افضل نصايح موضة تنقذك من الحر عشان تستمتعي بالصيف

ريهام محمود
ريهام محمود
1480

الصيف يعني الرحلات والخروج والبحر لكن ده ممكن يكون مش مريح مع حرارة الجو والرطوبة, عشان كده لازم نختار لبسنا كويس عشان نكون مرتاحين ونقدر نستمتع بالصيف, وده اللي هنعرفه النهاردة من خلال موضوعنا هنقول لكل بنات حوا نصايح موضة للصيف تنقذك من الحر وتبقي مرتاحة وتقدري تستمتعي بوقتك.

نصايح موضة للصيف:

– اختيار الشوز للصيف:

لازم نعرف معلومة مهمة ان الرجل في الصيف بتتضخم او بتنتفخ شوية بسبب الجو, وبالتالي هتبقي محتاجة مقاس اكبر من مقاسك الطبيعي, اولا حاولي انك تختاري الشوز اللي بخامات طبيعية زي القماش الكتان او الجلد او ال Suede لان الخامات دي هتتمدد وهتاخد شكل الرجل, ويكون الشوز اكبر ½ نمرة من مقاسك, لكن لو الشوز بجلد صناعي او بلاستيك يبقى جيبي الشوز يكون اكبر بنمرة كاملة عن مقاسك الطبيعي.

وطبعا الحاجات المفتوحة كلها من الحاجات المناسبة جدا للصيف.

– اختيار خامة اللبس:

في الصيف هنلاقي لبس كتير في المحلات مصنوع من البوليستر مع خامات تانية, لكن حاولي تبعدي عن البوليستر لانه مافيهوش مسام وبالتالي هيحررك, حاولي تختاري الالياف الطبيعية الكتان او القطن, او خامة الرايون هي تعتبر خامة مش طبيعية لكن مربحة للصيف داخل فيها قطن مع خامات تانية وبالتالي هتكون مناسبة لجو الصيف, والخامات دي بتمتص العرق بسرعة وفي نفس الوقت بتنشف بسرعة.

الكتان مع القطن اختيار ممتاز جدا للصيف ومش هتحسسك بالحر وهتسمح بالهوا يدخل لانه بيكون واسع, والقطن كمان بيمنع نمو البكتيريا اللي ممكن يسببها العرق.

والحرير كمان يعتبر خامة مناسبة جدا للصيف على عكس ما في كتير يفكروا, لان الحرير مادة طبيعية مسامية يعني بتسمح بدخول الهوا, الحاجة السلبية الوحيدة في الحرير انه بيحتاج يتغسل كتير او اول بأول لو انتي بتعرقي كتير.

الجينز الخفيف كمان مناسب للصيف ممكن تختاري الجينز ال Chambray بتكون خامتة اخف شوية من الجينز العادي وهيكون مناسب للصيف اكتر وفي نفس الوقت هيبقى شبه الجينز عشان كده هنلاقي ان الخامة دي بتتسمى “الجينز التقليد” لانه شبه الجينز بس اخف ومريح اكتر في اللبس.

– فصلي هدومك:

في الصيف عندك اختيار انك تفصلي هدومك بدل ما تشتريها, والميزة في ده انك هتختاري الخامة اللي انتي عايزاها بنفسك والموديل اللي هيريحك اكتر في لبسه, او ممكن تغيري في اي لبس عندك عند الخياط بحيث انه ممكن يعملك تعديلات في لبسك القديم تريحك اكتر وتكون مناسبة للصيف, مثلا ممكن تعملي البنطلون الجينز شورت, او لو عندك جيبة طويلة ممكن تقصريها, البليزر الطويل ممكن تقصيه وتعمليه Cropped وتلبسيه فوق الهدوم الصيفي.

– قللي المكياج:

في الصيف مع الحر والرطوبة الافضل تقليل المكياج على قد ما نقدر, لان المكياج الكتير هيسيح من الحر وفي النهاية هيخلي وشك بيلمع زيادة وشكله مش حلو, حتى بالليل يعني مش الصبح او في الشمس بس لان كمان بالليل الرطوبة وحرارة الجو ممكن تأثر على المكياج, عشان كده بننصحك انه القليل من المكياج بيكفي اختاري بس الحاجات اللي انتي شايفة او وشك محتاجها واعتمدي على الالوان الطبيعية.

نصايح موضة للصيف 15
نصايح موضة للصيف 15

موضة ال Slippers وال Sliders لموسم الصيف

موضة ال Slippers وال Sliders لموسم الصيف
موضة ال Slippers وال Sliders لموسم الصيف

مقالات متعلقه

موضة الفساتين الصيفي تضيفيهم لدولابك الموسم ده

موضة الفساتين الصيفي تضيفيهم لدولابك الموسم ده

اكتر 10 ستايلات سلايدز Slides تريندي للصيف

اكتر 10 ستايلات سلايدز Slides تريندي للصيف

الاكسسوارات التريندي للصيف السنة دي

الاكسسوارات التريندي للصيف السنة دي