ازاي تقصي شعرك بنفسك في البيت زي المحترفين..اعرفي معانا 7 نصايح هتساعدك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
1823

احنا اتكلمنا قبل كده في موضوع سابق عن قصات مختلفة للشعر وازاي تعمليهم بنفسك في البيت ، النهاردة هنشوف مع بعض الاساسيات اللي تعمليها قبل قص الشعر ، ازاي ممكن تعملي تحسينات او تغييرات بسيطة في شعرك في البيت ، ونصايح ازاي تقصي شعرك بنفسك.

ازاي تقصي شعرك بنفسك:

1- حضري الادوات والمستلزمات اللي محتاجاها:

متتخطيش الاساسيات والحاجات البسيطة ، يعني على سبيل المثال لو المقص بارد ممكن انه يبوظلك شعرك ، عشان كده الافضل يكون المقص حاد بغض النظر عن نوع شعرك ، ولو مش متوفر عندك مقص كويس اشتري مقص مخصوص لقص الشعر.

كمان على حسب نوع شعرك هتختلف الاداة اللي هتستخدميها ، يعني لو شعرك مجعد هيناسبه المشط اللي اسنانه عريضة ، اما الشعر المفرود هيكون مناسب ليه المشط الناعم اللي اسنانه ضيقة ، كمان متنسيش المشابك او الكلبسات اللي هتستخدميها لتقسيم الشعر عشان تسهل عليكي عملية القص.

الحاجات اللي هتحتاجيها:

– مقص حاد.

– امشاط.

– كلبسات.

– ازازة سبراي.

– فوطة.

لو شعرك مجعد ، الافضل انك تنشفيه شوية قبل قصه عشان تتأكدي انك متقصيش منه كتير ، لان الشعر المجعد بيبان اطول واقل كثافة لما بيكون مبلول ، وممكن تجربي ان ترشيه بالمية بس.

ازاي تقصي شعرك بنفسك 1
ازاي تقصي شعرك بنفسك 1

2- فكري انتي عايزة تعملي ايه وايه اللي ممكن تعمليه:

– لو عايزة تقصري الشعر شوية او تقصي الاطراف بس ، حددي انتي عايزة تقصي قد ايه ، وحطي في اعتبارك انك تقصي نص سنتيمتر اقل من اللي انتي عايزاه ، عشان يبقى في طول كفاية تظبطي الشعر لو حصل اي غلط وانتي بتقصي من غير ما يقصر منك اوي.

– لو شعرك مدرج او مقصوص طبقات ،  او شعرك مموج او مجعد وعايزة تظهري القصه بتاعته اكتر ، ابدأي حللي قصة شعرك الحالية وشوفي عايزة تعملي ايه بالظبط الطول اللي انتي عايزاه وايه بالظبط اللي عايزة تعمليه في القصة.

– لو بتفكري تعملي تغيير جذري وتغيري قصة شعرك خالص ، هنا لازم تفكري مرتين قبل ما تعملي الخطوة دي ، لانه لازم يكون عندك مهارة عالية وجراءة عشان تعملي ده بنفسك ، ولو قررتي تعملي ده ، فكري في قصة الشعر اللي هتناسبك ، اكتر من ان القصة دي حلوة على حد شوفتيه المهم هنا انها تليق عليكي انتي ، حطي في اعتبارك كمان ان في بعض القصات ممكن تبقى اسهل مع نوع شعرك, او شكل وشك, او حتى شكل جسمك كله.

ازاي تقصي شعرك بنفسك 2
ازاي تقصي شعرك بنفسك 2

3- لو شعرك مش مدرج وعايزة تعمليه مدرج او طبقات:

سرحي شعرك كويس بالمشط عشان تتأكدي ان مافيش فيه اي عقد في النص تبوظلك القصه ، سرحي الشعر كله على قدام واربطيه باستك على شكل ديل حصان.

ازاي تقصي شعرك بنفسك 3
ازاي تقصي شعرك بنفسك 3

استخدمي مسطرة تقيسي بيها الطول اللي عايزة تقصيه ، واستخدمي كلبس او استك تاني عند الجزء اللي عايزة تقصي من عنده.

ازاي تقصي شعرك بنفسك 3 1

الخطوة الاخيرة ابدأي قص الشعر.

ازاي تقصي شعرك بنفسك 3 2

4- لو شعرك مدرج, استخدمي الجزء اللي قدام كدليل:

لو انتي اصلا شعرك مدرج ، وعايزة تظبطي القصة ، ابدأي درجي الجزء الامامي من الشعر او منطقة القوصة كدليل تمشي عليه لقص باقي الشعر ، طلعي الجزء بتاع القوصة ولفي الشعر او ابرميه واستخدمي صوباعك كدليل لتحديد الطول عند الجزء اللي عايزة تقصي من عنده.

ازاي تقصي شعرك بنفسك 4
ازاي تقصي شعرك بنفسك 4

5- قصي بشكل عمودي لنهايات ناعمة وافقية لاطراف حادة:

استخدام المقص بزاوية زي ما هو باين في الصورة قدامنا هيديكي تأثير طبيعي اكتر ، ولو قصيتي بشكل افقي اطراف الشعر هتطلع حادة معاكي ، كده القوصة هتبقى دليل هيساعدك على تحديد طول باقي الشعر.

ازاي تقصي شعرك بنفسك 5

6- خدي اجزاء من الشعر وقصيها:

لو مش هتعرفي او هتخافي تقصي الشعر كله مرة واحدة ، قسميه 3 اقسام باستخدام الكلبسات وقصي جزء جزء ، وافتكري انك تقصي بزاوية زي النقطة اللي فاتت.

ازاي تقصي شعرك بنفسك 6

7- قصي اطراف الشعر المنقسمة لفوق:

بمجرد ما تخلصي الجزء اللي قدام من الشعر ، تقدري دلوقتي تقصي الاطراف المنقسمة والجافة ، واعملي نفسك طريقة مصفف الشعر المحترف وهي بالقص لفوق ، يعني خلي اتجاه المقص لتحت ، زي ما هو واضح في الصورة اللي قدامنا.

ازاي تقصي شعرك بنفسك 7

ازاي تقصي القوصة بنجاح:

القوصة ممكن تغير اللوك بتاعك تماما ، عشان تقصي القوصة بنجاح وتطلع مظبوطة وشكلها حلو ، قسميها ل 3 اجزاء ، جزء في النص وجزئين على الجناب ، لمي الجناب لورا بكلبس ، والجزء اللي في النص ابرميه وقصيه ، وبعدين فكي الجناب وساويها بالطريقة اللي تحبيها ، القوصة هتطلع معاكي زي ما هو باين قدامنا في الصورة قصيرة من النص وطويلة من الجناب.

ازاي تقصي شعرك بنفسك 8

ازاي تقصي شعرك بنفسك في البيت ؟

ازاي تقصي شعرك بنفسك 9
ازاي تقصي شعرك بنفسك 9

مقالات متعلقه

9 طرق تقصي بيهم القوصة ال Curtain لكل اطوال الشعر

9 طرق تقصي بيهم القوصة ال Curtain لكل اطوال الشعر

كام مرة محتاجة تقصي شعرك للحصول على مظهر مثالي..على حسب نوع شعرك

كام مرة محتاجة تقصي شعرك للحصول على مظهر مثالي..على حسب نوع شعرك

8 نصايح مهمين لو عندك قوصة او نفسك تعملي واحدة

8 نصايح مهمين لو عندك قوصة او نفسك تعملي واحدة