4 دورات نوم بديلة ممكن تضيف ساعات اضافية لاسبوعك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
712

النوم الاحادي الطور اللي بيكون متواصل لمرة واحدة في اليوم هو النوع الاكتر انتشار من النوم ، ولكن في الحقيقة ان في طرق تانية اللي تقدري من خلالها توزعي وقت الراحة بتاعك وتخليه مناسب لجدولك وساعة جسمك ، يعني على سبيل المثال القيلولة من انواع النوم المنتشرة في بعض البلدان ، والنوع ده من النوم بيتسمى ثنائي الطور لانه بيكون على فترتين ، واحدة طويلة خلال الليل وواحدة تانية قصيرة خلال فترة النهار ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على 4 دورات نوم بديلة اللي هتديكي وقت اكتر في اليوم من خلال تعديل جدول نومك ، وفي نهاية المقال هنشارك معاكم كمان حيلة ممكن انها تساعدك على النوم بشكل اسرع.

4 دورات نوم بديلة:

1- دورة نوم ثنائية الطور:

النوم ثنائي الطور هو يعتبر اسهل دورة نوم للتكيف والتأقلم معاها ، في المجمل هتاخدي من 6 ساعات ل 6 ساعات ونص من النوم يوميا ، متوزعة على فترتين ، وواحدة من الاختيارات انك تنامي لمدة 6 ساعات اثناء فترة الليل وتاخدي قيلولة لمدة 20 دقيقة في نص النهار ، وفي اختيار تاني انك تنامي لمدة 5 ساعات اثناء فترة الليل ، وتاخدي قيلولة اطول بعد كده من ساعة لساعة ونص.

وفي اكتر من فايدة لدورة النوم دي ، لانه بيكون شائع جدا انك تحسي انك عايزة تنامي في نص اليوم ، والنظام ده هيسمح انك تعملي ده ، كمان القيلولة اللي في نص اليوم ممكن انها تساعد على تحسين الذاكرة, رفع المزاج, تخفيف الضغط, وهيخليكي تحسي بيقظة ونشاط اكتر ، كمان مفيد للقلب ، وبشكل عام جدول النوم بالنظام ده هيوفرلك وقت فراغ اكتر خلال اليوم.

ولكن اكيد كل حاجة ليها ايجابيات وسلبيات ، لان احيانا قيلولة نص اليوم دي بتكون علامة انك بتعاني من اضطراب في النوم ، عشان كده قبل ما تغيري عادات نومك ، ممكن تستشيري دكتور.

دورات نوم بديلة 1
دورات نوم بديلة 1

2- دورة اوبرمان:

دورة النوم دي تعتبر صعبة لانها بتعتمد على 6 قيلولة لمدة 20 دقيقة ، مع 3 ساعات و 40 دقيقة فترات صحيان بينهم ، الدورة دي بيكون صعب التكيف معاها ، وهيكون صعب انك تحافظي على دورة النوم دي لو شغلك بدوام كامل ، بالاضافة ان مش هيبقى في تواصل اجتماعي في يومك.

لكن على الجانب الايجابي هي هتديكي وقت فراغ كتير ، والدورة دي هتكون مناسبة اكتر للاشخاص اللي بيحبوا يناموا كتير ، ولكن مع ذلك ، ساعتين من النوم يوميا تعتبر اقل من الحد الادنى الموصي بيه للنوم.

دورات نوم بديلة 2
دورات نوم بديلة 2

3- دورة ديماكسون:

دورة نوم ديماكسون تعتبر مشابهة لدورة نوم اوبرمان ، كمان بتعتمد على ساعتين من النوم ، ولكن بيتم توزيعها على 4 قيلولة لمدة 30 دقيقة ، مع 5 ساعات و 30 دقيقة من فترات الصحيان بينهم ، ولان فترات الصحيان فيها اطول ، هتديكي مرونة اكتر في جدولك وتظبيط يومك ، سواء لشغلك او لعلاقاتك الاجتماعية.

دورات نوم بديلة 3
دورات نوم بديلة 3

4- دورة كل شخص:

دورة النوم دي ليها 4 طرق ، الطريقة الاولى تقريبا زي دورة النوم ثنائية الطور اللي بتعتمد على 6 ساعات نوم بالليل و 20 دقيقة قيلولة خلال النهار ، والطريقة التانية هي 4 ساعات ونص نوم اثناء الليل و 2 قيلولة لمدة 20 دقيقة خلال النهار ، والدورة دي ممكن تبقى مناسبة جدا للاشخاص اللي عندهم وظايف بدوام جزئي والطلبة ، اللي ممكن يبقى عندهم وقت ياخدوا قيلولة مرتين في نص اليوم.

دورات نوم بديلة 4

الطريقة التالتة بتعتمد على النوم لمدة 3 ساعات اثناء الليل ، و 3 قيلولة لمدة 20 دقيقة اثناء النهار ، يعني في المجموع هتنامي 4 ساعات ، وهو يعتبر الحد الادنى الموصي بيه للنوم ، والطريقة الاخيرة وهي الاكتر صعوبة ، بتعتمد على قيلولة طويلة لمدة ساعة ونص و 4 قيلولة لمدة 20 دقيقة اللي هتديكي ساعتين و 50 دقيقة من النوم ، او قيلولة طويلة ساعة ونص و 5 قيلولة لمدة 20 دقيقة ، اللي هتديكي 3 ساعات و 10 دقايق من النوم يوميا.

وعلى الرغم ان جداول النوم دي في منها السهل اللي ممكن التكيف معاه ، الا انه لو انتي مضطرة تمشي على نظام منهم بسبب جدولك اليومي ممكن يكون ليها اثار جانبية على الصحة ، لان تغيير عادات النوم ممكن يتسبب في حدوث اختلالات هرمونية وتقلبات مزاجية ، وممكن انه يأثر بشكل سلبي على شهيتك ، وممكن كمان انه يأدي لادمان الكافيين اثناء محاولتك للتكيف مع دورة النوم الجديدة.

دورات نوم بديلة 5

حيلة للنوم بشكل اسرع:

لما تعملي التمرين ده هتحتاجي تشدي مجموعة مختلفة من العضلات في جسمك ، واحدة ورا التانية لفترة معينة من الوقت ، وبعدين تريحيهم ، ابدأي الاول بالضغط او شد عضلات الجبهة لمدة 5 – 15 ثانية ، وبعدين ارخيها لمدة 10 – 30 ثانية.

وبعدين كرري نفس الحركة مع مجموعة عضلية مختلفة ، اقبضي او شدي منطقة الفك ، وقربي الكتفين ناحية الاذنين وشدي العضلات ، واقفلي قبضة ايدك وشدي الذراعين ، واعملي نفس الحركات مع الارداف,الساقين, والقدمين.

دورات نوم بديلة 6

مين جربت قبل كده اي جدول من جداول النوم دي؟ ولو مجربتهمش هل ممكن تجربي اي واحد فيهم؟ وهل شايفة انها ممكن تفيدك وتخلي حياتك اكتر انتاجية؟

تكنيك مذهل وفعال للتخلص من الارق هيخليكي تنامي في دقيقة واحدة بس !

طريقة للتخلص من الارق
طريقة للتخلص من الارق

مقالات متعلقه

10 طرق للنوم غير اعتيادية تساعدك تنامي بسرعة لو بتعاني من الأرق

10 طرق للنوم غير اعتيادية تساعدك تنامي بسرعة لو بتعاني من الأرق

10 عادات تقولك انك بتضيعي وقتك في حاجات مالهاش فايدة

10 عادات تقولك انك بتضيعي وقتك في حاجات مالهاش فايدة

10 حاجات الناس السعداء بيعملوهم كل يوم الصبح

10 حاجات الناس السعداء بيعملوهم كل يوم الصبح