10 تمرينات سهله تعمليهم وانتى فى المكتب

آية حسان
آية حسان
2769

لو معندكيش وقت تروحى الجيم او بتكسلى تعملى وقت مخصوص للتمرين وسط مشغوليات كل يوم سواء كانت مشاغل الكلية او الشغل والبيت و الاولاد، لسه فى امل ! فى المقال ده جيبنلك حل سهل و بسيط جدا ، هنقولك على  10 تمرينات سهله تعمليهم وانتى قاعده على مكتبك فى الشغل ..

10 تمرينات سهله تعمليهم وانتى فى المكتب …

التمرين الاول : تمرين الـ caligraphy artist :

فى التمرين ده وباستخدام الانف وانتى قاعده فارده ضهرك حاولى ترسمى حروف T – U – P  فى الهواء و بعدين حاولى تتخيلى كلمات و تكتبيها من اليمين للشمال و العكس .

تمرين الـ caligraphy artist

التمرين التانى : تمرين The great thinker :

وانتى قاعده على الكرسي بتاعك ، اسندى بالكوعين على المكتب واسندى دقنك على الابهامين و زقى بدقنك على ايدك بقوة على قد ما تقدرى و عدى لحد 20 وانتى مستمرة فى الضغط ، بعد ما توصلى لـ 20 ارتاحى ثانيتين و كررى التمرين ده اكتر من مرة على قد ما تقدرى.

تمرين the great thinker

التمرين التالت: تمرين Prepare to fight  :

جمعى قبضة ايديكى  بقوة وافرديها اكتر من مرة علشان تحركى الدورة الدموية فى ايديكى و المعصمين و بعد تكرار الحركة دى كام مرة هزى ايديكى فى الهواء علشان تريحيهم.

تمرين prepare to fight

التمرين الرابع:  تمرين yoda master :

التمرين ده بيعتبر واحد من التمرينات السهلة جدا ، وانتى قاعدة على كرسي مكتبك ضمى اطراف صوابع ايديكى على بعض و اضغطيهم على بعض 20 ثانية و بعدين ريحى ايديكى وكررى التمرين تانى من 5 لـ 10 مرات .

تمرين yoga master

التمرين الخامس: تمرين الكتاب exercise with a book  :

حطى كتاب كبير له صفحات كتيرة بين رجليكى و من فترة للتانية قومى اقفى و الكتاب بين رجليكى او وانتى قايمة تيجيبى حاجه مثلا، و كررى التمرين لحد ما تحسي انه عضلات رجليكى بدأت تشد .

تمرين الكتاب exercise with a book

التمرين السادس: فوق و تحت و فى دايرة  Up, Down and around :

فى التمرين ده هتقلعى الشوز بتاعك وانتى قاعدة على الكرسي و ترفعى رجل من رجليكى و تنزليها وبعدين ترفعى التانية و انتى بتزقى مشط رجلك لقدام ، كررى التمرين ده 20 مرة لكل رجل .

فوق و تحت و فى دايرة up down and around

التمرين السابع : تمرين النوم على المكتب student at a lecture  :

حطى ايديكى ورا راسك و نامى على المكتب واثبتى على الوضع ده دقيقة ، دقيقة على الوضع ده كافية انها تخليكى تحسي وكأنه فى حمل اتشال من على ضهرك لانها هتريح ضهرك و رقبتك جدا .

تمرين النوم على المكتب student at a lecture

التمرين التامن  knees to stomach :

تمرين كمان من التمرينات السهلة هو تمرين ثنى الرجلين للمعدة او knees to stomach ، وانتى قاعده على كرسي المكتب ابدأى اتنى رجليكى وارفعيها لمستوى معدتك و كرريه 20 مرة .

التمرين التامن knees to stomach

التمرين التاسع: تمرين شفط البطن strain and relax  : 

واحد من التمرينات المفيدة لشد عضلات البطن، وانتى فى مكتبك وحتى اثناء الشغل ، اشفطى بطنك و ريحيها 5 مرات ورا بعض و كررى التمرين 20 مرة .

تمرين شفط البطن strain and relax

التمرين العاشر : تمرين تنحيف الخصر waist of a bee  :

آخر تمرين معانا من تمرينات سهله تعمليهم وانتى فى المكتب هو تمرين تنحيف الخصر، وانتى قاعدة على الكرسي ابعدى بيه شوية عن المكتب وامسكى فى طرف المكتب و ابدأى لفى بالكرسي يمين و شمال 20 مرة و حاولى تفضلى فاردة ضهرك وانتى بتعملى التمرين ده ، كرريه قد ما تقدرى فى فترات متباعدة من اليوم .

تمرين تنحيف الخصر waist of a bee

بكده تكونى عرفتى معانا 10 تمرينات سهله تعمليهم وانتى فى المكتب ، يلا ابدأى تمرينات واحكيلنا عن النتيجة…

مقالات متعلقه

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

7 اطعمة ابعدي عنهم تماما لو بتحاولي تخسري وزن

7 اطعمة ابعدي عنهم تماما لو بتحاولي تخسري وزن

وصفات لسد الشهية وتخسيس الوزن

وصفات لسد الشهية وتخسيس الوزن