4 انواع من ادوات الطبخ سامة ولازم تتجنبيها و 4 بدائل آمنة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
1407

كتير مننا بيفكر او بدأ بالفعل انه يغير اسلوب حياته لحياة صحية اكتر ، من اول التحول للاكل الصحي وممارسة التمارين الرياضية ، وحتى تغيير نمط الحياة المستقر او الممل لاسلوب حية نشط ، ولكن هل سألتي نفسك قبل كده عن تأثير ادوات الطبخ اللي بتستخدميها على الاكل؟ دلوقتي جيه الوقت اللي تسألي نفسك فيه ، لان في مخاطر كتير في مطبخك لو بتعتمدي في الطبخ على الاواني والطاسات المصنوعة من مواد سامة ، لان احنا كده بنسمح للمواد الكيميائية اللي موجودة فيها تتنقل للاكل ، والسوق مليان انواع كتير منها اواني الطبخ اللي ضد الالتصاق, التيفال او التفلون, الستانلس ستيل, الالومينيوم ، وغيرها من الانواع اللي بنفضلها عشان تنضيفها واستخدامها سهل ، ولكن بعض الانواع دي بتنقل المواد الكيميائية السامة للاكل ، وممكن تسبب مخاطر صحية عليكي وعلى عيلتك ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على انواع ادوات الطبخ الضاره اللي لازم نتجنبها ، وايه الادوات الصحية البديلة اللي المفروض تستخدميها.

ادوات الطبخ الضارة:

1- اتخلصي من التيفال:

الطاسات والاواني التيفال تعتبر من اكتر الانواع المفضلة في كل مطبخ لانها ضد الالتصاق ، وبيكون سهل تنضيفها ، ولكن معظمنا ميعرفش مخاطر مادة التفلون اللي بيكون مطلي بيها الطاسات والاواني التيفال ، الانواع دي لما بتتعرض للحرارة فترة طويلة بتنشر ابخرة سامة ، بيسبب اعراض شبيهه بالانفلونزا, بيزود من خطر ارتفاع الكوليسترول, بيعمل خلل في وظائف الغدة الدرقية, بيسبب العقم ، والاواني الغير لاصقة ممكن انها تنشر كتير من المواد السامة التانية اللي بتتنقل للاكل بسهولة وممكن تسبب السرطان.

بديل آمن: الاواني الحديد الصب

واحدة من اقدم اواني الطبخ واكترها امان للطبخ فيها هي الحديد الصب ، مش بس لانه مش بيسخن اوي لكن كمان مافيش مواد كيمائية سامة بتتسرب منه لاكلك ، ويعتبر من انواع المعادن الكويسة جدا اللي المفروض تكون موجودة في مطبخك ، بالاضافة ان الاواني الحديد متينة وبتوزع الحرارة بشكل متساوي على الاكل ، ولو عايزاه غير لاصق ادهنية بالزيت وحطيه في الفرن شوية.

ادوات الطبخ الضارة 1
ادوات الطبخ الضارة 1

2- اتجنبي الالومينيوم:

كتير مننا لسه بيستخدم الالومينيوم لحد دلوقتي وده لانه معدن متين وبيستحمل وسعره مناسب ، وبيحافظ على الاكل دافي لفترة طويلة ، ومتعدد الاستخدامات ، ووزنه خفيف ، ولكن ، الابحاث اثبتت ان الالومينيوم ليه تأثير قوي على الصحة لانه بيسبب مرض الزهايمر ، لان الالومينيوم بيحتوي على سم عصبي (بيضر بالجهاز العصبي) ومعروف انه ضار صحيا.

بديل آمن: الاواني الزجاجية “البيركس”

لو عايزة تحافظي على اكلك دافي لفترة طويلة ، اختاري الاواني الزجاجية ، تعتبر من الاواني الصحية الخالية من اي مواد سامة ، وفي منها دلوقتي كمان انواع آمنة للاستخدام في الميكروويف ، بالاضافة انها سهلة الاستخدام ، ويمكن يكون عيبها الوحيد ان عمرها قصير وممكن تتكسر.

ادوات الطبخ الضارة 2
ادوات الطبخ الضارة 2

3- اتجنبي النحاس:

النحاس كتير بيفضلوه لانه من الانواع الموصلة للحرارة بسرعة ، ولكن الاواني النحاس الغير مطلية لما بيتم تسخينها بتسيب كميات كبيرة من النحاس السام في الاكل ، وده ممكن يأدي للتسممم بالمعادن الثقيلة ، وحتى كمان المطلية بالنيكل خطر جدا.

بديل آمن: الستانلس ستيل المقاوم للصدأ

اشتري دايما الاواني المصنوعة من الستانلس ستيل المقاوم للصدأ ، المادة دي مش بس مش مضرة ولكن كمان عمرها طويل جدا ومش بيحصل لها اي خدوش على سطحها.

ادوات الطبخ الضارة 3

4- اتجنبي الاواني المطلية سيراميك:

الاواني السيراميك بيكون شراها صعب شوية ، وهي من الانواع الفاخرة والمتينة جدا وآمنه ولكن لما تكون سيراميك 100% ، لان المطلية بالسيراميك مع الوقت ممكن يتسرب منها رصاص ومواد سامة للاكل ، ده ممكن يأدي للتسمم الغذائي.

بديل آمن: الاواني السيراميك 100%

اختاري الاواني المصنوعة من السيراميك 100% مش المطلية بالرصاص ، ولو انتي عندك في مطبخك الاواني السيراميك الصافي فانتي كده عندك اكتر اواني الطبخ امان ، لانها مشتقة من مواد طبيعية وخالية من اي سموم.

ادوات الطبخ الضارة 4

ممكن تكون اواني الطبخ من الحاجات اللي مش بنهتم بيها اوي لما بنيجي نختارها ، ولكن هي ليها مخاطر صحية كبيرة جدا لو اختارتي الانواع المضرة ، عشان كده ضروري انك تستبدلي كل الاواني المضرة بالانواع الامنة الغير سامة.

أهم 5 أنواع أكلات لتقوية المناعة.. اعرفيهم وخليهم جزء من نظامك الغذائي

أهم 5 أنواع أكلات لتقوية المناعة.. اعرفيهم وخليهم جزء من نظامك الغذائي
أهم 5 أنواع أكلات لتقوية المناعة.. اعرفيهم وخليهم جزء من نظامك الغذائي

مقالات متعلقه

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي

10 نصايح ممكن تنقذ حياتك في يوم

10 نصايح ممكن تنقذ حياتك في يوم

ايه اللي هيحصل لجسمك لو صحيتي كل يوم في نفس الميعاد

ايه اللي هيحصل لجسمك لو صحيتي كل يوم في نفس الميعاد