9 اسباب هيخلوكي تبدأي تاكلي زبدة الفول السوداني

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
2206

فقدان الوزن, الوقاية من سرطان الثدي, علاج الارق, ومميزات اكتر كمان ـ زبدة الفول السوداني هي تعتبر كنز طبيعي ممكن انه يعزز كتير من التغيرات الايجابية في الجسم ، مليانة بالفيتامينات والمعادن والدهون الصحية والعناصر المفيدة اللي محتاجها الجسم ، كل اللي عليكي تعمليه انك تاكلي منها باعتدال وهتشوفي نتايج في فترة قصيرة جدا ، تعالوا نعرف من خلال السطور الجاية ايه هي فوايد زبدة الفول السوداني كلها.

فوايد زبدة الفول السوداني:

1- بتساعد على التقليل من فرص الاصابة بسرطان الثدي:

الفول السوداني بيحتوي على بروتينات طبييعية ودهون طبيعية ممكن انها تقلل بشكل كبير من خطر الاصابة بسرطان الثدي ، والدراسات اثبتت ان اكل زبدة الفول السوداني يوميا ليه تأثير ايجابي على الجسم عموما وعلى الثدي بشكل خاص ، فلو انتي معندكيش حساسية منها اتأكدي انك تدخليها في نظامك الغذائي كل يوم.

فوايد زبدة الفول السوداني 1
فوايد زبدة الفول السوداني 1

2- بتعزز من فقدان الوزن:

زبدة الفول السوداني تقريبا دايما بتخرج من الانظمة الغذائية الخاصة بالتخسيس ، لانها تعتبر دهنية جدا ، ولكن في نفس الوقت زبدة الفول السوداني مصدر غني جدا بالبروتين والالياف والمواد المغذية ، ومش بتغير من مستويات السكر في الدم وبتوفر للجسم عناصر صحية ، ولكن لازم اكلها باعتدال ، اكل 2 معلقة كبيرة من زبدة الفول السوداني مرتين بس في الاسبوع ممكن انه يأدي لتقليل الوزن الزايد.

فوايد زبدة الفول السوداني 2
فوايد زبدة الفول السوداني 2

3- بتقلل من مستويات التوتر:

زبدة الفول السوداني بتحتوي على ستيرول نباتي اسمه بيتا سيتوستيرول ، اللي بيساعد على تنظيم مستويات هرمون الاجهاد الكورتيزول ، الدهون الصحية, مضادات الاكسدة, الحديد, المغنيسيوم, الكالسيوم, فيتامين C الموجودين فيها بيساعدوا على تعويض نقص العناصر دي من الجسم ، وده هيخليكي تحسي بتحسن ، يعني بالاضافة انها هتكون وجبة خفيفة لذيذة ، هيكون ليها تأثير كمان على مزاجك.

فوايد زبدة الفول السوداني 3
فوايد زبدة الفول السوداني 3

4- بتعزز نشاط الدماغ والذاكرة:

زبدة الفول السوداني بتحتوي على فيتامين E, وزنك, ومغنيسيوم, ونياسين بيساعدوا على دعم نشاط الدماغ ، وفيتامين E كمان بيساعد على تحسين الذاكرة ، خاصة لكبار السن ، حتى انهم اكتشفوا انه بيساعد على تخفيف مرض الزهايمر ، عشان كده ادخال زبدة الفول السوداني في النظام الغذائي لكبار السن هتعتبر مفيدة جدا ليهم.

فوايد زبدة الفول السوداني 4

5- بتساعد العضلات على التعافي بعد التمرين:

زبدة الفول السوداني تعتبر وجبة رائعة جدا سواء قبل او بعد التمرين ، الدهون والكربوهيدرات الموجودة فيها هتمد جسمك بالطاقة الكافية خلال فترة التمرين ، كمان هي غنية بالبوتاسيوم اللي بيلعب دور رئيسي في صحة العضلات والمساعدة على شفائها ، بالاضافة انها ممكن تمنع من الاصابة بتشنجات العضلات ، وده هيساعد ان التمرين يبقى اسهل عليكي.

فوايد زبدة الفول السوداني 5

6- بتساعد على التحكم في ضغط الدم:

خاصية تانية رائعة للبوتاسيوم ، انه قادر على خفض ضغط الدم ، وده مدعوم كمان بالمغنيسيوم الموجود في زبدة الفول السوداني ، وعشان تتأكدي انه هيفيدك في تنظيم الضغط دوري على النوع الغير مملح.

فوايد زبدة الفول السوداني 6

7- بتقلل من فرص الاصابة بمرض السكري:

خاصية تانية هايلة جدا لزبدة الفول السوادني ، انها ممكن تساعد على تقليل من خطر الاصابة بمرض السكري ، وحقيقي ان زبدة الفول السوداني بتحتوي على دهون كتير ، ولكنها دهون غير مشبعة واللي تعتبر صحية ، بتساعد على تحسين استقرار مستويات الجلوكوز والانسولين ، والابحاث اظهرت ان النساء اللي بياكلوا زبدة الفول السوداني بانتظام قل عندهم خطر الاصابة بمرض السكري بنسبة 21% مقارنة مع الاشخاص اللي مش بياكلوها.

فوايد زبدة الفول السوداني 7

8- بتساعد على النوم بشكل افضل:

الفول السوداني بيحتوي على احماض امينية اسمها التربتوفان ، اللي بتعزز هرمون النوم ، والميلاتونين ، والسيروتونين هرمون السعادة ، بتهدي الجسم وبتبطء من عمليات الجسم وبتساعد على النوم بشكل افضل ، ولكن على الرغم ده مافيش داعي لاكل كمية كبيرة منها ، معلقتين كبار هيكونوا كافيين جدا.

فوايد زبدة الفول السوداني 8

9- مفيدة للامهات الحوامل:

اكل زبدة الفول السوداني اثناء الحمل ممكن يكون ليها تأثير ايجابي على الجنين ، بتساعد على تعزيز صحة الجنين وحمايتة من حساسية الرحم ، وكمان العناصر الغذائية الموجودة في الفول السوداني هتفيد صحة الام.

فوايد زبدة الفول السوداني 9

مقالات متعلقه

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

7 اطعمة ابعدي عنهم تماما لو بتحاولي تخسري وزن

7 اطعمة ابعدي عنهم تماما لو بتحاولي تخسري وزن