طريقة عمل وصفة الفراخ بالزبدة الهندية بالخطوات والفيديو

ريهام محمود
ريهام محمود
1130

وصفة الفراخ بالزبدة من الاكلات المعروفة اللي دايما بتكون موجودة على السفرة الهندية ، والاكلة مكوناتها سهلة وبسيطة وفي نفس الوقت طعمها لذيذ جدا ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنعرف مع بعض طريقة عمل الفراخ بالزبدة بالخطوات والفيديو.

وصفة الفراخ بالزبدة الهندية:

مكونات تتبيلة الفراخ:

– 800 جرام وراك او صدور فراخ من غير عضمو لا جلد متقطعة مكعبات.

– ½ كوباية زبادي.

– 1 ½ معلقة كبيرة ثوم مفروم.

– 1 معلقة كبيرة جنزبيل مفروم او مبشور.

– 2 معلقة صغيرة جارام ماسالا.

– 1 معلقة صغيرة كركم.

– 1 معلقة صغيرة كمون مطحون.

– 1 معلقة صغيرة شطة.

– 1 معلقة صغيرة ملح.

وصفة الفراخ بالزبدة الهندية 1
وصفة الفراخ بالزبدة الهندية 1

مكونات الصوص:

– 2 معلقة كبيرة زيت زيتون.

– 2 معلقة كبيرة سمنة (او 1 معلقة كبيرة زبدة + 1 معلقة كبيرة زيت).

– 1 بصلة كبيرة, متقطعة شرايح.

– 1 ½ معلقة كبيرة ثوم مفروم.

– 1 معلقة كبيرة جنزبيل, مفروم او مبشور.

– 1 ½ معلقة صغيرة كمون مطحون.

– 1 ½ معلقة صغيرة جارام ماسالا.

– 1 معلقة صغيرة كزبرة مطحونة.

– 400 جرام طماطم مهروسة او متقطعة قطع صغيرة.

– 1 معلقة صغيرة شطة (واظبطي الشطة حسب رغبتك).

– 1 ¼ معلقة صغيرة ملح (حسب الرغبة).

– 1 كوباية كريمة طبخ تقيلة او سميكة.

– 1 معلقة كبيرة سكر.

وصفة الفراخ بالزبدة الهندية 2
وصفة الفراخ بالزبدة الهندية 2

طريقة التحضير:

1- في طبق كبير, اخلطي الفراخ مع كل مكونات التتبيلة ، سيبي الفراخ منقوعة فيها لمدة 30 دقيقة لساعة ، وممكن تتبليها قبلها بيوم وتسيبيها طول الليل عشان تتشرب التتبيلة كويس.

2- في طاسة كبيرة او حلة سخني الزيت على نار متوسطة ، لما تحسي ان الزيت سخن كويس ضيفي الفراخ على دفعتين او تلاتة ، واتأكدي ان الحلة متكونش فيها كمية زيادة عن اللزوم ، قلبي الفراخ في الزيت لمدة 3 دقايق بس على كل جنب ، طلعيها من الزيت وسيبيها على جنب عشان هنكمل سواها في الصوص.

وصفة الفراخ بالزبدة الهندية 4

3- في نفس الطاسة او الحلة اللي حمرتي فيه الفراخ ، سخني الزبدة او السمنة حسب اللي هتستخدميه ، اقلي البصل لمدة حوالي 6 دقايق لحد ما يدبل ، مع كشط اي قطع بنية ملتصقة في قعر الطاسة.

4- ضيفي الثوم والجنزبيل وقلبيهم مع البصل لمدة دقيقة واحدة لحد ما ريحتهم تظهر ، بعدها ضيفي الكزبرة المطحونة والكمون والجارام ماسالا ، اطبخي المكونات كلها مع بعض لمدة 20 دقيقة مع التقليب من وقت للتاني.

5- ضيفي الطماطم المهروسة والشطة والملح ، وسيبيهم لمدة 10 – 15 دقيقة ، مع التقليب من وقت للتاني ، لحد ما الصلصة تبقى كثيفة ويبقى لونها احمر بني غامق.

6- ارفعي الخليط من على النار واضربيه في الخلاط كويس لحد ما يبقى ناعم مافيهوش اي كتل ، وممكن تحتاجي انك تضيفي من معلقتين مية لحد ربع كوباية بالتدريج لحد ما تديكي القوام المناسب اللي ميكونش كثيف اوي ولا سايل.

وصفة الفراخ بالزبدة الهندية 3

7- رجعي الصلصة بعد ما ضربتيها في الخلاط للطاسة مرة تانية على النار ، وضيفي لها الكريمة والسكر ، وبعدين ضيفي الفراخ للصوص وسيبيها على النار لمدة 8 – 10 دقايق كمان لحد ما الفراخ تستوي في الصوص ويبقى سميك.

8- وكده طبقنا يبقى جاهز اغرفي الفراخ وزينيها من فوق بكزبرة خضرا مفرومة ، وتتقدم مع ارز ابيض بالزبدة والثوم وعيش ، والهنود دايما بياكلوه مع خبز النان الهندي المعروف.

وصفة الفراخ بالزبدة الهندية 5

طريقة توابل الجارام ماسالا:

الجارام ماسالا من اشهر انواع التوابل المستخدمة في المطبخ الهندي مع كل الاكلات تقريبا وهي عبارة عن مجموعة توابل مع بعض.

– 2 معلقة كبيرة من بذور الكزبرة, 1 معلقة كبيرة من بذور الكمون, 1 معلقة كبيرة حبهان مش مطحون, معلقة كبيرة فلفل اسود مش مطحون, 1 معلقة صغيرة من بذور الشمر, 1 معلقة صغيرة من بذور الخردل, ½ معلقة صغيرة اعواد قرنفل, قرن فلفل احمر حار مجفف وتقدري تزودي كمية الفلفل الحار حسب الرغبة او تستغني عنه خالص, 1 معلقة كبيرة كركم مطحون, عودين او تلاتة قرفة خشب, ورقة لوري صغيرة.

– في طاسة على النار ضيفي كل التوابل اللي مش مطحونة الكزبرة, الكمون, الحبهان, الفلفل الاسود, الشمر, الخردل, القرنفل, قرن الفلفل الحار, القرفة, وورق اللوري ، حمصيهم كلهم مع بعض على نار متوسطة ، وقلبيهم لمدة من 2 – 3 دقايق لحد ما تبدأي تشمي ريحة قوية للبهارات ، بعدها اطحني التوابل كلها في الكبة لحد ما تبقى ناعمة ، وبعدين ضيفي لها الكركم المطحون واضربيهم مع بعض تاني لمدة 3 – 5 ثواني ، لحد ما الكركم يمتزج كويس مع باقي التوابل.

– احفظي التوابل في برطمان مكحم الغلق للاستخدام ، ممكن يقعد معاكي لحد 6 اسابيع ، لانه بعد كده هيبدأ يفقد ريحتة ونكهته ، تقدري تضيفي من خليط التوابل ده لكل اكلاتك بمقدار معلقة او معلقتين صغيرين ، ممكن تضيفيه للارز, صلصة الطماطم بتاعة البيتزا, او المكرونة وغيرها من الاكلات.

طريقة عمل توابل جارام ماسالا
طريقة عمل توابل جارام ماسالا

الطريقة بالفيديو:

مقالات متعلقه

طريقة عمل صدور الفراخ بالسبانخ والجبنة Hasselback Chicken

طريقة عمل صدور الفراخ بالسبانخ والجبنة Hasselback Chicken

وصفة الفراخ على الطريقة الرومانية

وصفة الفراخ على الطريقة الرومانية

طريقة عمل صدور الفراخ المشوية بتتبيلة الثوم

طريقة عمل صدور الفراخ المشوية بتتبيلة الثوم