13 makeup mobile application هيساعدوكى تحسنى من مكياجك 180 درجة !

آية حسان
آية حسان
في
مكياج
4754

الموبايل مش candy crush  و صور وخلاص، فى المقال ده بنات حوا هتعرفك ازاى تستخدمى موبايلك زى ما يكون spa ومركز تجميل متكامل بين ايديكى ! اعرفى معانا 13 makeup mobile application هيساعدوكى تحسنى من مكياجك 180 درجة !

13 makeup mobile application هيساعدوكى تحسنى من مكياجك 180 درجة !

1- ابليكيشن GlamScout : 

اول ابليكيشن معانا من makeup mobile application هو ابليكيشن Glamscout  ومن خلاله بتقدرى تعملى اى لوك من looks النجمات و تجربيه براحتك و انتى بتستخدمى موبايلك زى المراية ، وبيوفرلك كمان انك تشترى ادوات المكياج اللى استخدمتيها من بين اكتر من 80 ماركة مكياج عالمىة.

ابليكيشن glamscout

2- ابليكيشن NailSnaps : 

لو نفسك تبقى nail artist بس مابتعرفيش تحطى مانيكير اصلا :/ الابليكيشن ده هو الحل! لانك بتقدرى من خلاله تخترعى اي لوك لضوافرك وتجربيه حتى ممكن تعملى مانيكير من الصور الخاصة بيكى على موبايلك ! وتقدرى تخترعى اى لوك مانيكير تحبيه وهما بينفذوه وممكن تشتريه من خلال الابليكيشن.

ابليكيشن nailsnaps

3- ابليكيشن Makeup Genius by L’Oreal :

بدل ما تجيبى المكياج وتجربى الـ swatch على ايديكى، الابليكيشن ده من لوريال بيخليكى تعملى لوك خاص بيكى تجربيه من منتجاتهم على الموبايل قبل ما تنفذيه فعلا علشان تشوفيه مناسب ولا لا . التقنية دى بيستخدموها الـ Makeup artists الخاصين بنجمات هوليوود دلوقتى ، بيعتبر من افضل الـ applications اللى ممكن تستخدميها.

ابليكيشن makeup genius by loreal

4- ابليكين Priv  : 

الابليكيشن ده بيوفرلك اى خدمة من خدمات العناية الشخصية لحد بيتك، زى المانيكير والباديكير و المساج و تصفيف الشعر .. هو موجد فى 3 ولايات بس فى امريكا وقريب هيبقى متوفر فى دول اكتر .. 

ابليكين priv

5- ابليكيشن Bellashoot : 

 بيديكى الفرصة انك تشاركى كل معلوماتك وحيل المكياج الخاصة بيكى مع اصحابك ، كل اللى عليكى تعمليه انك تنزلى الابليكيشن بس وهتلاقى فيه نصايح ووصفات للبشرة والشعر والاظافر، المرة الجاية اللى يكون فيها عندك اسئلة تخص الجمال والمكياج هتلاقى كل الاجابات اللى انتى محتاجاها فى bellashoot .

ابليكيشن bellashoot

6- ابليكيشن Plum Perfect : 

لو بتحبى تشوفى الـ makeup  tutorials يبقى اكيد هتحبى الـ makeup mobile application ده .. ابليكيشن plum perfect  بيعمل سكان لوشك وبيقدر يحددلك درجات المكياج المناسبة ليكى من بين اكتر من 60000 منتج مكياج وكل اللى محتاجه تعمليه انك تاخدى سيلفى بموبايلك! وكمان بتقدرى من خلاله تدخلى على الـ beauTV وده بيخليكى  تشوفى tutorials من الـ makeup bloggers العالميين.

ابليكيشن plum perfect

7- ابليكيشن ShadeScout : 

 ده  بينسق الوان المكياج مع بعضها علشان يساعدك فى اختياراتك للألوان وتقدرى تطلعى بلوك مناسب، كل اللى عليكى تعمليه انك تصورى اللون الاساسي لمكياجك ولنفرض انه لون الروج مثلا والابليكيشن بيقترح عليكى الدرجات اللى هتبقى مناسبة للون ده و كمان بيعرض عليكى تشتريه من الماركات المختلفة، سواء كانت فى ايشادو او بلاشر او غيره.

ابليكيشن shadescout

8- ابليكيشن The Glam App : 

الابليكيشن ده اللى عملته هى الـ makeup artist العالمية Joey Maalouf اللى مسؤولة عن مكياج كتير من النجمات العالميات زى Jessica Alba، فكرة الابليكيشن ده هى انه بيوصل مستخدميه بكل الـ beauty services اللى حواليهم من مراكز تجميل وصالونات تصفيف شعر، والافضل كمان انه ممكن من خلال الابليكيشن انه المستخدمين يجيبوا الخدمات دى لحد عندهم فى البيت من غير ما يضطرو ينزلوا اصلا! 

ابليكيشن the glam app

9- ابليكيشن CoverGirl BeautyU : 

الابليكيشن ده من احسن الـ makeup mobile application اللى ممكن تستخدميها، بعد ما تعملى log in الابليكيشن بيطلب منك تعملى scan لوشك من خلال الكاميرا الامامية، من خلال الـ scan  الابليكيشن بيبدأ يقولك على شوية نصايح ممكن تكونى محتاجاها وبعد كده بيخليكى تجربى كل المنتجات اللى بيوفرها الابليكيشن وكمان تجربى درجات مختلفة virtually وتشوفى فيديوهات مختلفة وازاى تعملى الـ looks المفضلة عندك.

ابليكيشن covergirl beautyu

10- ابليكيشن YouCam Makeup : 

الابليكيشن ده مشهور جدا وتقريبا مفيش واحدة فينا مش موجود على موبايلها .. غير استخدامه المشهور وهو الـ makeup edit اللى بتقدرى تعمليه على صورك ، الا انه كمان بتقدرى من خلاله تخلطى وتجربى منتجات كتيرة جدا مختلفة من المكياج علشان تقدرى تحددى اللوك المناسب ليكى لاى مناسبة تحبيها وكمان بتقدرى من خلاله تعملى edit للصور بتاعتك.

ابليكيشن youcam makeup

11- ابليكيشن MatchCo : 

ده هو الحل السحرى للمشكلة اللى بتقابلنا كلنا ! لانه بيحددلك درجة الفاونديشن اللى بتناسب بشرتك بشكل دقيق جدا.. ازاى بيشتغل؟ بتعملى scan للون بشرتك من خلال كاميرا الموبايل والابليكيشن بيحددلك درجة الفاونديشن المثالية ليكى وكمان بيتيح ليكى انك تشترى الفاونديشن المناسب من خلاله! 

ابليكيشن matchco

12- ابليكيشن Spruce by Spruce Health : 

الابليكيشن ده للأسف مش مجانى و بتكلف الزيارة الواحده للابليكيشن حوالى 40 دولار ! الا انه مفيد جدا لانه بيقدم نصائح للعناية بالجلد و التجميل من دكاترة متخصصين و بيقدر يقدملك التشخيص لمشكلتك وكمان خطة العلاج و 30 يوم متابعة، كل ده من خلال الابليكيشن ومن غير ما تضطرى تروحى فى اى حتة ! 

طيب ازاى بيشتغل؟ انتى بتقدمى المعلومات اللى بيطلبوها منك و بتصورى المناطق اللى فيها المشكلة سواء كانت حبوب او كلف او بقع او اى مشكلة تانية تخص الجلد، و الابليكيشن  بيعرض مشكلتك على دكاترة جلد متخصصين من امريكا ، وفى خلال 24 ساعة بيتم تشخيص مشكلتك وارسال خطة العلاج ليكى.. الابليكيشن متاح فى امريكا بس حاليا وقريب هيبقى متاح فى دول مختلفة .. المميز فى الابليكيشن ده انه فكرته حلوة جدا ! 

ابليكيشن spruce by spruce health

13- ابليكيشن Sephora Makeup & Beauty App : 

اخر ابليكيشن معانا من makeup mobile application هو ابليكيشن sephora makeup & beauty app  اللى من خلاله بتقدر ى تعرفى كل منتجات ماركة سيفورا وتشترى منها وكمان الابليكيشن بيوفرلك فيديوهات makeup tutorials لـ makeup artists عالميين تتعملى فيها ازاى تعملى looks مختلفة من المكياج خطوة بخطوة و كمان بيخليكى تجربيهم من خلال تقنية الـ  virtual try-on features و بيوفر نصائح للجمال والمكياج.

ابليكيشن sephora makeup beauty app

شوفى معانا كمان افضل نصايح للشعر و المكياج من instgram فى 2016

مقالات متعلقه

تكنيك “I’m Cold Makeup” احدث تريند مكياج على التيك توك للشتا

تكنيك “I’m Cold Makeup” احدث تريند مكياج على التيك توك للشتا

اعرفي ازاي تختاري محدد الشفاة Lip liner  لاستخدام كل يوم، وايه هي الانواع الموضة دلوقتي

اعرفي ازاي تختاري محدد الشفاة Lip liner لاستخدام كل يوم، وايه هي الانواع الموضة دلوقتي

اعرفي إزاي تعملي مكياج الشفايف زي المحترفين بخطوات بسيطة وسهلة

اعرفي إزاي تعملي مكياج الشفايف زي المحترفين بخطوات بسيطة وسهلة