 7

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!