ازاي تستخدمي المكياج مع الماسك اثناء فيروس كورونا

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
850

في الظروف اللي احنا بنعيشها دلوقتي ، ومع لبس الماسك طول ما احنا بره البيت ، اكيد المكياج هيكون صعب جدا في الحالة دي ، وبالرغم ان دي فرصة عشان نريح بشرتنا من المكياج ، ولكن اكيد هيجي وقت هتبقي محتاجة انك تحطي مكياج ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك نصايح ازاي تستخدمي المكياج مع الماسك وتحافظي عليه ثابت لاطول فترة ممكنة.

نصايح ازاي تستخدمي المكياج مع الماسك:

1- حافظي على بشرتك مترطبة:

اول خطوة لازم تعمليها قبل المكياج هي الترطيب ، لانه مع لبس الماسك فترات طويلة ده ممكن يسبب احمرار والتهاب للبشرة ، عشان كده استخدام الكريم المرطب خطوة ضرورية جدا لتحضير البشرة قبل المكياج والحفاظ على ترطيبها.

المكياج مع الماسك 1
المكياج مع الماسك 1

2- استخدمي كريم اساس ضد المية:

استخدمي كريم اساس يكون ضد المية ومات عشان يكون ثباته عالي ويقعد معاكي اطول فترة ممكنة وميطبعش على الماسك ، وركزي اكتر على المناطق اللي باينة من الماسك ، وكل اللي انتي محتاجة هي طبقة خفيفة من كريم الاساس ، وعلى المناطق اللي تحت الماسك متحطيش عليها كريم اساس ، او تحطي طبقة خفيفة لو هتقلعي الماسك في اي مكان عشان تبقى بشرتك موحدة ، وممكن تستغني عن كريم الاساس وتستبدليه بالكونسيلر بس تحت العيون والمنطقة اللي فوق من الانف.

واستخدمي سبراي مثبت للمكياج عشان يبقى ثباته اعلى ، وميطبعش منك على الماسك ، ويدوم معاكي فترة اطول.

المكياج مع الماسك 2
المكياج مع الماسك 2

3- ركزي على الحواجب والرموش:

لو في اي حاجة لازم تركزي عليها الفترة دي في المكياج هيكون هو مكياج الحواجب والعيون ، لان هما اللي هيكونوا ظاهرين في الوش وهيدوكي شكل حلو مع الماسك.

اول حاجة نضفي حوالين الحواجب كويس ، سرحيها لفوق بمشط الحواجب ، وابدأي امليها كويس سواء بالقلم, جل الحواجب, بودر الحواجب, او بماسكارا الحواجب.

تاني حاجة لازم تركزي عليها هي الرموش لانها هتبرز جمال العين ، اختاري ماسكارا بتدي طول وكثافة للرموش ، وممكن تستخدمي رموش صناعية على الاطراف الخارجية للرموش بس ، عشان تظهريهم اكتر.

المكياج مع الماسك 3
المكياج مع الماسك 3

4- اعتمدي على ايلاينر ملون:

زي ما قولنا في النقطة اللي فاتت ان مكياج العيون مهم جدا لانه هو اللي هيكون ظاهر ، ومن الحاجات اللي هتظهر شكل عينيكي اكتر هو الايلاينر ، اختاري رسمة ايلاينر مناسبة لعينيكي وتظهرهم بشكل احلى ، والافضل تعتمدي على الايلاينر بألوان مشرقة زي الازرق, الاخضر, الوردي, العنابي ، اي لون غير الاسود ، واستخدمي نوع يكون مضاد للمية وثباته عالي.

المكياج مع الماسك 4

5- اعتمدي على ايشادو بألوان طبيعية:

الافضل انك تعتمدي على درجات ايشادو تكون بألوان طبيعية ونيود ، مع رسمة الايلاينر بألوان مشرقة هيديكي لوك حلو جدا وطبيعي.

المكياج مع الماسك 5

مقالات متعلقه

10 حيل تجميلية بسيطة ممكن تعمليها عشان تطلعي بلوك احلى في وقت سريع

10 حيل تجميلية بسيطة ممكن تعمليها عشان تطلعي بلوك احلى في وقت سريع

10 نصايح مكياج من خبراء مكياج المشاهير هتفرق معاكي

10 نصايح مكياج من خبراء مكياج المشاهير هتفرق معاكي

6 نصايح مكياج من المحترفين هتفرق في مكياجك

6 نصايح مكياج من المحترفين هتفرق في مكياجك