5 حاجات محتاجة تتجنبيهم لو عايزة تمنعي افراز الدهون الزيادة في فروة الراس

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
5235

الشعر الدهني او فروة الراس الدهنية من مشاكل الشعر الليبتقابل كتير من البنات, والشعر في الحالة دي بيحتاج غسيل كتير ويمكن بشكل يومي,وزي ما قولنا قبل ان غسيل الشعر عدد مرات كتير ممكن يسبب تلفه وينشفه, لكن احناممكن نسيطر على المشكلة دي ونطول فترة غسيله لاطول فترة ممكنة, ومش باستخداممنتجات مخصوص ولا اي حاجة, لكن بمنع شوية حاجات ممكن تكوني بتعمليها دايما وبرغمانها بسيطة ويمكن متتخيليش انها بتفرق او بتزود الدهون في فروة الراس, وهو ده الليهنعرفه النهاردة من خلال السطور الجاية هنقولك 5 حاجات هتساعدك على منع دهون فروةالشعر المفروض انك تتجنبيها.

حاجات هتساعدك على منع دهون فروة الشعر:

1- اتوقفي عن لمس شعرك:

ممكن تكون صعبة خصوصا على البنات اللي دايما بيعملوها اوعادة عصبية عندهم لما بيضايقوا بيمسكوا شعرهم, او حتى لما بتقعدي تجربي تسريحاتكتير للشعر ومش عارفة تعملي فيه ايه, في النهاية كل مرة بتلمسي فيها شعرك بتنقليالزيوت من اطراف الصوابع لشعرك, وتقريبا معظمنا بيلمس شعره بمعدل ميقلش عن 20 مرةفي اليوم, وده اكيد يعتبر كتير جدا, وعشان تقللي من لمس الشعر باستمرار ممكنتضفريه او تعمليه ديل حصان.

منع دهون فروة الشعر 1
منع دهون فروة الشعر 1

2- متسرحيش شعرك بالفرشة زيادة عن اللزوم:

تسريح الشعر زيادة عن اللزوم بيحفز انتاج الزيوت في فروةالراس, لو سرحتيه عدد مرات كتير زيادة عن اللزوم بتوزع كمان الزيت من فروة الراسلباقي الشعر, عشان كده بننصحك باستخدام الفرضة الصبح قبل الخروج, وقبل استخدامالحرارة على الشعر, ومرة قبل النوم.

منع دهون فروة الشعر 2
منع دهون فروة الشعر 2

3- اتوقفي عن غسل شعرك يوميا:

غسل الشعر زيادة عن اللزوم ممكن يحفز الزيوت في فروةالراس اكتر عشان يعوض الزيوت اللي بتتخلصي منها باستمرار, ده غير ان الغسيل الكتيربيأثر على نمو الشعر, وفي نفس الوقت لو متخلصتيش من الزيوت والتراكمات على فروةالراس ده هيأدي لفروة راس غير صحية ونمو الشعر بشكل غير صحي, عشان كده المفروضيكون الغسيل بمعدل معتدل, يعني غسيل الشعر كل 3 ايام هيكون كافي جدا, ولو انتي بتلعبيرياضة وبتعملي تمارين وفروة الراس بتعرق يبقى ضروري تغسليه في نفس اليوم بعدالتمرين على طول لان العرق ده معناه زيادة الزيوت والتراكمات في فروة الراسوبصيلات الشعر.

منع دهون فروة الشعر 3
منع دهون فروة الشعر 3

4- اختاري الشامبو والبلسم المناسب, واستخدميهم بطريقة صح:

معظمنا ممكن يكون بيستخدم الشامبو بطريقة غلط, الشامبو المفروض يتركز على فروة الراس بس, ولما تيجي تشطفيه هيشيل اي تراكمات على باقي الشعر والاطراف, ولو انتي بتعاني من فروة شعر دهنية واطراف جافة في الحالة دي انتي مش محتاجة شامبو مرطب او حاجة تضيف لمعان, لكن هتكوني محتاجة حاجة تعملي توازن وتكثيف وديتوكس للشعر, وعلى وجه التحديد اللي بيعانوا من الفروة الدهنية والاطراف الجافة هتكون مهمة اصلاح الاطراف الجافة هي مهمة البلسم واللي المفروض يطبق بس على نص الشعر والاطراف.

لو بتعاني من فروة الراس الدهنية بنرشحلك شامبو لوريالباريس الفيف كلاي ريلاسينس الاستثنائي, اللي معمول مخصوص لمعالجة فروة الشعرالدهنية والاطراف الجافة.

منع دهون فروة الشعر 4
منع دهون فروة الشعر 4

5- نضفي فرشة الشعر بانتظام:

غسل فرشة الشعر بانتظام مهم جدا, لان الفرشة مع الوقتبيتراكم عليها المنتجات والدهون والاوساخ, بالاضافة لشعرك اللي بيكون على الفرشة,وبالتالي ده كله بيتقل للشعر لما بتيجي تسرحيه كل مرة, عشان كده بننصحك بغسل الفرشةمرة واحدة في الشهر على الاقل, كل اللي هتعمليه بس نضفي الفرشة من الشعر وانقعيهافي مية دافية وصابون لمدة 30 دقيقة, وبعدين اغسليها كويس بمية دافية.

منع دهون فروة الشعر 5
منع دهون فروة الشعر 5

نصيحة: اعملي ديتوكس شهري للشعر:

لو بتعاني من فروة الراس الدهنية, بننصحك تعملي ديتوكس للشعر مرة كل شهر, عشان تعملي اعادة توازن لدرجة الحموضة في فروة الراس وتساعديها في امتصاص المغذيات. ممكن تجربي انك تحطي كان نقطة من زيت شجرة الشاي على كمية الشامبو اللي هتستخدميها لغسل الشعر, زيت شجرة الشاي بيحتوي على خصائص مطهرة بتساعد .على تنضيف وتطهير فروة الراس, وبيقلل من افراز الدهون في فروة الراس

منع دهون فروة الشعر 6
منع دهون فروة الشعر 6

10 وصفات طبيعية لعلاج و تنظيف الشعر الدهني

تنظيف الشعر الدهني

مقالات متعلقه

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر