نصايح وأفكار إزاي تعتذري لشريكك

بقلمآية حسان فيعلاقات visibility1278

الخلافات  والخناقات موجودة وجزء طبيعي في أي علاقة حتى العلاقات السعيدة. عشان كده وجود بعض الخناقات والخلافات  من وقت للتاني معناه ان علاقتكم بتتطور و بتكبر عشان كده بتواجه تحديات مختلفة من وقت للتاني، بس المهم اننا نعرف امتى نتحكم في اختلافتنا وانفعالتنا ولو حصل وفي طرف أذى الطرف التاني بكلمة أو بفعل ، مهم جدا نكون عارفين ازاي نعتذر عشان يوكن الخلاف بيبني العلاقة بدل ما يكون بيهجدمها، في المقال ده اعرفي معانا نصايح وأفكار إزاي تعتذري لشريكك، فلو غلطتي في موقف أو في تصرف في علاقتك مع جوزك أو خطيبك؟ اعرفي نصايح وأفكار إزاي تعتذري لشريكك بسهولة وبلطافة عشان تنقذي الموقف.. 

نصايح وأفكار إزاي تعتذري لشريكك

اعرفي انتي بتعتذري عن ايه 

لو قررتي تعتذري عن غلط عملتيه يبقى لازم تحددي كويس وتعرفي انتي بتعتذري عن ايه وتتحملي مسؤولية غلطك كامله، ده مش بس هيبين لشريكك انك قد المسؤولية وبتحترمي كلمتك، وده هيخلي اى اعتذار منك في المستقبل له مصداقيته واحترامه، وهو ده بالضبط اللي احنا محتاجين نوصله.

اعرفي انتي بتعتذري عن ايه 
اعرفي انتي بتعتذري عن ايه

اعتذري بالفعل كمان مش بالكلام بس 

يعني لو مثلا متعودة انك دايما بتتأخري عليه لما تبقوا خارجين تتقابلوا بره واتخانقتوا بسبب الموضوع ده وانه بيستناكي كتير، وحابه تعتذري عن ده يبقى لازم تعتذري عنه بالفعل كمان مش بالكلام بس، فجريي الخروجة التانية ماتتأخريش عليه وتروحي في ميعادك مظبوط، التصرف ده هيحسسه انك بتقدريه وبتحترميه أكتر من 1000 كلمة آسفة.

لما تيجي تقولي “آسفة” قوليها face  to face 

ساعات بيكون الأسهل هو انك تعتذري وتنهي الموقف برسالة وخلاص بدل الكلام، بكن الحقيقة هي ان التفاهم والاعتذار face to face هو اتصرف الأفضل دايما.، لأنه الرسالة دايما باردة وخالية من أي مشاعر ومابتوصلش احساسك الحقيقي ولا هتوصلك لإنهاء تاموضوع فعلا، عشان كده لو قررتي تعتذري لشريكك جربي تعملي ده بشكل مباشر مع بوكيه ورد حلو أو شوكولاته بيحبها أو جربي تعمليله عشاء حلو وتقلبي الموقف لصالحك، عشان توصليله ان اعتباره عندك مهم، ومش بس بالكلام.

لما تيجي تقولي آسفة قوليها face  to face 
لما تيجي تقولي آسفة قوليها face  to face

اعرفي معانا كمان ليه الازواج اللي بيتخانقوا مع بعض سعدا اكتر وعلاقتهم بتستمر