كل اللي محتاجة تعرفيه عن تقنية التقشير البارد للبشرة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
25173

التقشير البارد هو واحد من افضل انواع تقشير البشرة ، ويعتبر حل مثالي لبشرة خالية من البقع والتصبغات والكلف ، والنوع ده من التقشير مناسب لتقشير البشرة والجسم ، والتقشير ده يعتبر من احدث انواع العلاجات لمشاكل البشرة والحصول على بشرة مثالية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف بالتفصيل على تقنية التقشير البارد للبشرة ، وفوايدها.

ايه هي تقنية التقشير البارد للبشرة:

التقشير البارد هو من احدث العلاجات اللي تعتبر حل بديل للتقشير الكيميائي ، اللي بيعتمد على مواد كيميائية قاسية على البشرة اللي ممكن ينتج عنها ضرر للبشرة ، ولكن التقشير البارد بيعتمد على استخدام حمض اللاكتيك وحمض الكوجيك اسيد ، اللي ليها تأثير فعال جدا في علاج التصبغات والبقع الغامقة والندبات الناتجة عن حب الشباب وغيرها من الاسباب.

والمواد دي بتتميز انها بتتحكم في الميلانين المسؤول عن لون البشرة ، وبتمنع التصبغات والبقع في المستقبل.

تقنية التقشير البارد للبشرة 1
تقنية التقشير البارد للبشرة 1

انواع التقشير البارد:

التقشير البارد ليه نوعين هما كوزميلان ، وديرماميلان ، الطريقتين بيتميزوا بفاعلية قوية في علاج البقع الغامقة والنمش والتصبغات ، والنوع ده من التقشير بيعالج:

– بقع التقدم في العمر.

– الكلف.

– التصبغات الناتجة عن الشمس.

– البقع الغامقة الناتجة عن حب الشباب او اي اسباب تانية.

– فرط التصبغ الناتج لبعض الامراض الالتهابية.

– النمش.

– التجاعيد والخطوط الرفيعة.

– الندبات.

– اثار حب الشباب.

– البثور والحبوب في البشرة والجسم ، ومنع تكونها تاني.

– بيساعد على تجديد خلايا البشرة وزيادة نضارتها.

– التخلص من الجلد الميت.

– تقليل التهاب البشرة.

ايه هو تأثير تقشير كوزميلان وديرماميلان على البشرة:

النوع ده من التقشير اللي بيميزه انه بيخلصك من البقع والتصبغات الموجودة بالفعل على البشرة ، بالاضافة الى انه بيشتغل على الميلانين وبيمنع العوامل اللي بتأدي لفرط التصبغ وبيقلل انتاج الميلانين وبالتالي بيحمي البشرة من البقع في المستقبل.

كمان بيزود معدل تجديد خلايا البشرة ، وده بيخلي البشرة نضرة وصحية ، وبيقلل من آثار التجاعيد والتقدم في العمر.

تقنية التقشير البارد للبشرة 2
تقنية التقشير البارد للبشرة 2

ايه الفرق بين التقشير البارد وانواع التقشير التانية؟

تقشير كوزميلان وديرماميلان بيتميزوا بفاعليتهم القوية اللي بتدي نتايج مضمونة 100% مثبتة بالتجارب ، ونتايجة ناجحة جدا في اغلب الحالات ، وتقريبا حقق نتايج بنسبة 90% في علاج الكلف وتفتيح وتوحيد لون البشرة وعلاج شيخوخة البشرة ، بالاضافة انه خالي من مادة الهيدروكينون ، اللي عادة بتستخدم في كريمات التفتيح وبتسبب بعض الاثار الجانبية المضرة للبشرة.

تقنية التقشير البارد للبشرة 3
تقنية التقشير البارد للبشرة 3

طريقة التقشير البارد للبشرة:

التقشير البارد بيتقسم لمرحلتين ، المرحلة الاولى بتكون في مركز التجميل واللي فيها الدكتور المتخصص بيوزع على البشرة كريم التقشير المناسب ليكي بالكمية المناسبة والتركيز المناسب للحالة وده بيحدده الدكتور ، وبيتساب على البشرة لفترة الدكتور هو اللي بيحددها وغالبا بتكون من 6 – 12 ساعة ، وبعدها الكريم بيتغسل بالمية بس من غير اي غسول او صابون.

بعدها بتبدأ المرحلة التانية وهي العلاج في البيت بكريمات ترطيب “كوزميلان 2 او ديرماميلان ، وغيرها من المنتجات اللي بيحددها الدكتور ، وبعدها ممكن تكرري الجلسة تاني حسب حاجة بشرتك او عشان تحافظي على نضارة البشرة بعد التقشير.

تقنية التقشير البارد للبشرة 4
تقنية التقشير البارد للبشرة 4

ايه الفرق بين تقشير كوزميلان وتقشير ديرماميلان:

الفرق بينهم بيكون في التركيز ، النوعين بيحتوا على مادة حمضة قوية بتساعد على تقشير البشرة ، بالاضافة للاحماض الفينولية واحماض الجليكوليك.

تقشير ديرماميلان بيتميز انه بيحتوي على تركيز احماض اعلى بتوصل ل 35% ، اما كوزميلان بيكون تركيزة اقل بيوصل تقريبا ل 30% ، وعشان كده يعتبر تقشير ديرماميلان مناسب اكتر للبقع الغامقة والاثار العميقة في البشرة ، اما تقشير كوزميلان مناسب اكتر للبشرة الحساسة.

تقنية التقشير البارد للبشرة 4 5

نتيجة التقشير البارد:

تأثير تقشير ديرماميلان وكوزميلان بيختلف من شخص للتاني حسب نوع البشرة ودرجة تحملها وتركيز التقشير وفترته ، والدكتور هو في النهاية اللي بيحدد التركيز اللي بشرتك محتاجاه.

تأثير التقشير على البشرة ، غالبا بعد الجلسة ممكن يحصل عن بعض الاشخاص شوية احمرار وتورد للبشرة ، واحساس بحرقان في الوش عن اشخاص تانيين او حتى تورم بسيط في البشرة خلال الايام الاولى من التقشير ، وبيكون متوقع ان الاثار دي تختفي خلال 3 – 7 ايام بعد التقشير من خلال ترطيب البشرة بالكريمات اللي هيحددها الدكتور.

لو انتي بشرتك محتاجة بس لعلاج اثار الحبوب السطحية وتوحيد لون البشرة هتحتاجي لجلسة واحدة بس ، اما لو بشرتك بتعاني من الكلف او بقع غامقة عميقة ، او تقشير المناطق الحساسة ، او تقشير الكوعين والركبتين في الحالة دي هتحتاجي 4 جلسات او اكتر.

عادة النتيجة بتبان من اول جلسة ، خلال ايام بعد التقشير ، والنتايج النهائية بتتوقف على حالة البشرة ، وعلى اللي بيحدده الدكتور والمتخصص ، وفترة العلاج.

ولكن بعد الجلسة الاولى هتلاحظي تقشير بسيط على بشرتك ، وهيجي بعده تجديد للبشرة وتفتيح للبقع الغامقة ، وبشكل عام النتيجة النهائية هتظهر خلال 4 شهور “بعد 4 جلسات بمعدل جلسة كل شهر” ، لحد سنة من العلاج على حسب الحالة.

تقنية التقشير البارد للبشرة 5

نصايح بعد التقشير البارد:

في شوية نصايح وتعليمات وعناية ضروري انك تمشي عليها بعد جلسة التقشير.

1- تجنب ملامسة مستحضر ديرماميلان او كوزميلان للعين وللاغشية المخاطية ، وفي حالة انهم اتعرضوا للمستحضر ضروري غسلهم فورا بالمية.

2- تقشير كوزميلان وديرماميلان مينفعش لسن اقل من 12 سنة.

3- في بعض الاثار الجانبية اللي ممكن حصل للبشرة بعد التقشير زي الحكة او تورد او تقشر البشرة ، وده طبيعي جدا ، عشان كده لازم تلتزمي بمستحضرات الترطيب اللي هيحددها الدكتور بعد جلسة التقشير لترطيب بشرتك والمساعدة على تجديد البشرة والتخلص من القشور.

4- اتجنبي التعرض المباشر للشمس ، واتجنبي كمان التعرض لاي مصدر حرارة مرتفع ، زي الحمام المغربي او الساونا ، او حرارة النار في المطبخ.

5- اتجنبي استخدام المكياج ومستحضرات التجميل في الفترة الاولى بعد التقشير ، واكتفي بس بالمستحضرات اللي الدكتور هيكتبهالك.

6- لو هتخرجي في الشمس استخدمي واقي من الشمس وجدديه كل ساعتين طول ما انتي بره ، والواقي يكون بعامل حماية ميقلش عن SPF 50.

7- تجنب تقشير ديرماميلان وكوزميلان اثناء فترة الحمل والرضاعة الطبيعية.

8- التزمي بكل تعليمات الدكتور بالظبط من غير اهمال.

9- حاولي تلبسي قبعة كبيرة لو هتتعرضي للشمس.

10- اشربي كمية كبيرة من المية ، وحاولي تاكلي اكل صحي متوازن عشان يساعد في سرعة تجديد البشرة.

تقنية التقشير البارد للبشرة 7

مقالات متعلقه

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

وصفات لتفتيح تحت الابطين من اول استخدام

وصفات لتفتيح تحت الابطين من اول استخدام

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة