8 عوامل ممكن تأثر على فرص الحمل عندك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
837

مش كل الازواج بيكونوا محظوظين وبيحصل معاهم الحمل على طول ، في حالات بيحاولوا كتير وبيفشلوا ، وبتكون مشكلة صعبة ، ولكن السؤال هنا اللي هتسأليه لنفسك ، هل اقدر اعمل حاجة في ده؟ في حين ان بعض العوامل اللي ممكن تأثر على خصوبة المرأة بتكون خارجة عن ارادتها ، في حاجات تانية تقدري انتي تتحكمي فيها ، وده اللي هنعرفه النهاردة مع بعض من خلال السطور الجايه ، هنقولك ايه هي عوامل التأثير على الحمل اللي تقدري تغيريها او تتحكمي فيها.

عوامل التأثير على الحمل:

1- الاجهاد المستمر:

لو دايما تحت ضغط واجهاد مستمر ، فتوقعي انك هتلاقي مستويات عالية من الفا اميليز في الدم (وده يعتبر عنصر بيولوجي للاجهاد) ، وده ممكن انه يقلل من فرص الحمل بنسبة كبيرة ممكن توصل ل 29% ، وده ممكن يخلي العقم مشكلة حقيقية خصوصا بالنسبة للنساء اللي بيشتغلوا اللي بيتعرضوا لاجهاد زيادة ، فلو الاجهاد بيأثر بشكل سلبي على حياتك حاولي تمارسي اليوجا او التأمل بانتظام ، ولو الاجهاد مستمر عندك ، حاولي تتخلصي من المشكلة الاساسية اللي بتسبب لك التوتر والاجهاد في حياتك ، او تقدري تستعيني بمتخصص يساعدك في ده بشكل افضل.

عوامل التأثير على الحمل 1
عوامل التأثير على الحمل 1

2- الوجبات السريعة:

البيتزا, التشيز برجر, البطاطس المحمرة مش بس بتضيف وزن زيادة لجسمك وحوالين منطقة الخصر ولكن بتعمل حاجة اخطر ، الوجبات السريعة معروفة بمستوياتها العالية من الكوليسترول اللي الابحاث اثبتت انها مش بس بتسد الشرايين ، ولكن كمان بتدخل مع توليف جسمك للهرمونات الجنسية ، التستوستيرون والبروجسترون ، وهي هرمونات حيوية جدا لما الموضوع يتعلق بالحمل.

عوامل التأثير على الحمل 2
عوامل التأثير على الحمل 2

3- الوزن:

سواء بتعاني من زيادة الوزن او نقص الوزن ، فهو اكيد انه ليه تأثير على فرص الحمل ، لو مؤشر كتلة جسمك عالي ، فالوزن الزيادة ممكن يأثر على انتاج الهرمون الجنسي ، بمجرد ما ترتفع مستويات الدهون في الجسم بنسبة من 10 – 15% اكتر من الطبيعي ، توقعي ان جسمك هيكون مليان بالاستروجين ، وده هيأثر على الدورة الشهرية.

نقص الوزن كمان مشكلة ، لو مستويات الدهون في جسمك اقل بنسبة ما بين 10 – 15% عن المعدل الطبيعي ، الجسم في الحالة دي هيبقى عنده نقص في هرمون “اللبتين” المسئول عن التحكم في الجوع وسرعة التمثيل الغذائي ، ونقص اللبتين معناه عدم وجود دورة شهرية.

عوامل التأثير على الحمل 3
عوامل التأثير على الحمل 3

4- العمر:

زي ما قولنا قبل كده ان في بعض العوامل زي العمر خارجة عن سيطرة اي واحدة ، ولكن ده ميمعنش انك تفكري في المستقبل ، عادة سن اليأس ممكن يجي لاي ست في سن الاربعينات او الخمسينات مع عمرها تقريبا ، وده بيحصل لما المبيض بيتوقف عن اطلاق البويضات ، ولكن العمر الحقيقي اللي لازم تنتبهي له هو سن 35 ، بعد السن ده مش بس الحمل هيبقى صعب مع انخفاض كمية البويضات ونوعيتها ، ولكن كمان بيزيد خطر الاجهاض بنسبة 20 – 35% بسبب زيادة حدوث تشوهات الكروموسومات ، ودي الساعة البيولوجية اللي جوه الجسم هي اللي بتحدد ده.

عوامل التأثير على الحمل 4
عوامل التأثير على الحمل 4

5- التدخين:

التدخين مش بس مضر بالصحة بشكل عام ، ولكن كمان ممكن يقتل بشكل كبير فرصك يف الحمل ، وحسب ابحاث الجمعية الامريكية للطب التناسلي ، ان التدخين بيمثل تقريبا 13% من حالات العقم.

عوامل التأثير على الحمل 5
عوامل التأثير على الحمل 5

6- الكافيين:

لو انتي من محبات القهوة وبتحاولي في نفس الوقت في الحمل ، يبقى لازم تتجنبي القهوة والكافيين ، لان بعض الدراسات اثبتت ان الكافيين ممكن يقلل فرص الحمل ، لانه بيمنع تقلصات العضلات اللي بتساعد البويضة للوصول لقناتي فالوب ويتم تخصيبها ، ولكن عشان نكون منصفين في دراسات تانية بتقول القهوة مالهاش علاقة بالخصوبة.

عوامل التأثير على الحمل 6
عوامل التأثير على الحمل 6

7- جودة مخاط عنق الرحم:

مخاط عنق الرحم مطلوب لحماية الحيوانات المنوية اثناء انتقالها لقناتي فالوب للتخصيب ، وبالتالي فاي تشوهات في مخاط عنق الرحم ممكن انه يكون ليه تأثير كبير على فرصك في الحمل ، ويعتبر التدخين بشكل منتظم واحد من العوامل الرئيسية اللي ممكن تسبب عدم جودة مخاط عنق الرحم.

عوامل التأثير على الحمل 7
عوامل التأثير على الحمل 7

8- استخدام التليفون قبل النوم:

التعرض للضوء اللي خارج من اجهزتك الالكترونية قبل النوم على طول بيأثر على “الايقاع اليومي” ودورة النوم وجودته ، وده مش بس بيأدي لتقليل فرص الحمل بشكل عام ، ولكن كمان بيسبب انخفاض انتاج هرمون النوم اللي ممكن يأثر بشكل سلبي على نمو الجنين.

فلو انتي بتحاولي مع الحمل ، يبقى لازم تراجعي اسلوب حياتك والعادات اللي بتعمليها يوميا.

عوامل التأثير على الحمل 8
عوامل التأثير على الحمل 8

التغذية الصحية اثناء فترة الحمل: الاكلات المهمة واللي المفروض تتجنبيها

التغذية الصحية اثناء فترة الحمل
التغذية الصحية اثناء فترة الحمل

مقالات متعلقه

9 حقائق غريبة ولكن حقيقية جدا عن الحمل

9 حقائق غريبة ولكن حقيقية جدا عن الحمل

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي

10 نصايح ممكن تنقذ حياتك في يوم

10 نصايح ممكن تنقذ حياتك في يوم