7 طرق لتجنب تهيج الجلد اثناء لبس الماسك بره البيت

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
939

في الفترة الصعبة اللي كل العالم بيعشيها بسبب فيروس كورونا ، حكومات العالم كلها فرضت لبس الماسك بشكل اجباري على كل الناس عشان نحمي نفسنا ونمنع من انتشار المرض ، مع بداية تخفيف الحظر وفتح المحلات والمطاعم بالتدريج ، ولكن برغم ان الماسك هيحمينا من الفيروس الا انه لبسه لفترات طويلة ممكن يسبب تهيج بشرتك ، ويتسبب في ظهور بثور جلدية او تغيرات في نسيج البشرة ، والنهاردة هنقولك 7 طرق لتجنب تهيج الجلد واي مشاكل تانية ممكن تحصل اثناء لبس الماسك.

طرق لتجنب تهيج الجلد:

1- اختاري الخامة المناسبة:

لازم خامة الماسك اللي هتختاريه يسمح لك بالتنفس كويس, ناعم , طبيعي ، وممكن تعتمدي على الماسك القطن لانه الاكتر سهولة في الاستخدام ، ممكن كمان تستخدمي سكارف قطن او باندانا ، الماسكات اللي بتكون مصنوعة من خامات صناعية ممكن تسبب تهيج الجلد ، فلو لاحظتي ان بشرتك بقت حساسة اكتر بعد لبس نوع معين من الماسكات ، في الحالة دي استبدليه بنوع طبيعي اكتر ، وفي بعض الاراء بتنصح بلبس اكتر من طبقة من القطن فوق بعض عشان تعملي حاجز مفلتر يحميكي من البكتيريا والجراثيم.

طرق لتجنب تهيج الجلد 1
طرق لتجنب تهيج الجلد 1

2- حافظي على نضافة البشرة:

لو هتخرجي لاي مشوار ، نضفي بشرتك بالغسول المناسب قبل ما تخرجي ، ولما ترجعي البيت اتأكدي انك تنضفي بشرتك تاني بالغسول من اي اتربة او اوساخ ، ولو انتي بشرتك دهنية اوي وبيطلع فيها حبوب وبثور بسهولة ، اتأكدي انك تغسلي بشرتك بشكل صح ، واستخدام تونر بعد الغسول لتقليل حجم المسام وتجنب البثور.

طرق لتجنب تهيج الجلد 2
طرق لتجنب تهيج الجلد 2

3- اتجنبي المكياج:

افضل طريقة عشان تضمني ان بشرتك تفضل صافية وتمنعي اي حساسية مفرطة او مشاكل اتجنبي وضع المكياج تماما ، وفي النهاية بشرتك محتاجة استراحة ومحتاجة انها تتنفس ، والمكياج بيمنع ده ، فلو انتي بشرتك معرضة بشكل كبير لحب الشباب ، فالمكياج لازم يبقى اخر حاجة تفكري فيها في خروجاتك اليومية.

طرق لتجنب تهيج الجلد 3
طرق لتجنب تهيج الجلد 3

4- عالجي حب الشباب:

لو انتي بشرتك اصلا بتعاني من حب الشباب فاكيد وضع اي مادة غريبة فوقيه ممكن تزود المشكلة ، خصوصا في حالات حب الشباب الشديدة ، عشان كده زي ما قولنا في البداية خليكي حذره من خامة الماسك اللي هتلبسيه واختاري خامة طبيعية، واتأكدي من علاج حب الشباب عشان لبس الماسك ميزودش المشكلة.

طرق لتجنب تهيج الجلد 4
طرق لتجنب تهيج الجلد 4

5- اتجنبي التقشير لبعض الوقت:

تقشير البشرة بقوة للتخلص من حب الشباب مش افضل فكرة ممكن تتعمل لان ده ممكن يأدي لاحمرار الوش وتهيج البشرة اكتر ، والتقشير الزيادة ممكن يسبب تلف الطبقات الرقيقة من البشرة ويخلي البشرة معرضة لمشاكل كتير ، التزمي بس باستخدام المنظفات العميقة, او انواع الغسول الرغوية, او غسول الوجه الزيتي خلال الوقت ده ، واستخدام منظف بيحتوي على حمض الساليسيليك افضل اختيار لانه هيحمي البشرة ، ومهم جدا تغسلي وشك اول ما ترجعي البيت او تاخدي شاور وتتخلصي من كل البكتيريا والاوساخ ، وانهي روتين العناية ببشرتك بالتونر, والكريم المرطب الليلي.

طرق لتجنب تهيج الجلد 5

6- اعملي ماسك مرطب للبشرة:

في الفترة دي يمكن كتير مننا نفسيتنا مش حلوة ومش بنهتم ببشرتنا كفاية ، لكن رغم كل حاجة بشرتك محتاجة لعناية ، حاولي تعملي ماسك مرطب من وقت للتاني لو لاحظتي اي جفاف في بشرتك ، اعتمدي على الماسكات اللي بتحتوي على مية الورد, جل الصبار, او حمض الساليسيليك لو بشرتك دهنية ومعرضة لحب الشباب.

طرق لتجنب تهيج الجلد 6

7- رطبي البشرة يوميا:

النصيحة مهمة جدا بشكل خاص للي بيعانوا من البشرة الجافة ، الحفاظ على رطوبة البشرة خطوة مهمة جدا عشان تحافظي على شبابها ونضارتها ، لو بتعاني من البثور ركزي على علاجات حب الشباب ، ولو بشرتك جافة ركزي على الحفاظ على بشرتك رطبة ومنتعشة.

طرق لتجنب تهيج الجلد 7

في النهاية لو حصل تهيج في بشرتك متهمليش ده وعالجيه لانه لو اهملتيه ممكن المشكلة تزيد وتبقى اسوأ ، ونحاول في الفترة دي على قد ما نقدر نحافظ على التباعد الاجتماعي ، ونخرج للضرورة بس.

مقالات متعلقه

6 حاجات بنعملها كل يوم بتدمر بشرتنا من غير ما نحس

6 حاجات بنعملها كل يوم بتدمر بشرتنا من غير ما نحس

طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة

طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة

9 نصايح جمالية فعالة محتاجة تجربيهم

9 نصايح جمالية فعالة محتاجة تجربيهم