تنضيف البشرة بالبرتقان في 3 خطوات بسيطة لبشرة مثالية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
964

البرتقان مليان بمضادات الاكسدة وبيحتوي على مجموعة من المعادن والفيتامينات المهمة ، وهو مش بس مفيد صحيا ، ولكن كمان مفيد جدا للبشرة لو دخلتيه في الماسكات الطبيعية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على طريقة تنضيف البشرة بالبرتقان في 3 خطوات بسيطة وسهلة للحصول على بشرة شابة ومثالية وخالية من العيوب.

تنضيف البشرة بالبرتقان:

الخطوة 1: غسول البرتقان لتنضيف البشرة

اول خطوة والاساسية هي الغسول اللي بيساعد على ازالة الاوساخ والاتربة والزيوت الزيادة وكل شوائب البشرة ، وبيخلي البشرة نضيفة.

المكونات:

1 معلقة كبيرة برتقان مهروس.

2 – 3 معالق صغيرة لبن.

الطريقة:

في بوله اخلطي البرتقان المهروس مع اللبن ، وزعي الخليط على البشرة ودلكيه في حركات دائرية لمدة دقيقتين تقريبا ، وبدعها اغسليه بالمية.

وبكده تبقي انتهيتي من الخطوة الاولى البرتقان بيساعد على التخلص من تجاعيد البشرة وبينقيها من اي شوائب ، وممكن تستخدمي قشر البرتقان المجفف والمفروم بدل من البرتقان المهروس.

واللبن غني بفيتامين B, واحماض الفا هيدروكسي, والكالسيوم, ومضادات الاكسدة القوية اللي ليها فوايد كتير للبشرة ، وهيساعد على تغذية الجلد بعمق ، وهيحافظ على ترطيبها.

تنضيف البشرة بالبرتقان 1
تنضيف البشرة بالبرتقان 1

الخطوة 2: سكراب البرتقان

السكراب او المقشر بيساعد على ازالة خلايا الجلد الميتة وتقشير الجلد.

المكونات:

2 معلقة كبيرة عصير برتقان.

1 معلقة كبيرة شوفان.

الطريقة:

في بولة اخلطي عصير البرتقان مع الشوفان وامزجيهم مع بعض كويس ، سيبي الخليط يرتاح لمدة 5 دقايق ، بعدها افركي الخليط على البشرة في حركات دائرية لمدة 5 – 6 دقايق ، بعدها اغسلي بشرتك بالمية.

الخطوة دي بتساعد في ازالة كل خلايا الجلد الميتة من البشرة ، وبتنعمها وبتخليها صحية.

عصير البرتقان هيحافظ على شباب وتوهج البشرة.

الشوفان هيمتص الزيوت الزيادة من البشرة ، وهيساعد على علاج حب الشباب ، وكمان بيحتوي على خصائص مضادة للاكسدة ومضادات الالتهابات اللي بتساعد على علاج جفاف الجلد وازالة خلايا الجلد الميتة.

تنضيف البشرة بالبرتقان 2
تنضيف البشرة بالبرتقان 2

الخطوة 3: ماسك البرتقان

خطوة الماسك هي الخطوة الاخيرة واللي بتساعد على ترطيب البشرة ، وبتحسن مظهر البشرة بشكل عام.

المكونات:

2 معلقة كبيرة عصير برتقان.

1 معلقة كبيرة حمص مطحون.

1 معلقة صغيرة مية ورد.

الطريقة:

اخلطي عصير البرتقان مع الحمص المطحون ومية الورد ، امزجي المكونات مع بعض كويس لحد ما يتكون عندك عجينة ناعمة ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لمدة 20 دقيقة لحد ما ينشف ، وبعدها اغسليه بالمية ، كرري الماسك ده مرتين في الاسبوع.

الماسك ده بيساعد على تنضيف وتطهير البشرة والحفاظ على درجة حموضة البشرة ، بيحتوي على مضادات للبكتيريا وبيقلل من تصبغات الجلد.

عصير البرتقان يعتبر مصدر غني لفيتامين C واي حاجة غنية بفيتامين C هي معروفة على طول بفوايدها الرائعة لتفتيح لون البشرة ، عصير البرتقان بيساعد على تقليل الميلانين اللي بيتسبب في غمقان البشرة.

مية الورد بتحتوي على مضادات الاكسدة اللي بتساعد على تقوية خلايا الجلد وتجديد انسجة الجلد ، ولان مية الورد بتحتوي على خصائص قابضة للبشرة فهو بيساعد على تنضيف لمسام وتوحيد لون البشرة.

الحمص المطحون معروف انه بيساعد على ازالة الاوساخ والسموم من البشرة وتنضيفها بعمق ، وبيساعد كمان على امتصاص الزيوت الزيادة من البشرة ، وفي نفس الوقت من غير ما يسبب جفاف للجلد.

تنضيف البشرة بالبرتقان 3
تنضيف البشرة بالبرتقان 3

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة