روتين مكياج صباحي سريع عشان تطلعي بأفضل لوك لو مستعجلة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
4659

مشكلة معظم البنات الصبح تقريبا هي ضيق الوقت واننا بنبقى عايزين نعمل كل حاجة بسرعة عشان نلحق مواعيدنا سواء جامعة او شغل, واكيد مافيش واحدة هتضحي بوقت نومها وتصحى بدري شوية عشان تعمل مكياج, عشان كده النهاردة بنات حوا هتسهل عليكي المهمة دي وجايبين لكم روتين مكياج صباحي سريع وفي نفس الوقت تطلعي بلوك حلو.

روتين مكياج صباحي سريع:

1- التنضيف والترطيب:

اول واهم حاجة والاساس في الروتين الصباحي هي تنضيف البشرة بالغسول المناسب عشان ننضف بشرتنا من اي زيوت زيادة او تراكم اوساخ اللي ممكن تسد المسام وتسبب لنا مشاكل, والافضل تستخدمي منظف خفيف على البشرة ميسببش جفافها, بعد التنضيف استخدمي الكريم المرطب المناسب لنوع بشرتك.

روتين مكياج صباحي سريع 1
روتين مكياج صباحي سريع 1

2- الثلاثي الذهبي:

طبعا الصبح مافيش الوقت انك تحطي منتجات كتير على البشرة وكمان ضروري انك تختاري المنتجات المناسبة لفترة الصبح, يعني ابعدي عن الكونتور والهايلايتر, حتى رسم الايلاينر حاولي تتخطيه في مكياجك الصباحي لانه بيحتاج وقت عشان تظبطيه, والحيلة هنا هي “الثلاثي الذهبي” يعني تختاري 3 منتجات بس اللي انتي شايفة انهم هيدارو عيوب بشرتك كويس ويطلعوكي بلوك حلو, وطبعا ال 3 منتجات دول هيختلفوا من بنت للتانية حسب احتياج كل بشرة.

روتين مكياج صباحي سريع 2
روتين مكياج صباحي سريع 2

– خطوات مكياج سريع:

– الفونديشن او كريم الاساس:

لو عندك عيوب في البشرة اختاري فونديشن تغطيته كويسة او عالية يغطي لك كل العيوب بدل ما تحطي اكتر من منتج, وبكده هتختصري في الوقت وتحطي منتج واحد على البشرة بدل كذا منتج.

– الكونسيلر:

لو بتعاني من هالات سودا او بثور استخدمي الكونسيلر عشان تخفيها, ولو بشرتك نقية ومافيش عيوب محتاجة تغطية ممكن تستغني عن الفونديشن وتكتفي بس بالكونسيلر.

– البودرة:

في حالة لو بشرتك دهنية او مختلطة استخدمي بودرة فوق كريم الاساس, هتضمن ان بشرتك تفضل من غير لمعان طول اليوم.

– قلم الحواجب:

قلم الحواجب من اسهل المنتجات اللي هتساعدك تظبطي حواجبك بشكل سريع, ولو انتي حواجبك مش محتاجة تترسم ممكن تتخطي الخطوة دي, لان زي ما قولنا اختاري بس اللي محتاجاه عشان توفري في الوقت.

– الماسكارا:

الماسكارا تعتبر طريقة سريعة لاظهار العيون, من غير وقت ولا مجهود.

روتين مكياج صباحي سريع 3
روتين مكياج صباحي سريع 3

بعد ما شوفنا الخطوات السريعة دي هنقدر نعمل مكياج الصبح من غير ما ياخد مننا اي وقت, يعني بصي للعيوب اللي في بشرتك واعرفي هي محتاجة ايه بس, لو بشرتك مثلا بتعاني من البثور, والهالات السودا, والزيوت الزيادة, وعدم توحد اللون, وحواجبك محتاجة تظبيط, زي ما قولنا اختاري ال 3 منتجات اللي هيحلوا لك المشاكل دي كلها.

لو عندك اي مشاكل في الجلد حطي فونديشن تكون تغطيته من اول المتوسطة لاعلى, ولو في بثور بسيطة داريها بالكونسيلر, وبعدين حطي الماسكارا, ودي تعتبر ال3 منتجات الاساسين في روتين المكياج الصباحي.

وخلي دايما ال 3 منتجات اللي اختارتيهم واستخدمتيهم في شنطتك عشان تقدري تصلحي مكياجك وانتي بره البيت.

روتين مكياج صباحي سريع 4
روتين مكياج صباحي سريع 4

6 نصايح هتساعدك تحطي مكياج الصبح بسرعة ومن غير غلطات

6 نصايح هتساعدك تحطى مكياج الصبح بسرعة ومن غير غلطات
6 نصايح هتساعدك تحطى مكياج الصبح بسرعة ومن غير غلطات

مقالات متعلقه

خطوات عمل مكياج نهاري خفيف

خطوات عمل مكياج نهاري خفيف

تكنيك “I’m Cold Makeup” احدث تريند مكياج على التيك توك للشتا

تكنيك “I’m Cold Makeup” احدث تريند مكياج على التيك توك للشتا

مكياج طبيعي للصيف بخطوات سهلة في 5 دقايق بس

مكياج طبيعي للصيف بخطوات سهلة في 5 دقايق بس