ازاي تبقي متفائلة: اعرفي 7 تمارين للتفكير الايجابي

ريهام محمود
ريهام محمود
2710

بالرغم من التطور التكنولوجي اللي بقينا الا ان ده خلى التوتر وضغوطات الحياة زادت اكتر, بقى في ضغط اكبر في الشغل, مبقاش فيه وقت للراحة والاسترخاء, دايما في ضغط عشان نشتغل اكتر ونحقق اكتر ونكسب اكتر, وكل حاجة بقت ماشية بسرعة حوالينا واولويات الناس اتغيرت والعالم كله اتغير, وفي وسط كل ده ممكن نوصل لمرحلة احباط وتشاؤم لاننا مش قادرين نجاري كل اللي بيحصل حوالينا وممكن يوصل كمان للاكتئاب وغيرها من مشاكل الصحة العقلية, عشان كده النهاردة من خلال مقالنا هنقولك 7 تمارين للتفكير الايجابي وازاي تبقي دايما متفائلة.

تمارين للتفكير الايجابي:

اكيد مافيش طريقة سحرية هتغير الامور في نفس اللحظةياللا نكون بنضحك على نفسنا, لكن في طرق ممكن تعمليها تقدري تغيري بيها نظرتكللحاجات اللي حواليكي مع الوقت وتخليكي تبصي للجانب الايجابي والاكتر تفاؤل, ودياللي هنعرفها دلوقتي مع بعض.

1- اكدي على الايجابية كل يوم:

التأكيدات الايجابية هي مش اكتر من تعبيرات او جملايجابية تقوليه لنفسك وتكرريها كذا مره كل يوم, لحد ما تبدأي انك تؤمني بيها منكتر التكرار, يعني مثلا لو انتي خجولة ومتحفظة اوي في تعاملك مع اللي حواليكيوعايزة تغيري ده افضلي قولي لنفسك بشكل مستمر “انا ذكية, انا واثقة من نفسي”وافضلي كرريها بينك وبين نفسك كتير بعد التكرار مع الوقت هتلاقي نفسك بدأتي تؤمنيان الصفات دي فيكي فعلا, وهتحسي بالتغيير في شخصيتك.

2- اعملي “تعويذة” خاصة بيكي:

التعويذة هو التكرار اكتر من مرة يعني افضلي كرري الليانتي عايزة تعمليه او تحققيه, شبه بالظبط التأكيدات الايجابية اللي احنا قولناهافي النقطة اللي فوق, ده هيساعدك على تحقيق كل اللي انتي عايزاه في حياتك مع الوقت.

تمارين للتفكير الايجابي 1
تمارين للتفكير الايجابي 1

3- خليكي مؤمنة بنفسك:

اكتر حاجة مهمة عشان توصلي لكل اللي انتي عايزاه انكتكوني مؤمنة بنفسك انك فعلا تقدري تعملي ده, واكيد بتسمعي راي كل اللي حواليكيفيكي وممكن تكون فيهم اراء سلبية تحبطك, سدي ودانك عن كل الحاجات السلبية الليممكن تكوني بتسمعيها من اللي حواليكي وركزي على نقط قوتك, وعاجلا او اجلا هتلاقينفسك ماشية في الطريق الصح اللي انتي اختارتيه لنفسك.

تمارين للتفكير الايجابي 2
تمارين للتفكير الايجابي 2

4- اتكلمي مع نفسك في المرايا:

اكيد لو حد قالك اتكلمي مع نفسك في المرايا ممكن تلاقيالموضوع غريب او تقولي هو انا مجنونة عشان اكلم نفسي في المرايا, لكن في الحقيقةان الطريقة دي بتساعد فعلا, والتجربة هتكون اكبر دليل ليكي, اصحي كل يوم الصبح بصيلنفسك في المرايا وقولي لنفسك انك حلوة, وهتتفاجئي جدا من التأثير الايجابي علىحياتك من الطريقة  البسيطة دي, هتحسيبالفرق فعلا على حياتك وهتبقي اكتر سعادة وايجابية.

تمارين للتفكير الايجابي 3
تمارين للتفكير الايجابي 3

5- سيبي الماضي مكانه:

الماضي لازم يفضل في الماضي لانه خلاص فات ومش هتقدريتتحكمي فيه او تغيريه, لكن اللي تقدري تتحكمي فيه وتغيريه هو الحاضر, عشان كدهلازم تركزي طاقتك كلها على الحاضر بتاعك اللي في ايدك انك تغيريه.

تمارين للتفكير الايجابي 4
تمارين للتفكير الايجابي 4

6- قولي “شكرا” كتير:

خليكي دايما شاكرة لكل حاجة حواليكي ده اكيد هيخلي حياتكافضل, وقوليها حتى لو كنتي مش حاسه بيها, خليكي شاكرة حتى للحاجات والتفاصيلالصغيرة اللي بتعدي في يومك مهما كانت بسيطة حتى لو كان مجرد مشهد او منظر حلوشوفتيه وعجبك, وحاولي تكتبي الحاجات الحلوة او الايجابية في يومك وتقريها فيالايام السيئة بشكل خاص, وهتعرفي معنى ده وقتها.

تمارين للتفكير الايجابي 5
تمارين للتفكير الايجابي 5

7- فكري واتكلمي بايجابية:

ممكن تشوفي اني دي اسهل حاجة ممكن تعمليها, لكن احنابنقولك ان كله بيتوقف على الممارسة, انك دايما تفكري وتتكلمي بايجابية ودايما تبصي” لنص الكوباية المليان” في كل حاجة حتى لو كانت سيئة بدل ما تركزي علىالجانب السلبي فيها حاولي تركزي على الجانب الايجابي منها, يعني مثلا لو بتنسيدايما متلوميش نفسك وتقولي ” انا مهملة او نساية” حاولي تقولي ”انا مش نساية” وزي ما قولنا فوق كرريها كل يوم بينك وبين نفسك ده هيرسل اشارهللمخ انها حقيقة, ومع الوقت هتلاقي المشكلة بدأت تتحسن.

تمارين للتفكير الايجابي 6
تمارين للتفكير الايجابي 6

10 نصايح للبنات اللي عايزين يغيروا حياتهم للافضل

10 نصايح للبنات اللي عايزين يغيروا حياتهم للافضل
نصايح لتغيير حياتك للافضل

مقالات متعلقه

8 طرق هيساعدوكي انك تقدري تاخدي القرار الصح دايما

8 طرق هيساعدوكي انك تقدري تاخدي القرار الصح دايما

طرق ازاي تدربي مخك انه يتوقف عن القلق

طرق ازاي تدربي مخك انه يتوقف عن القلق

10 نصايح للبنات اللي عايزين يغيروا حياتهم للافضل

10 نصايح للبنات اللي عايزين يغيروا حياتهم للافضل