10 اماكن بيحذروا منهم العلماء انك تحتفظي بالموبايل فيهم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
6043

هل عارفين اننا تقريبا بنلمس الموبايل بمعدل 2617 مرة فياليوم الواحد في المتوسط, والرقم ده يعتبر للمستخدم العادي, لكن اللي بيستخدمواكتير او بشكل مكثف بيكون اكتر من كده بكتير جدا, اكيد الموبايلات بقت جزء منحياتنا ومنقدرش نستغنى عنها, لكن استخدام الموبايل بيكون آمن لما تستخدميه لحد معيناو بحدود, وممكن حطه في اماكن تعتبر أمان واماكن تانية لا, عشان كده النهاردة منخلال موضوعنا هنقولكم على أسوأ اماكن لحفظ الموبايل فيها بتأكيد كلام العلماءوالمتخصصين.

أسوأ اماكن لحفظ الموبايل:

1- الجيب اللي ورا:

حفظ التليفون في الجيب اللي ورا من البنطلون تقريبا دهالمكان المفضل عند معظم الرجالة, لكن في الواقع هو ابعد ما يكون عن انه يكون مكانمثالي للموبايل, حفظه في المكان ده ممكن يسبب مشاكل كتير منها, انه ممكن يتصل برقمطاريء من غير قصد, ممكن يتكسر او يقع من غير ما صاحبه يحس, بالاضافة لده كلهوالمشكلة الاكبر ان حفظ التليفون في الجيب اللي ورا ممكن يسبب آلام في المعدةوالساق.

أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 1
أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 1

2- الجيب اللي قدام:

زي بالظبط انه غلط الاحتفاظ بالموبايل في الجيب اللي وراكمان غلط الاحتفاظ بيه في الجيب اللي قدام, واثبتت كتير من الدراسات اكتر من مرةان الرجالة اللي بيحتفظوا بالموبايل في الجيب اللي قدام انهم ممكن يعانوا من ضعففي جودة وكمية السائل المنوي, وده بيحصل بسبب الاشعاع الكهرومغناطيسي اللي بيخرجمن الموبايل.

أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 2
أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 2

3- في البرا او حمالة الصدر:

في بعض البنات ممكن يحتفطوا بيه في البرا وخصوصا لوالتليفون حجمه مش كبير عشان ميتعرضتش لسرقة او يتكسر منهم خصوصا لو مسافرة اوبتتحركي كتير, لكن العلماء بينهوا عن ده لان الاشعاع اللي خارج من الموبايل ممكنانه يزود خطر الاصابة بسرطان الثدي.

أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 3
أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 3

4- الشنط الصغيرة الكروس اللي بتتعلق عند منطقة الفخدين:

 مكان تاني يعتبرمن الاماكن السيئة او الغلط لحفظ التليفون حفظه في شنطة من الشنط الكروس الليبتكون واصلة لمنطقة الفخدين او الوركين, لان الابحاث اظهرت ان الاشخاص الليبيحتفظوا بالموبايل قريب من منطقة الفخدين ممكن يعانوا من ضعف العضم في المنطقة دياكتر من غيرهم, عشان كده بينصحوا لو عايزة تحتفظي بالموبايل في شنطة كروس طويلةواصلة للمنطقة دي الافضل تكون الشنط سميكة مش من خامة خفيفة.

أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 4
أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 4

5- يكون قريب من بشرتك اوي:

الطبيعي تقريبا عند معظم الناس ان لما بيجي اتصال بترديعلى طول وبتحي الموبايل على البشرة بشكل مباشر, لكن لازم تبطلي العادة دي فورا لانالموبايل على البشرة على طول ممكن يأدي لنقل البكتيريا من شاشة الموبايل للبشرة,وده ممكن يأدي لمشاكل جلدية بالاضافة لمشاكل صحية تانية, عشان كده بننصحك المرةالجايه لما تيجي تردي على الموبايل خليه بعيد عن بشرتك بمسافة 2 سنتيمتر تقريبا.

أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 5
أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 5

6- شحنه طول الليل:

معظمنا تقريبا بنستخدم الموبايل طول اليوم وبنستهلك كلطاقته وبنيجي بالليل بنحط على الشاحن عشان يبقى جاهز للاستخدام تاني يوم, لكن دهمش صح لان لو سيبتي التليفون على الشاحن طول الليل ده ممكن يضر بالتليفون نفسه,وبيقلل من عمر البطارية وكفاءتها.

أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 6
أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 6

7- حفظه في مكان بارد اوي:

اي تليفون اتصمم على انه يتحمل حد معين من درجاتالحرارة, وممكن حفظه في درجات حرارة مش مناسبة تأدي لمشاكل, يعني مثلا لو سيبتيالتليفون بره في مكان بارد اوي لفترة قصيرة وبعدين رجعتيه تاني لبيئة او مكان دافياكتر ده ممكن يسبب خلل في التليفون من جوه.

أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 7
أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 7

8- حفظه في مكان سخن اوي:

زي ما قولنا في النقطة اللي فوق مينفعش تحتفظي بالموبايلفي درجات حرارة تفوق قدرة تحمله, عشان كده الحرارة الشديدة كمان ممكن تضرالتليفون, لانها ممكن تضر البطارية بشكل خطير جدا, عشان كده بننصحك تحفظيه بعيد عنالاجسام السخنة واشعة الشمس المباشرة على قدر ما تقدري.

أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 8
أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 8

9- في عربية الطفل:

كتير من الامهات عندهم العادة دي بيسيبوا التليفون فيعربية الطفل, لكن العلماء والباحثين بيحذروا من ده, لانه تم ربط ما بين استخدامالموبايل اثناء الحمل وبعد الولادة بكتير من المشاكل السلوكية للاطفال, بالاضافةلمشاكل تانية زي اضطراب نقص الانتباه وفرط النشاط.

أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 9
أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 9

10- تحت المخدة:

حفظ الموبايل في المكان ده بيتسبب في مشاكل كتير, اولاممكن يسبب مشاكل في النوم لان الضوء اللي بيخرج من التليفون في كل مره بيجيلكتنبيه ممكن يأثر على هرمون النوم, بالاضافة لده الاشعاعات الكهرومغناطيسية الليخارجة منه ممكن تسبب الصداع والدوخة, بالاضافة كمان ان شائع جدا حالات انفجارالتليفون اللي بيكون تحت المخدة.

أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 10
أسوأ اماكن لحفظ الموبايل 10

طيب دلوقتي يعتبر ايه افضل مكان لحفظ الموبايل؟ لو مسافرة او في نزولك اليومي انسب مكان تمسكيه في ايدك او تحطيه في شنطة سمكية هتكون من الاماكن الآمنة ليكي, ولو نايمة حطيه على الترابيزة او الكومودينو اللي جنب سريرك هيكون هو المكان المناسب ليه.

5 عادات بيعملها الاشخاص اكتشف الباحثين انها ممكن تضر بصحتهم العقلية

5 عادات بيعملها الاشخاص اكتشف الباحثين انها ممكن تضر بصحتهم العقلية
عادات بتضر الصحة العقلية

مقالات متعلقه

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي

10 نصايح ممكن تنقذ حياتك في يوم

10 نصايح ممكن تنقذ حياتك في يوم

ايه اللي ممكن يحصل لو استخدمتي الموبايل قبل النوم مباشرة

ايه اللي ممكن يحصل لو استخدمتي الموبايل قبل النوم مباشرة