9 عادات هتساعدك تخسري وزن من غير ما تحسي

ريهام محمود
ريهام محمود
2319

اكيد كلنا عارفين دلوقتي ان اكل وجبات صحية, وممارسة الرياضة يوميا, وتنظيم النوم, وشرب مية كتير ، كلها طرق فعالة لخسارة الوزن والحفاظ عليه من الترهل ، ولكن هل تعرفي انه من خلال اتباع عادات معينة ، تقدري تتحكمي في وزنك من غير ما تحسي؟ ده اللي هنعرفه النهاردة من خلال المقال بتاعنا هنتعرف على 9 عادات لخسارة الوزن ، اللي تقدري تمشي عليها بسهولة جدا ، وفي نفس الوقت نتايجها فعالة جدا في انقاص الوزن.

عادات لخسارة الوزن:

1- ربط حزام الامان:

ربط حزام حوالين الوسط اثناء الاكل تعتبر طريقة فعالة لفقدان الوزن ، يمكن تكون معلومة غريبة! ولكن الحقيقة انك لما تربطي وسطك بحزام باحكام وتضيقيه على الوسط ، في الحالة دي هتعرفي امتى انك دخلتي على منطقة الافراط في الاكل ، مع شد الحزام هتحصلي على اشارة للتوقف عن الاكل.

عادات لخسارة الوزن 1
عادات لخسارة الوزن 1

2- اشربي من كوباية طويلة:

لما بنشرب مشروباتنا المفضلة بنضيف سعرات حرارية زيادة لجسمنا ، وكمية السعرات الحرارية بتزيد بشكل ملحوظ بشكل خاص مع دخول الصيف ، هل تعرفي ان كوباية من العصير ممكن انها تحتوي على 20 جرام سكر و 120 سعر حراري؟ واختيار كوباية قصيرة وعريضة هيخليكي تحطي كمية عصير اكتر من انك تستخدمي كوباية طويلة ، الكوباية الطويلة هتخليكي تحطي كمية عصير اقل وده هيساعد على تقليل الوزن او على الاقل الحفاظ على الوزن من غير زيادة.

عادات لخسارة الوزن 2
عادات لخسارة الوزن 2

3- خدي وقتك في الاكل:

الحياة العصرية اللي احنا بنعيشها ومع ضيق الوقت ، نادرا لما نلاقي وقت لنفسنا في جدول المهام بتاعتنا خلال اليوم ، وفي بعض الاحيان بنتخطى بعض وجبات الاكل او بناكل واحنا مستعجلين ، وتخطي الوجبات ده ممكن تكون نتيجته كارثية ، لان الاكل بسرعة ممكن يخليكي تاكلي كمية اكل كتير ، كمان لما بناكل بسرعة ده هيخلينا نشرب كمية مية كتير ، وده هيأدي لتدمير وظائف الجهاز الهضمي ، عشان كده لازم تتأكدي انك بتاكلي ببطء وتدي وقت كافي للاكل وتاخدي وقتك في مضغ الاكل كويس والاستمتاع بيه.

عادات لخسارة الوزن 3
عادات لخسارة الوزن 3

4- اقعدي في حمام مية سخنة:

في دراسة اتعملت على مجموعة من الاشخاص اثبتت ان حمام المية السخنة ممكن انه يساعد في انقاص الوزن ، نص المشاركين في الدراسة اتمرنوا على العجلة لمدة نصف ساعة ، وباقي المشاركين قعدوا في حمام مية سخنة بدرجة 40 درجة مئوية ، والنتايج اظهرت ان القعدة في حمام المية السخنة مفيد زي ممارسة الرياضة في الجيم.

عادات لخسارة الوزن 4
عادات لخسارة الوزن 4

5- ضيفي الفواكة لنظامك الغذائي:

لو حطيتي طبق فاكهة قدامك على الترابيزة ، اكيد انك لما تحسي بالجوع هو اول حاجة هتروحي لها بدل ما تدوري على حاجة تانية ، من خلال الانتظام على العادة دي ، هتلاقي نفسك من غير وعي انك بتاكلي الاكل الصحي ، الفواكة غنية بالالياف والمية بالاضافة  للعناصر الغذائية الاساسية ، واكل الفاكهة هيخليكي تحسي بالشبع ، وبالتالي ده هيمنعك من الافراط في الاكل.

عادات لخسارة الوزن 5

6- اقعدي في اخر كرسي على الترابيزة:

لما تكوني بره البيت مع اصحابك او معزومة في مكان على الاكل ، طبعا الترابيزة هتكون مليانة بكل الاكل المغري ، في الحالة دي اتأكدي انك تختاري كرسي في الزاوية او تقعدي على اخر كرسي ، بحيث ان الاكل المغرية دي تبقى بعيد عنك او مش في متناول ايدك بسهولة ده ممكن يغريكي اقل ، وبالتالي هيقلل من فرص الافراط في الاكل ، حتى لو حسيتي بالاغراء ناحية اصناف معينة ، مش هتحبي انك تزعجي حد او هتتحرجي منه انه يمررلك الطبق كذا مرة.

عادات لخسارة الوزن 6

7- ابتكري تقاليد جديدة:

حلو جدا اننا نبتكر تقاليد جديدة ونكسر التقاليد القديمة المسببة لزيادة الوزن ، يعني مثلا بدل من اكل التورتة والحلويات في عيد ميلادك ، اكسري التقليد ده من خلال تشجيع نفسك واصحابك على اكل حاجة صحية ولذيذة ، ولو انتي بتحبي الحلويات اوي ومش هتقدري تستغني عنه ، حاولي مثلا تمارسي تمارين او تعملي جلسة رقصة زومبا مع اصحابك قبل الاحتفال.

عادات لخسارة الوزن 7

8- قطعي الاكل لقطع صغيرة:

تقطيع الاكل لقطع صغيرة في الطبق اللي هتاكلي فيه ، طريقة رائعة جدا لخداع العقل ، القطع الصغيرة هتخلي عقلك يحس ان في كمية اكل كبيرة في الطبق ، وعلى نفس الاتجاه ده ، الاكل في طبق صغير كمان هيكون فعال بنفس القدر ، لو عقلك حس او وصله اشارة ان في كمية اكل كتير ، هيخليكي تحسي بالشبع بشكل اسرع ، وبالتالي هيمنع الشراهة او الافراط في الاكل.

عادات لخسارة الوزن 8

9- اتخيلي عواقب الاكل قبل ما تاكلي:

قبل ما تختاري اكل حاجة حلوة نفسك فيها او بيتزا او اي اكل مش بتقدري تقاوميه ، اتخيلي نفسك بتاكلي كل الاكل ده ، وان عواقبه هتكون سلبية عليكي وعلى صحتك ، تخيل العواقب قبل الاكل وتخيل نفسك وانتي بتاكليه هتقلل فرص الافراط في الاكل بشكل ملحوظ.

عادات لخسارة الوزن 9

ال 9 عادات اللي احنا قولناهم دول سهل جدا انك تدخليهم في روتينك اليومي بكل بساطة ، وهتساعدك على خسارة الوزن من غير ما تحسي ومن غير اي مجهود.

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب