وصفات طبيعية مذهلة 2 في 1 للبشرة والشعر

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
6336

دايما بنكون عايزين حاجات سريعة وتوفرلنا في الوقت,فساعات كتير نعمل ماسك للشعر بس او للبشرة بس لكن مبنعملش الاتنين مع بعض, عشانكده النهاردة هنقولك وصفات طبيعية للبشرة والشعر مع بعض يعني الماسك 2 في 1 هتستخدميهللاتنين وتوفري الوقت والمجهود فانك تعلمي اكتر من ماسك.

وصفات طبيعية للبشرة والشعر:

ماسك الالوفيرا للبشرة والشعر:

المكونات:

كوباية من جل صبار الالوفيرا “ورقتين صبار حجمهممتوسط”.

¼ كوباية عصير ليمون.

كام نقطة من زيت شجرة الشاي او زيت اللافندر.

طريقة التحضير والاستخدام:

اخلطي المكونات مع بعض واضربيهم في الخلاط لمدة دقيقة.

لتطبيق الماسك على الشعر قسمي شعرك كذا قسم, وحطي الماسكعلى فروة الراس والشعر كله, دلكيه كويس, وبعدين سيبيه لمدة 20 دقيقة, بعدها اغسليهبمية باردة وشامبو, كرريه مرة واحدة في الاسبوع.

لاستخدامة للبشرة, حطي طبقة رقيقة من الماسك على الوشوالرقبة, سيبيه لمدة 15 دقيقة, وبعدين اغسليه بالمية الباردة, كرري الماسك علىالاقل 3 مرات في الاسبوع.

فايدة الماسك:

جل صبار الالوفيرا بيساعد على ترطيب الشعر, ويعتبر مكونممتاز جدا للبنات اللي بيعانوا من الشعر الجاف ومش بيعرفوا يتحكموا فيه اويتعاملوا معاه, وكمان فعال جدا في علاج قشرة الشعر لما تستخدميه مع عصير الليمونوبيساعد على التخلص من الدهون الزيادة من فروة الراس, وبالنسبة للبشرة بيساعد علىعلاج تصبغات البشرة, والتخلص من افراز الزيوت الزيادة على البشرة.

وصفات طبيعية للبشرة والشعر 1
وصفات طبيعية للبشرة والشعر 1

ماسك العسل وبياض البيض:

المكونات:

بياض بيضتين.

½ كوباية عسل نحل.

طريقة التحضير والاستخدام:

هاتي طبق حطي فيه بياض البيض واضربيه شوية لحد ما يفكويبقى سايل معاكي, بعدها ضيفي له العسل, وقلبيهم مع بعض كويس.

لتطبيق الماسك على الشعر, قسمي الشعر لاقسام, ورشي علىالشعر مية باستخدام ازازة ببخاخ لحد ما يبقى رطب شوية, حطي الماسك على فروة الراسوعلى الشعر كله, سيبيه لمدة 30 دقيقة, بعدها اغسليه بالمية والشامبو, كرريه مرةواحدة في الاسبوع.

لاستخدامه للبشرة, حطي طبقة رقيقة من الماسك على الوشوالرقبة, سيبيه لحد ما ينشف خالص, وبعدها اغسليه بمية باردة, كرريه من 3 – 4 مراتفي الاسبوع.

فايدة الماسك:

العسل يعتبر من المكونات الهايلة جدا للعناية بالبشرةوالشعر, لانه بيحتوي على خصائص ترطيب, بيساعد بشكل كبير في ترطيب البشرة, بيساعدعلى علاج جفاف وتصبغ البشرة, العسل كمان بيحتوي على كميات قليلة من بيروكسيدالهيدروجين وده ليه تأثير تبييض وبالتالي بيزيل اسمرار اللبشرة, وبالنسبة للشعرالعسل بيساعد على اصلاح الشعر التالف وبيخلص الشعر من التجعد, وبياض البيض بيساعدعلى تنضيف مسام البشرة من الشوائب, وبيخلي الشعر اكتر نعومة ولمعان.

وصفات طبيعية للبشرة والشعر 2
وصفات طبيعية للبشرة والشعر 2

تونر الكركم لعلاج عيوب البشرة والتخلص من الشعر الزائد

تونر الكركم
تونر الكركم
تونر الكركم

مقالات متعلقه

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

5 علاجات طبيعية بتستخدمها كارينا كابور لبشرة نضرة وشباب

5 علاجات طبيعية بتستخدمها كارينا كابور لبشرة نضرة وشباب

فتحي بشرتك باستخدام القهوة سريعة التحضير

فتحي بشرتك باستخدام القهوة سريعة التحضير