نظام قاتل البدانة: بمعلقة واحدة في اليوم هتخسي 13 كيلو في شهر واحد بس

ريهام محمود
ريهام محمود
4334

حسب ابحاث كتير اتعملت من خبراء الصحة, كانت نتجتها ان افضل طريقة لفقدان الوزن هي تسريع عملية الايض او التمثيل الغذائي, واللي لازم تعرفوه ان في اطعمة طبيعية كتير بتساعد على زيادة التمثيل الغذائي, ولو انتي عايزة توصلي لده هتبقي محتاجة للاهتمام بالتوابل في اكلك, والنظام ده معروف باسم “قاتل البدانة”, والنهاردة هنقولك نظام للتخسيس بالتوابل هيساعدك تخسي 13 كيلو في شهر واحد بس.

نظام للتخسيس بالتوابل:

اثناء عملية فقدان الوزن الاحساس بالجوع ده امر طبيعي جدا, وعشان تتجنبي وجبات معينة مع خفض السعرات الحرارية, هتحتاجي انك تجمعي ما بين انواع اعشاب معينة واضافتها لاكلك, الاعشاب او التوابل دي هتساعد على تسريع عملية التمثيل الغذائي, وده هيساعد على حرق الدهون والتخلص من السمنة.

ودلوقتي هنعرف مع بعض اكتر انواع البهارات والاعشاب المعروفة اللي موجودة في كل بيت وممكن نكون بندخل كتير منها في اكلاتنا, اللي ثبت انها بتزود من عملية التمثيل الغذائي في الجسم وبالتالي بتساعد على التخسيس:

1- القرفة.

2- الشطة.

3- الكمون.

4- الزنجبيل.

5- الثوم.

6- الفلفل الاسود.

7- الهندباء.

8- الحبهان.

نظام للتخسيس بالتوابل 1
نظام للتخسيس بالتوابل 1

اتعملت دراسة على 44 سيدة بيعانوا من زيادة في الوزن, قسموهم مجموعتين, خلال 90 يوم كانوا المجموعتين بياكلوا اكل صحي, وبيستهلكوا اقل من 1000 سعر حراري في اليوم, لكن كان في اختلاف واحد بس في نظامهم الغذائي وهي استخدام انواع البهارات دي.

المجموعة الاولى كانت بتستهلك حوالي 2 جرام من الكمون البودر يوميا ” حوالي معلقة كبيرة” وغالبا كانوا بيخلطوا الكمون مع 140 جرام زبادي, والمجموعة التانية كانت بتستهلك نفس الكمية من الزبادي ولكن من غير الكمون.

المجموعة الاولى قدرت تتخلص من السمنة وحرق الدهون اكتر من المجموعة التانية, النساء في المجموعة الاولى فقدوا دهون بنسبة 14.64%, والنساء في المجموعة التانية فقدوا دهون بنسبة 4.91% بس.

ازاي تمشي على نظام التخسيس بالتوابل:

لو عايزة تمشي على نظام التخسيس بالتوابل, بكل بساطة تقدري تضيفي معلقة كبيرة من اي نوع من التوابل اللي احنا قولناها لكوباية زبادي, او تضيفيها لاكلاتك, مع النظام اعتمدي على الاكل الصحي وممكن تمارسي تمارين رياضية لنتايج اسرع.

نظام للتخسيس بالتوابل 2
نظام للتخسيس بالتوابل 2

من غير دايت ولا رياضة تقدري تخسي بمعلقة واحدة من المكون ده 15 كيلو في ايام

الكمون لتخسيس الوزن
الكمون لتخسيس الوزن

مقالات متعلقه

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

7 اطعمة ابعدي عنهم تماما لو بتحاولي تخسري وزن

7 اطعمة ابعدي عنهم تماما لو بتحاولي تخسري وزن

وصفات لسد الشهية وتخسيس الوزن

وصفات لسد الشهية وتخسيس الوزن