طريقة عمل زبدة الفول السوداني وسموزي الفول السوداني والموز لزيادة الوزن

ريهام محمود
ريهام محمود
3309

لو انتي من عشاق زبدة الفول السوداني, النهاردة هنقولك بالخطوات طريقة زبدة الفول السوداني تعمليها بنفسك  في البيت في دقايق بطريقة بسيطة وسهلة, وكمان هنقولك طريقة سموزي الفول السوداني والموز لزيادة الوزن.

زبدة الفول السوداني من الاكلات المغذية جدا الغنية بالبروتين وبتدي الجسم كمية طاقة كبيرة, بالاضافة انها بتحتوي على دهون صحية بتساعد على خفض نسبة الكوليسترول وبتقلل من خطر الاصابة بأمراض القلب.

وفي دراسة اثبتت ان اكل زبدة الفول السوداني باعتدال “مجرد معلقة واحدة في اليوم” بتساعد على تقليل خطر الاصابة بالنوع التاني من مرض السكر عند النساء.

زبدة الفول السوداني غنية بفيتامينات E, B3, B6, والمغنسيوم والمنجنيز والحديد والزنك والفولات.

وعلى الرغم من زبدة الفول السوداني غنية جدا بالسعرات الحرارية وممكن تساعد على زيادة الوزن, لكن كمان ممكن تستخدم لفقدان الوزن لو اكلتي منها كمية بسيطة جدا في اليوم كوجبة خفيفة بين الوجبات الاساسية مع نظام غذائي صحي, لانها غنية بالالياف والبروتين اللي هتخليكي تحسي بالشبع وتملى معدتك لفترة طويلة.

طريقة زبدة الفول السوداني 1
طريقة زبدة الفول السوداني 1

طريقة زبدة الفول السوداني:

المكونات:

2 كوباية فول سوداني محمص من غير ملح.

من 2 – 3 معالق صغيرة زيت زيتون.

طريقة التحضير:

حطي الفول السوداني في البلندر, اطحنيه لمدة ثواني لحد ما يبقى ناعم عندك على شكل بودر, ضيفي له زيت الزيتون واضربيه تاني لحد ما يبقى ناعم اوي, واثناء ما انتي بتضربيه كل شوية وقفي ونزلي السوداني اللي في الجناب بالمعلقة واضربي تاني لحد ما الكمية كلها تبقى ناعمة, كده تبقى زبدة الفول السوداني جاهزة عندك خزنيها في اي برطمان نضيف.

تقدري تاكليها مع التوست تفرديها عليه ومعاها مربى, او تاكليها مع الشوفان, مع قطع تفاح, او شرايح موز, وتقدري تدخليها مع حاجات كتير زي الايس كريم, المافن, الكوكيز, الكريب.

طريقة زبدة الفول السوداني 2
طريقة زبدة الفول السوداني 2

طريقة سموزي زبدة الفول السوداني والموز:

المكونات:

½ كوباية لبن كامل الدسم.

½ كوباية زبادي كامل الدسم.

1 معلقة كبيرة من زبدة الفول السوداني.

2 معلقة كبيرة بروتين بودر “من الصيدلية”.

1 معلقة كبيرة بذور الكتان مطحونة.

¼ معلقة صغيرة فانيليا.

شوية عسل نحل للتحليه “حسب الرغبة”.

ثمرة موز متقطعة شرايح.

طريقة التحضير:

في الخلاط حطي اللبن والزبادي وزبدة الفول السوداني والبروتين وبذور الكتان والفانيليا والعسل وشرايح الموز, اضربيهم كويس مع بعض لحد ما الخليط يبقى ناعم من غير اي كتل, وكده سموزي الفول السوداني والموز جاهز صبيه في الكوباية واشربيه.

تقدري تشربي السموزي ده مع وجبة الفطار لتغذية الجسم خصوصا بعد التمارين الرياضية لو بتمارسي رياضة, وتقدري تضيفي مع الوصفة ربع معلقة صغيرة قرفة مطحونة او شوية كاكاو حلو اثناء ضربه في الخلاط عشان تضيفي لطعمه.

 المشروب ده مغذي ومفيد جدا لان الزبادي بتحتوي على البروبيوتيك اللي بيساعد على الهضم, الموز كمان بيحسن الهضم وبيوفر الالياف والبوتاسيوم والمواد المغذية للجسم, وبذور الكتان مفيدة جدا للجسم لانها بتحتوي على الالياف والاحماض الدهنية اوميجا3.

سموزي زبدة الفول السوداني والموز
سموزي زبدة الفول السوداني والموز

نصايح:

1- لو مش متوفر فول سوداني محمص, تقدري انتي تحمصيه بنفسك في البيت على درجة حرارة 160 ل 180 درجة لمدة من 15 – 20 دقيقة, وتقدري تحمصيه في الميكروويف لمدة من 10 – 12 دقيقة, مع التقليب كل كام دقيقة, وممكن مدة التحميص تختلف من فرن للتانية حسب قوة كل فرن, وحطي في اعتبارك ان الفول السوداني بيستمر في التحميص شوية حتى بعد ما بتشيليه من الحرارة, بعد ما يبرد افركيه مع بعض بايديك عشان تتخلصي من القشر بتاعه.

2- تقدري تستبدلي زيت الزيتون في الوصفة بزيت الفول السوداني او اي زيت نباتي تاني.

3- خزني زبدة الفول السوداني في التلاجة, هتقعد معاكي شهور من غير ما يحصلها حاجة.

4- واكيد مهم انك لو عندك حساسية من الفول السوداني تتجنبي اكلها خالص.

طريقة زبدة الفول السوداني 3
طريقة زبدة الفول السوداني 3

هل الموز بيساعد على فقدان الوزن ولا زيادة الوزن؟

الموز لزيادة وانقاص الوزن
الموز لزيادة وانقاص الوزن

مقالات متعلقه

اطعمة لزيادة الوزن للاطفال بشكل صحي

اطعمة لزيادة الوزن للاطفال بشكل صحي

10 وجبات خفيفة سهلة هتساعدك على زيادة الوزن بشكل صحي

10 وجبات خفيفة سهلة هتساعدك على زيادة الوزن بشكل صحي

افضل انواع الفاكهة عالية السعرات الحرارية هتساعدك على زيادة الوزن

افضل انواع الفاكهة عالية السعرات الحرارية هتساعدك على زيادة الوزن