10 عادات غذائية هتحافظ على صحتك ووزنك من غير ما تمشي على نظام غذائي

ريهام محمود
ريهام محمود
1921

حسب الدراسات اللي اتنشرت في مجلة علم النفس الامريكيةان المشي على نظام غذائي لمدة قصيرة مش بيحسن الوزن ولا الصحة عند معظم الناس,بالاضافة لكده كمان ان الدراسات اثبتت ان اتباع نظام غذائي وانتي مش محتاجاه دهبيكون مضر اكتر من انه مفيد للاشخاص اللي هما صحتهم اصلا كويسة, عشان كده النهاردةمن خلال موضوعنا هنقولكم على عادات غذائية صحية لو مشيتي عليها هتحافظ على صحتكقوية ووزنك مثالي على طول من غير ما تحتاجي تمشي على دايت او نظام غذائي.

عادات غذائية صحية:

1- كلي ببطء وامضغي كويس:

الدراسات اثبتت ان الاشخاص اللي بياكلوا بسرعة معرضينلزيادة الوزن اكتر من غيرهم اللي بياكلوا ببطء, لانك لما تاكلي بسرعة مش بتدي فرصةان المخ يوصله اشارة بالشبع وبالتالي بتاكلي كمية اكل اكبر, بعكس لما تاكلي ببطءوتمضغي الاكل كويس هيخليكي تحسي بالشبع حتى لو اكلتي اقل, وعشان تتعودي على عادةالاكل ببطء وتحافظي عليها, ممكن تبدأي انك تعدي بتمضغي كل قطمة او معلقة كام مرة,وتزودي في العدد بالتدريج لو حسيتي انك مش بتمضغي الاكل كويس.

عادات غذائية صحية 1
عادات غذائية صحية 1

2- اشربي مية بانتظام:

شرب المية عادة صحية مهمة جدا, شرب المية قبل الوجبةممكن يساعدك تحسي بالشبع وتاكلي اقل ومتستهلكيش سعرات حرارية زيادة, وفي دراسةاثبتت ان الاشخاص اللي شربوا تقريبا ½ لتر مية قبل الوجبة بنص ساعة اكلوا اقل منالاشخاص اللي مشربوش مية, والدراسة اثبتت بعد 12 اسبوع من الاختبار ده, ان الاشخاصاللي شربوا مية فقدوا من الوزن الزايد نسبة حوالي 44% مقارنة مع الاشخاص الليمشربوش مية قبل الوجبات.

عادات غذائية صحية 2
عادات غذائية صحية 2

3- حطي الاكل في طبق باللون الاحمر:

ممكن نشوف العادة دي غريبة شوية! لكن الدراسات اثبتت انالاشخاص اللي شربوا في كوبايات لونها احمر شربوا كمية اقل, واللي اكلوا في اطباقباللون الاحمر كمان اكلوا كمية اكل اقل مقارنة مع اللي شربوا او اكلوا نفس الحاجةفي كوبايات او اطباق باللون الازرق, وممكن يكون السبب في ده هو ادراك او انه ثابتفي ذهننا ان اللون الاحمر هو علامة او اشارة توقف.

عادات غذائية صحية 3
عادات غذائية صحية 3

4- اتجنبي المشروبات السكرية:

السكر الزيادة يعتبر اكبر سبب لكتير من المشاكل الصحية زيمرض السكر وزيادة الوزن وامراض القلب, وان علبة المشروب الغازي الواحدة بتحتويتقريبا على 52 جرام من السكر, وده هيأدي لتجاوز الحد الموصي بيه من استهلاك السكراليومي وهو اللي المفروض يكون 37.5 جرام للرجال, و 25 جرام للنساء, وبدل ده ممكنتشربي المشروبات الصحية زي الشاي الاخضر, القهوة, عصير الفواكه الفريش الخالي منالسكر.

عادات غذائية صحية 4
عادات غذائية صحية 4

5- كلي من غير تشتيت:

التركيز على الاكل بس من غير تشتيت ذهنك من خلال الفرجةعلى التليفزيون او اللعب او القعدة قصاد اللاب توب هيخليكي تاكلي اقل وتستهلكيسعرات حرارية اقل, وهتكوني كمان اكتر وعي انك تاكلي اكل صحي, واثبتت دراسة اتعملتعلى 24 شخص ان الاشخاص اللي ذهنهم كان متشتت في حاجة تانية وهما بياكلوا اكلواكمية اكل اكتر بنسبة 10% تقريبا مقارنة بالاشخاص اللي كانوا مركزين في الاكل بس.

عادات غذائية صحية 5
عادات غذائية صحية 5

6- كلي بيضتين في اليوم:

اثبتت دراسة اتنشرت في المجلة الدولية للبدانة ان لو جمعتي في وجبة الفطار بين نظام غذائي منخفض السعرات الحرارية لخفض الوزن مع البيض هيساعد انك تفقدي وزن بشكل اكبر مقارنة بلو اكلتي خبز على الفطار, لان البروتين العالي في البيض هيساعدك تحسي بالشبع لفترة اطول.. تقدري تشوفي من هنا دايت البيض المسلوق هيساعدك تخسي 10 كيلو في 14 يوم بس.

عادات غذائية صحية 6
عادات غذائية صحية 6

7- افطري كل يوم:

في كتير من الاشخاص مع استعجال الصبح وضيق الوقتممكن يفوتواوجبة الفطار او ياكلوا وجبة فطار مش كفاية, والعادة دي مضره بالصحة العامة, لانوجبة الفطار مش بس بتديكي طاقة ليومك, لكن كمان بتساعد على تقليل احتمالات الاصابةبمرض السكر, وزيادة الوزن, وامراض القلب, والدراسات اثبتت ان الفطار بيساعد علىانقاص الوزن, وثبت ان اكتر من 75% من الاشخاص اللي فقدوا وزنهم بشكل اسرع, بياكلواوجبة الفطار كل يوم.

عادات غذائية صحية 7
عادات غذائية صحية 7

8- مضغ لبان بالنعناع  لو حسيتي بالجوع:

مضع اللبان بنكهة النعناع الخالية من السكر ممكن يساعدكفي التخلص من الجوع, لان نكهة النعناع بتهدي براعم التذوق, وبتقتل الرغبة فيالاكل, واثبتت الابحاث ان الاشخاص اللي بيمضغوا لبان بنكهة النعناع بيستهلكواسعرات حرارية اقل في وجبة الغدا, وكمان مش بيعوضوا باكل كميات اكل تاني بعد كدهخلال اليوم.

عادات غذائية صحية 8
عادات غذائية صحية 8

9- كلي في مكان اضاءته كويسة:

الاكل في اماكن فيها اضاءة كويسة بتدي فرصة للاشخاص انهميختاروا اكل صحي اكتر, واثبتت الابحاث ان الاشخاص اللي اكلوا في اماكن اضاءتهاكويسة او قوية استهلكوا سعرات حرارية اقل بنسبة 39% من الاشخاص اللي اكلوا فياماكن اضاءتها خافتة او ضعيفة.

عادات غذائية صحية 9
عادات غذائية صحية 9

10- كلي اكتر من 3 مرات في اليوم:

بدل ما تاكلي 3 وجبات كبيرة في اليوم, الاصح انك تاكلي 6وجبات صغيرة, تصغير الوجبات وتقصير الوقت بين كل وجبة والتانية من الحقائقالمثبتة, لان لو استنيتي فترة كبيرة بين كل وجبة هتبقى الفرصة اكبر انك تاكلي كميةاكل اكتر, لان بعد حوالي 3 ساعات من غير اكل بيبدأ السكر في الدم ينخفض, وبعد 4ساعات هيكون جسمك بالفعل هضم كل اللي اكلتيه قبل كده, وبعد مرور 5 ساعات هيبدأمستوى السكر ينخفض بشكل كبير, وهتلاقي نفسك بتاكلي اي حاجة بتيجي قدامك عشان تعوضينقص الطاقة في الجسم.

عادات غذائية صحية 10
عادات غذائية صحية 10

اسباب ثبات الوزن مع الدايت وطرق علاجه

اسباب ثبات الوزن مع الدايت
اسباب ثبات الوزن مع الدايت
اسباب ثبات الوزن مع الدايت

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة