ايه الفرق بين Eau De Parfum و Eau De Toilette وافضل الانواع

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
35511

لو وانتي بتشتري البرفيوم بتاعك في اي وقت قبل كده وقعتي في حيرة ما بين الانواع الكتير الموجودة فأنتي مش لوحدك في الحيرة دي ، كتير من البنات بيكونوا في نفس الحيرة ما بين العطور للكولونيا لماء التواليت ، وغيرها من الانواع ، وفي كمان تركيزات مختلفة من العطور ، وتسميتها بيجي على حسب تركيز زيت العطر في الكحول والمية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك الفرق بين Eau De Parfum و Eau De Toilette او ماء العطر وماء التواليت ، وافضل الانواع منهم.

الفرق بين Eau De Parfum و Eau De Toilette:

تركيز البرفيوم هو اللي بيحدد مدى استمرارة على البشرة وثباته ، والفرق الرئيسي ما بين ماء العطر وماء التواليت هو في تركيز زيت البرفيوم.

ماء العطر Eau De Parfum:

ماء العطر بيكون فيه زيت العطر اعلى من اي نوع تاني ، واللي بتوصل حوالي من 15 – 20% ، وعادة بتستمر لمدة 6 ساعات ، وبعد ما بتطير الريحة الاولى منه بتفضل الريحة اللي في النص او الاخيرة هي اللي ريحتها ظاهرة ، ولان  النوع ده تركيزة اعلى واكتر كثافة من ماء التواليت Eau De Toilette, فهو مثالي جدا لخروج بالليل وللسهرات.

الفرق بين Eau De Parfum و Eau De Toilette 1
الفرق بين Eau De Parfum و Eau De Toilette 1

ماء التواليت Eau De Toilette:

ماء التواليت بتكون فيه نسبة زيت العطر اقل ، واللي بتبقى حوالي من 5 – 15% ، واللي ممكن تستمر لمدة 4 ساعات ، والريحة الاولى منه بتكون هي المسيطرة ، وده بيخليها منعشة اول ما تحطيها ، ولكن مع ذلك ، بسبب انها بتحتوي على نسبة عالية من الكحول بتتبخر من على البشرة بسرعة وهتحتاجي ترشيه تاني خلال اليوم ، ولان كثافتها وتركيزها اقل من النوع الاول ، هيكون مثالي جدا للخروجات اليومية وخروجات النهار الغير رسمية.

الفرق بين Eau De Parfum و Eau De Toilette 2
الفرق بين Eau De Parfum و Eau De Toilette 2

المثير للاهتمام هنا هو ازاي تجربة الريحة بتتغير تماما ما بين ماء التواليت وماء العطر ، بما ان زيت العطر موجود بتركيز اعلى في ماء العطر ، ده مش بيخليه بس يدوم فترة اطول ، ولكن كمان ريحته بتبقى اقوى ، على عكس ماء التواليت بيكون اخف.

لما تيجي تختاري كمان ما بين النوعين لازم تحطي في الاعتبار درجة الحرارة والموسم ، لان في الجو الحر والرطوبة اختيار ماء التواليت Eau De Toilette هيكون افضل ، وفي الجو البارد ماء العطر هيكون انسب.

زي ما شوفنا الفرق بينهم واضح وبسيط ، تعالوا نشوف بعض افضل انواع البرفيوم للنوعين.

افضل انواع  Eau De Parfum:

1- Clinique Happy:

لو عايزة ريحة خفيفة ومنعشة وانثوية ، البرفيوم ده هيكون انسب اختيار ليكي ، ريحته مزيج من الحمضيات زي الجريب فروت الاحمر الياقوتي, البرغموت, وزهرة الزفاف من هاواي ، والنوع ده مثالي جدا لفصل الصيف والربيع.

Eau De Parfum 1
Eau De Parfum 1

2- Chanel Coco Mademoiselle:

شانيل كوكو مودمازيل من الانواع القوية ، ريحته مزيج من البرتقان, الباتشولي, والورد التركي ، ريحتها بتدوم طول اليوم ، ومناسبة لكل الاعمار.

Eau De Parfum 2
Eau De Parfum 2

3- Michael Kors Very Hollywood:

برفيوم مايكل كورس ريحته مزيج من اليوسفي, البرجموت, التوت, والجاردينيا ، وعلى الرغم من انها بتعتمد بشكل كبير على الجاردينيا ، لكن كمان ريحة الحمضيات والتوت من الروايح المميزة والواضحة فيها.

Eau De Parfum 3
Eau De Parfum 3

4- Calvin Klein Euphoria:

البرفيوم ده بيتميز بمزيج من التفاح الياباني, الورد, الاوراق الخضرا, والاوركيد الاسود ، مع اللوتس, العنبر, البنفسج الاسود, والاخشاب الحمراء ، يعني النوع ده يعتبر مزيج مثالي بين الازهار الجذابة والفاكهة بالروايح الغريبة والغنية والمختلفة.

Eau De Parfum 4
Eau De Parfum 4

افضل انواع Eau De Toilette:

1- Vera Wang Princess:

البرفيوم ده بيتكون من من الازهار الشرقية مع التفاح, الزنبق, اليوسفي, والمشمش ، والنوع مناسب جدا للبنات اللي سنهم صغيرة كاول تجربة برفيوم ليهم.

Eau De Toilette 1
Eau De Toilette 1

2- Versace Bright Crystal:

البرفيوم مزيج من روايح الازهار المفضلة لدوناتيلا فيرساتشي ، مع الماجنوليا, الفاوانيا, واللوتس ، مع المكونات الدافية من المسك والعنبر اللي بتضيف له لمسة مميزة ، ويعتبر من الانواع المناسبة طول السنة.

Eau De Toilette 2
Eau De Toilette 2

3- Davidoff Cool Water:

النوع ده مزيج منعش من البطيخ والاناناس ، مع لمسة انثوية من ريحة الزهور ، وده بيخليه مناسب جدا لموسم الصيف والربيع.

Eau De Toilette 3
Eau De Toilette 3

4- Elizabeth Arden Red Door:

نوع برفيوم كلاسيكي ، ريحتها مزيج شرقي من من ازهار الزنبق, فريزيا, الورد الاحمر, الياسمين, الايلنج ، مع السنديان, العشل, وخشب الصندل ، والبرفيوم ده مثالي للمرأة الناضجة ، ومناسب جدا للخرجات المسائية ، ويعتبر من اكتر انواع البرفيوم المطلوبة والاكتر مبيعا في السوق.

Eau De Toilette 4
Eau De Toilette 4

نصايح ازاى تختارى البرفيوم perfume المناسب ليكى

اعرفى معانا نصايح ازاى تختارى البرفيوم perfum المناسب ليكى
اعرفى معانا نصايح ازاى تختارى البرفيوم perfum المناسب ليكى

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

افكار رسومات حنة للايد

افكار رسومات حنة للايد

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي