7 اسباب زيادة الوزن مالهاش علاقة بالكسل او الوجبات السريعة

ريهام محمود
ريهام محمود
1694

هل مر عليكي وقت حسيتي انك بتعملي كل حاجة صح ، ومع ذلك وزنك بيزيد؟ وكل حاجة صح دي معناها تجنب الوجبات السريعة ، بتمارسي تمارين قوية ، ومع ذلك بتلاقي نفسك وزنك بيزيد ومش بتخسي ، النهاردة هنقولك من خلال السطور الجايه ايه هي اسباب زيادة الوزن اللي مالهاش علاقة بالوجبات السريعة او الكسل وعدم ممارسة الرياضة اللي هي بتأدي لزيادة الوزن ، في بعض الاوقات بتكون الاسباب غير متوقعة ، ومش هتتخيلي ان الاسباب دي ممكن تأدي لزيادة الوزن.

اسباب زيادة الوزن:

1- تغيرات في هرمونات جسمك:

اي واحدة جسمها بيمر بتغيرات هرمونية كتير ، وده اللي بيخلي اجسامنا مختلفة تماما عن اجسام الرجالة ، بيحصل تغيرات خلال فترة الدورة الشهرية كل شهر ، ومن الحمل لسن اليأس الجسم بيمر بتغيرات كتير جدا.

وبالتالي التمارين اللي كنتي بتعمليها وانتي في سن صغير وكانت فعالة وبتساعدك في انقاص الوزن ، هتتوقف عن العمل بمجرد ما تعدي سن 30 او 40 سنة ، والحل للمشكلة دي بسيط جدا كل اللي عليكي تعمليه انك تزودي من قوة التمارين يوميا بالتدريج ، ده هيساعدك انك تتخلصي من الوزن الزايد.

اسباب زيادة الوزن 1
اسباب زيادة الوزن 1

2- بتاكلي فاكهة كتير:

ده يمكن تشوفيه انه عكس اللي بنسمعه طول حياتنا ، ولكن متقلقيش الفاكهة تعتبر وجبة خفيفة صحية ، واكيد افضل من وجبات خفيفة تانية ممكن تاكليها ، ولكن مع ذلك ، لازم تاخدي حذرك من كمية الفاكهة اللي بتاكليها ، وكمان نوع الفاكهة ، في كتير من الفواكة بتحتوي على سعرات حرارية اكتر من غيرها ، على سبيل المثال ، الموز بيحتوي على نسبة عالية من السكروز ، يعني هو عبارة عن سكر بس ، عشان كده لتجنب زيادة الوزن ، بننصحك باكل الفواكة منخفضة السعرات الحرارية ، زي الجريب فروت والرمان ، حتى التفاح الاخضر بيحتوي على سعرات حرارية اقل بكتير من التفاح العادي.

اسباب زيادة الوزن 2
اسباب زيادة الوزن 2

3- تجاهل المشاكل الصحية:

في بعض الاوقات لو بنعاني من اي مشكلة صحية بنتجاهلها وبنحاول نقنع نفسنا اننا كويسين ، لكن بننصحك لو في اي وقت حسيتي بحاجة مش مظبوطة او بمشكلة صحية انك متتجاهليش ده ، وانتبهي دايما للعلامات اللي جسمك بيديهالك ، وواحدة منها هي زيادة الوزن اكتر من الطبيعي ، في الحالة دي لازم زيارة الدكتور المتخصص عشان يشخص الحالة ويكتبلك العلاج الصح.

اسباب زيادة الوزن 3
اسباب زيادة الوزن 3

4- اثر جانبي لبعض الادوية:

في بعض الاوقات ممكن ان الدواء يسبب زيادة الوزن ، عشان كده لو انتي بتاخدي دوا معين ولاحظتي زيادة في الوزن ، يبقى زوري الدكتور فورا ، ومتوقفيش اي علاج من غير استشارة الدكتور ، الدكتور في الحالة دي هيغيرلك الدواء اللي بتستخدميه بنوع تاني مش بيسبب زيادة في الوزن.

اسباب زيادة الوزن 4
اسباب زيادة الوزن 4

5- الافراط في عادات الاكل غير الصحية:

اكل الطعام الغير صحي مش معناها بس مجرد اكل الاكلات الغير صحية ، في بعض الاوقات كتير مننا بياكل الاكل بطريقة عاطفية ، يعني في اشخاص ممكن تقعد تبص للاكل باعتباره حاجة مريحة بالنسبة لهم وبيلجأوا له كل ما يمروا بوقت صعب ، وده يعتبر اسوأ نوع من الادمان على الاكل وبيأدي دايما لمشاكل صحية ، وزيادة الوزن يعتبر اقل حاجة بينها، وفي طريقة واحدة عشان تتعاملي مع المشكلة دي هو انك تحاولي تميزي او تفرقي ما بين الجوع الفعلي او المفتعل ، عشان تحلي مشكلة الجوع المفتعل حاولي انك تعملي نشاطات تخلصك من الاجهاد من غير اكل اطعمة غير صحية ومليانة بالسعرات الحرارية.

اسباب زيادة الوزن 5

6- مش بتعملي حاجة تخلصك من الاجهاد:

في كتير من الاوقات بنفكر ان الشخص طول ما هو تحت الضغط والاجهاد هيفقد وزن ، ولكن ده مش دايما صح ، لان في احيان كتير بيحصل العكس ، ولو انتي من الاشخاص اللي بيحصل معاهم كده ، بننصحك انك تدوري على الطرق اللي تخلصك من الاجهاد والضغط ، وممكن تروحي لمتخصص يساعدك ، خصوصا لو انتي مش عارفة ايه سبب الضغط.

اسباب زيادة الوزن 6

7- مش بتنامي كفاية:

عدم الحصول على ساعات نوم كفاية ممكن انه يأدي لاكتساب الوزن ، وتراكم الدهون حوالين منطقة الوسط ، وكتير من الدراسات اثبتت الارتباط ما بين قلة النوم وزيادة الوزن ، وافضل طريقة لحل المشكلة دي هي انك تحطي جدول زمني لنفسك وتلتزمي بيه ويبقى في ميعاد معين تنامي فيه كل يوم ، ده هيساعدك في اعادة هيكلة ساعة جسمك وهيقدر ياخد ساعات النوم اللي محتاجها.

اسباب زيادة الوزن 7

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب