حقايق مهمة عن استخدام الزيوت على بشرتك لازم تعرفيها

آية حسان
آية حسان
في
بشرة
21212

ناس كتير بتقلق من استخدم الزيت على الجلد أو البشرة وبتسأل هل الزيت فعلا بيأخر علامات تقدم السن وازاى نستخدمه على الجلد وعلى اى نوع من انواع البشرة وايه الفرق بين نوع زيت والتاني؟ في المقال ده هتلاقي دليل الكامل و حقايق مهمة عن استخدام الزيوت على بشرتك لازم تعرفيها

حقايق مهمة عن استخدام الزيوت على بشرتك لازم تعرفيها

ليه بنستخدم الزيت؟ 

الجلد عضو نشط جدا وبيحصل فيه عمليات تمثيل غذائى عشان كده لازم نمده باللى هو محتاجه وكمان هو أكبر عضو فى جسم الإنسان وبيتعرض للهوا وكتير من الأشياء المضرة عشان كده لازم نهتم بيه.

ناس كتير لقت نتايج كويسة جدا لاستخدام الزيوت على الجلد.الفايدة الأساسية إن الزيت بيخلى البشرة رطبة لوقت أطول وبيخليها تبان أصغر وكمان بيساعد فى مشاكل البشرة.زيت زى الجوجوبا بيساعد فى تقليل مشكلة البشرة الدهنية.

ليه بنستخدم الزيت؟
ليه بنستخدم الزيت؟

هو أنا ممكن استخدم أى زيت؟

الزيوت الطبيعية الغير مصنعة هما الأحسن .زيت السودانى والبذور والنباتات بيمد الجلد بكتير من المغذيات الفيتامينات و الأحماض الدهنية إللى بتأخر ظهور علامات تقدم السن زى اوميجا 3و6و9.الفيتامينات والأحماض الدهنية  بتشتغل مع بعضها فى ترميم الضرر اللى بيحصل للبشرة من الشمس والتوتر.

هو أنا ممكن استخدم أى زيت؟
هو أنا ممكن استخدم أى زيت؟

 زيوت مهمة للبشرة 

زيت اللوز الحلو:

 حلو جدا فى إزالة المكياج بينضف ويغذى البشرة فى نفس لوقت.بيستخدم بغنك تدلكى الوش والرقبة وحوالين العين وبعدين تمسحى الميك أب بقطنة وممكن تكررى تانى لتأكيد إزالة كل المكياج،  له قدرة رهيبة إنه ينعم البشرة الخشنة ويرطب ويحسن من ملمس الجلد عن طري مضادات الأكسدةإللى موجودة فيه واللى بترمم ضرر الشمس للبشرة.زيت الأفوكادو واحد من الزيوت اللى بتخترق الجلد بعمق بيوصل للطبقات العميقة.بيستخدم بإنه يتحط على الوش والرقبة والعين بالليل.

زيت الجوجوبا:

 هيمنع الكونسيلر من انه يكلكع تحت عنيكي او يبان في خطوط التجاعيد، وهيشد منطقة تحت العين ويفتح لونها. 

زيت الورد

 بيخفف من منظر التجاعيد والخطوط الدقيقة.بيستعد فى ترميم الجلد نتيجة محتواه الكبير من فيتامين سى وفيتامين أ عن طريق إنه بيزود من نشاط الخلية فيخلى الجلد أنعم وبيقلل عمق التجاعد والخطوط.فيتامين سى بيخلى الجلد ينتج كولاجين أكتر وجه هيساعد فى ترميم الجلد.بيستخدم بإنه بيتحط على الوش والجلد والعين بالليل.

زيت بذرة الرمان

بيخفف ألم والتهابات الجلد و بيحتوي على حمض دهنى غير مشيع اسمه حمض  البيوسينيك إللى ليه تأثير قوى كمضاد للإلتهاب.الثأثي المضاد للإلتهاب بيقلل الاحمرار والإلتهاب.كمان بيساعد على الترطيب وإعادة الترميم وبيستعيد صحة الجلد.بيستخدم بغنه يتحط على الوش والرقبة والعين بالليل.

تدورى على إيه وانتى بتشترى زيت

وانتى بتدورى على زيت جودته كويسة إتأكدى من عملية استخراجه وإذا كان عضوى 100%.انتى محتاجة زيت يكون مضغوط بدون حرارة يعنى مستخرج بدون استخدام الحرارة عشان كل العناصر الغذائية تفضل فيه.مستخدميش اى زيت فيه مواد كيميائية عشان ميضرش بشرتك.

تدورى على إيه وانتى بتشترى زيت
تدورى على إيه وانتى بتشترى زيت

أفضل وقت لاستخدام الزيت

أحسن وقت لاستخدام الزيت هو بالليل بعد التنضيف.الجلد بيستريح ويعيد بناء نفسه وقت النوم عشان كده غنك تمدى جلدك بالمغذيات اللى هو محتاجها هيساعد على عملية البناء وإعادة الترميم.

أحسن طريقة لاستخدام الزيت على الجلد

أحسن طريقة لاستخدام الزيت على الجلد
أحسن طريقة لاستخدام الزيت على الجلد

استخدام الزيت على جلد جاف

 حطى الزيت بتاعك بالليل بعد التنضيف وبعد الكريم أو السيرم بتاع بالليل لو انتى عايزة تحطى كريم أو سيرم.الزيت هيحمى جلدك ويساعد على الترطيب يتم بشكل فعال أكتر عن طريق إنه بيثبته أكتر على الجلد.

اخلطى من 6 لـ 4 نقط من الزيت تقريبا مع الكمية المعتادة من المرطب بتاع بالليل وحطيه على الوش والرقبة.

استخدام الزيت على الجلد العادى:

الزيت بتاعك بالليل بعد التنضيف وبعد الكريم أو السيرم بتاع بالليل لو انتى عايزة تحطى كريم أو سيرم.الزيت هيحمى جلدك ويساعد على الترطيب يتم بشكل فعال أكتر عن طريق إنه بيثبته أكتر على الجلد، اخلطى من 2 لـ 3 نقط من الزيت تقريبا مع الكمية المعتادة من المرطب بتاع بالليل وحطيه على الوش والرقبة، وخدي بالك ان ساعات الجلد العادى بيظهر فيع بقع، لو لاحظتى البقع دى اللى بتحصل غالبا بعد العلاج بالزيت فانتى لازم تستخدمى الزيت فى الأيام اللى بتحسى فيها إن جلدك محتاج ترطيب زيادة  فى أوقات زى الدايت او التعرض للشمس لفترة طويلة.

استخدام الزيت على البشرة الدهنية:

 حطى الزيت بتاعك بالليل بعد التنضيف وبعد الكريم أو السيرم بتاع بالليل لو انتى عايزة تحطى كريم أو سيرم.الزيت هيحمى جلدك ويساعد على الترطيب يتم بشكل فعال أكتر عن طريق إنه بيثبته أكتر على الجلد.خلى المرطب يمتص فى الجلد وبعدين اعملى مساج بـ 1لـ3 نقط مباشرة على الجلد عشان يتخلط كويس بالمرطب.استخمى الزيت مع البشرة الدهنية بكميات قليلة لإن البشة الدهنية عندها زيوتها أصلا .فى حالة البشرة الدهنية الجلد بيبقى محتاج مياه عشان يتم ترطيبه. لو لاحظتى البقع اللى بتحصل غالبا بعد العلاج بالزيت ف انتى لازم تستخدمى الزيت فى الأيام اللى بتحسى فيها إن جلدك محتاج ترطيب زيادة  فى أوقات زى الدايت او التعرض للشمس لفترة طويلة.

اعرفي معانا كمان 7 زيوت هتغير مظهرك في 7 ايام بس !

مقالات متعلقه

دليل من خبراء التغذية عن افضل الاطعمة لتعزيز جمال البشرة

دليل من خبراء التغذية عن افضل الاطعمة لتعزيز جمال البشرة

طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة

طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة

طريقة عمل لوشن للجسم باستخدام الجلسرين

طريقة عمل لوشن للجسم باستخدام الجلسرين