31 نصيحة لتخسيس الوزن في الصيف

ريهام محمود
ريهام محمود
11980

في فصل الصيف بشكل خاص كلنا بنبقى عايزين يبقى شكلنا حلو ومستعدين للمصيف بجسم رشيق, عشان كده احنا النهاردة جايبين لكم مجموعة نصايح من الخبراء والمتخصصين عشان نوصل لجسم حلو ومثالي ومش بس كده النصايح كمان هتساعدنا اننا نحافظ على صحتنا ونقدر نستمتع بالصيف.

تعالوا نعرف مع بعض 31 نصيحة عشان تخسري وزن في الصيف:

1- نامي 7 ساعات كل يوم:

اول واهم نصيحة اننا ناخد كفايتنا من النوم, المفروض اننا ننام تقريبا كل يوم 7 ساعات, لان المتخصصين بيأكدوا ان قلة النوم بتسبب الشعور بالجوع وبتزود هرمونات بناء الدهون, لما ننام ساعات قليلة او مناخدش كفايتنا من النوم ده بيحفز الجسم على زيادة انتاج هرمون جريلين والهرمون ده منبه للشهية, وبيزود الرغبة في اكل الكربوهيدرات وده بيسبب زيادة سريعة في نسبة السكر وبالتالي نسبة الانسولين بترتفع ود بيأدي لزيادة تخزين الدهون والشعور بالجوع وخصوصا فترة بالليل وبالتالي ده بيزود وزننا, عشان كده لازم ننام كويس كل يوم عشان نتفادى كل المشاكل دي.

نامي 7 ساعات كل يوم
نامي 7 ساعات كل يوم

2- اتجنبي الاكل اللي بيحتوي على بكتيريا ضارة:

في نوعين من البكتيريا بكتيريا نافعة وبكتيريا ضارة, البكتيريا النافعة دي اللي بتفيد المعدة ومافيش منها اي ضرر, لكن البكتيريا الضارة دي اللي لازم نتجنبها لانها بتسبب زيادة الوزن والبكتيريا دي موجودة في السكر, والجلوتين, ومنتجات الالبان, لو تجنبنا اكل الحاجات دي ده هيساعد على فقدان الوزن وكمان هيعالج اي ضرر في المعدة.

اتجنبي الاكل اللي بيحتوي على بكتيريا ضارة
اتجنبي الاكل اللي بيحتوي على بكتيريا ضارة

3- اغسلي سنانك بعد العشا:

يمكن تكون النصيحة دي غريبة وتشوفوا انها ملهاش علاقة بالتخسيس لكن المتخصصين بينصحوا اننا ناكل وجبة خفيفة في العشا يكون فيها بروتين ودهون صحية وتكون بطيئة الهضم وبعدها نغسل سنانا عشان لو حسينا بجوع او مش قادرين نقاوم رغبتنا في الاكل نفتكر اننا غسلنا سنانا فمناكلش او نكسل ناكل عشان منغسلش سنانا تاني يمكن تكون النصيحة لما نقولها كده اسهل من تنفيذها لكن هي وسيلة صحية وفعالة.

اغسلي سنانك بعد العشا
اغسلي سنانك بعد العشا

4- اندغي الاكل كويس وكلي ببطء:

الدراسات اكدت ان الاكل بشكل بطيء وندغ الاكل كويس ده بيخليكي تحسي بالشبع اكتر عن لو كلتي بسرعة, عشان كده المتخصصين بينصحوا اننا ندرب نفسنا على الاكل ببطء وندغ الاكل بشكل كويس جدا لان ده هيدي شعور بامتلاء المعدة بسرعة وبالتالي هتاخدي كمية سعرات حرارية اقل وده هيساعد على تقليل الوزن.

اندغي الاكل كويس وكلي ببطء
اندغي الاكل كويس وكلي ببطء

5- اختاري حجم ولون الطبق اللي هتاكلي فيه:

النصيحة دي يمكن تكون غريبة وجديدة لان خبراء التغذية والدراسات اثبتت ان حجم ولون الطبق اللي بناكل فيه ممكن يتحكم في شهيتنا ويخلينا ناكل اكتر او اقل, وقالوا لو حجم الطبق كبير ولون الاكل مطابق للون الطبق ده هيخلينا ناكل اكتر, عشان كده بينصحوا اننا ناكل في طبق حجمه صغير ويكون لون الاكل مش متطابق مع لون الطبق, واكدت نفس الدراسات دي ان انسب لون للطبق عشان نتحكم في شهيتنا هو اللون الازرق.

اختاري حجم ولون الطبق اللي هتاكلي فيه
اختاري حجم ولون الطبق اللي هتاكلي فيه

6- استخدام حمض Deoxycholic:

في طرق تانية طبية للتخلص من الدهون غير الرجيمات والانظمة الغذائية وفي نفس الوقت بعيدة عن العمليات الجراحية, وهي حقن الجسم بحمض الـ Deoxycholic الحمض ده بيساعد على تذويب الدهون, بس الطريقة دي بتستخدم لو عندك دهون في اماكن صغيرة  زي دهون تحت الدقن, او الرقبة, او دهون الصدر, والركبتين, وممكن الحقن ده يسبب تورم بسيط بياخد من اسبوع لاسبوعين وبعد كده بيروح والنتايج بتبدأ تظهر بعد من 4 لـ 6 اسابيع, وطبعا العلاج ده محتاج اشراف طبي والدكتور هو اللي بيحدده.

استخدام حمض Deoxycholic
استخدام حمض Deoxycholic

7- احسبي السعرات الحرارية:

احسبي سعراتك الحرارية اللي المفروض جسمك يحصل عليها, ودلوقتي في تطبيقات كتيرعلى الموبايل تقدري تحسبي عن طريقها السعرات الحرارية المناسبة ليكي حسب وزنك وطولك, نزليه على موبايلك هيسهل عليكي الموضوع جدا.

ممكن تجربوا تطبيق Calorie Counter & Diet Tracker by MyFitnessPal, او تطبيق Lose It! – Weight Loss Program and Calorie Counter.

احسبي السعرات الحرارية
احسبي السعرات الحرارية

8- كلي قدام المرايا:

متخصصين التغذية بيأكدوا ان طريقة الاكل قدام المرايا وانك تشوفي نفسك وانتي بتاكلي ده ممكن يساعد على انقاص الوزن لانه هيخليكي تفكري وانتي بتبصي لنفسك انك عايزة تحافظي على جسمك شكله حلو ورشيق وبالتالي هتقدري تتحكمي في نفسك.

كلي قدام المرايا
كلي قدام المرايا

9- امشي على النظام المناسب ليكي:

مهم جدا اننا نختار المناسب لينا سواء من الانظمة الغذائية او الرياضة لاننا ممكن نمشي على نظام ومنلقيش نتيجة ونقول احنا مش بنخس ليه وده سببه بيبقى اننا بنختار نظام مش مناسب لينا وبالتالي مش بنحس باي نتيجة, عشان كده لازم نختار الحاجة المناسبة اللي نمشي عليها عشان تجيب معانا نتيجة فعالة ومرضية.

امشي على النظام المناسب ليكي
امشي على النظام المناسب ليكي

10- اشربي كمية كافية من المية يوميا:

المتخصصين بيأكدوا ان شرب كمية كفاية من المية يوميا ده من افضل الحاجات الفعالة لفقدان وتنظيم الوزن, لان المية بتساعد في عملية التمثيل الغذائي اللي بيحرق السعرات الحرارية في الجسم, عشان كده لازم نشرب على الاقل 8 كوبايات مية في اليوم.

اشربي كمية كافية من المية يوميا
اشربي كمية كافية من المية يوميا

شوفي من هنا طريقة هتساعدك على خسارة 4 كيلو بشرب المية بس!

11- كلي الدهون الصحية:

الدهون الصحية من الحاجات اللي بتساعد على تغيير الكيميا الحيوية وتنشيط انزيمات حرق الدهون في الجسم, والدهون الصحية دي هتلاقوها موجودة في زيت جوز الهند, وزيت الزيتون, والافوكادو, والمكسرات, والاكلات اللي فيها اوميجا3 زي التونة والسلمون.

كلي الدهون الصحية
كلي الدهون الصحية

اعرفي من هنا ازاي اكل الدهون يخليكي اذكى !

12- احصلي على البروبيوتيك:

كلي الاكلات الغنية بالبروبيوتيك زي الزبادي, والمخلل, لان الدراسات اثبتت ان المادة دي بتساعد على فقدان الوزن ومش بس كده كمان بتقوي جهاز المناعة وبتتحكم في الحالة المزاجية وبتخليكي مبسوطة اكتر.

احصلي على البروبيوتيك
احصلي على البروبيوتيك

13- مارسي الرياضة:

لو انتي مكتفية بممارسة الرياضة في البيت بس على جهاز المشي مثلا او بس الحاجات البسيطة حاولي انك تزودي من النشاط الرياضي بتاعك وتمارسي حاجات اكتر واقوى عشان تساعدك على حرق سعرات حرارية اكتر زي مثلا المشي او الجري او ممكن تجمعي بين المشي والجري مع بعض عشان تحرقي سعرات اكتر واسرع.

مارسي الرياضة
مارسي الرياضة

14- زودي من اكل الخضار:

من اكتر الحاجات الفعالة اللي بتساعد على انقاص الوزن هي اكل الخضار الطازة بشكل يومي وخصوصا الخضار اللي لونه اخضر زي البروكلي او السبانخ, وده مش هيساعد بس على انقاص الوزن لكن هيحسن من صحتك جدا, عشان كده لازم تدخلي الخضار في نظامك الغذائي بشكل يومي.

زودي من اكل الخضار
زودي من اكل الخضار

15- نطي الحبل:

نط الحبل من الرياضات الفعالة جدا في حرق السعرات الحرارية, ودي رياضة بسيطة ومش محتاجة مكان عشان تمارسيها فيه يعني ممكن تعمليها في البيت بكل سهولة.

نطي الحبل
نطي الحبل

16- دخلي المواد الحيوية في اكلك:

المواد الحيوية دي اللي موجودة في اكلات زي الثوم, والبصل, والطماطم, والعسل الابيض, والاكلات دي بتغذي البكتيريا المفيدة في المعدة وبالتالي ده بيساعد على انقاص الوزن.

دخلي المواد الحيوية في اكلك
دخلي المواد الحيوية في اكلك

17- نظمي وجباتك الاسبوعية:

لما تحطي جدول لاكلاتك ونظامك الغذائي بشكل اسبوعي وتبقي منظمة نفسك وجايبة كل حاجة لزماكي ده هيخليكي تمشي على اي نظام غذائي بسهولة وتلتزمي بيه ومتكسليش انك تستمري.

نظمي وجباتك الاسبوعية
نظمي وجباتك الاسبوعية

18- متشتريش لوازم البيت وانتي جعانة:

متروحيش تشتري لوازم البيت من السوبر ماركت وانتي جعانة ! لان ده هيخلي نفسك تروح على حاجات كتير تشتريها وهيخليكي تشتري الاكلات اللي مش ضرورية والغير صحية اللي هتسبب زيادة الوزن, عشان كده الخبراء بينصحوا انك قبل ما تنزلي حاجاتك كلي موزة او تفاحة عشان تملي معدتك بحاجة صحية.

متشتريش لوازم البيت وانتي جعانة
متشتريش لوازم البيت وانتي جعانة

19- مارسي رياضات جديدة:

حاولي تغيري بين فترة والتانية ومارسي انواع جديدة من الانشطة الرياضية, زي الرقص مثلا, او فنون الدفاع عن النفس, والرياضات دي غير انها بتحرق السعرات الحرارية ممتعة ومبهجة جدا وبتغير المود وهتحسي دايما بمود ايجابي وان جسمك نشيط وصحي.

مارسي رياضات جديدة
مارسي رياضات جديدة

اعرفوا من هنا ايه هي رقصة الزومبا وفوايدها للجسم ؟

20- دخلي المغذيات الكثيفة في نظامك الغذائي:

المغذيات الكثيفة بتساعد على تغذية الدماغ بعدد اقل من السعرات الحرارية, لان الخبراء بيقولوا ان الدماغ بتحس بالجوع  قبل المعدة يعني هي اللي بتدي اشارة للمعدة بالجوع ولو اكلنا الدماغ الاول ده هيدي شعور بالارتياح للجسم وهيساعد على الحصول على وزن صحي, والمغذيات الكثيفة دي هنلاقيها في اكلات زي اللفت, وبلح البحر, وسمك السلمون, والزبادي, وبذور او لب القرع.

دخلي المغذيات الكثيفة في نظامك الغذائي
دخلي المغذيات الكثيفة في نظامك الغذائي

21- اتجنبي اكل الكربوهيدرات:

الكربوهيدرات من الحاجات اللي بتزود الوزن بشكل سريع والكربوهيدرات موجودة بشكل كبير في المشروبات الغازية والدقيق الابيض والحاجات دي مش بتزود الوزن بس كمان بتأثؤ بشكل سلبي على الصحة, عشان كده لو شيلتي الكربوهيدرات من نظامك الغذائي ده هيساعد على فقدان الوزن بشكل اكبر.

اتجنبي اكل الكربوهيدرات
اتجنبي اكل الكربوهيدرات

22- كلي بروتين:

دخلي البروتين في نظامك الغذائي لان الجسم بيحتاج جهد عشان يهضم البروتين وبالتالي ده بيساعد على حرق سعرات حرارية اكبر, وخبراء التغذية بينصحوا بتناول من 25 لــ 35 جرام من البروتين في كل وجبة يوميا عشان جسمك يقدر يستفاد بيها قبل ما تتخزن على شكل دهون, وعلى مدار اليوم لازم الجسم ياخد من 100 لــ 120 جرام من البروتين عشان يساعد على انقاص الوزن ويحافظ على العضلات في نفس الوقت.

كلي بروتين
كلي بروتين

23- متستخدميش التليفون او تتفرجي على التليفزيون وانتي بتاكلي:

من اكتر الغلطات اللي بنعملها اننا ناكل واحنا ماسكين الموبايل ومشغولين فيه او واحنا بنتفرج على التليفزيون او قدام اللاب توب وده بيخلينا ناكل كميات اكل كتير من غير ما نحس, عشان كده وانتي بتاكلي ابعدي عن اي حاجة ممكن تشغلك وتخليكي تاكلي كتير.

متستخدميش التليفون او تتفرجي على التليفزيون وانتي بتاكلي
متستخدميش التليفون او تتفرجي على التليفزيون وانتي بتاكلي

24- كلي اكل صحي:

ابعدي عن الوجبات السريعة والحلويات وكلي الاكل الصحي المفيد زي الخضار, والسمك, والفراخ, والسلطة, والفاكهة لان ده هيساعدك على انقاص الوزن اسرع.

كلي اكل صحي
كلي اكل صحي

25- تابعي مع متخصص:

الافضل انك تتابعي مع دكتور تغذية يساعدك اكتر انك تمشي على النظام الغذائي الصح اللي يناسبك عشان توصلي للنتيجة اللي انتي عايزاها.

تابعي مع متخصص
تابعي مع متخصص

26- حددي هدفك:

لو عايزة تخسي وتوصلي لجسم رشيق ومثالي حددي هدفك وحددي انتي عايزة تخسي كام كيلو في الشهر مثلا واتحدي نفسك عشان توصلي لهدفك ده وتحققيه التحفيز ده هيساعدك انك تنتظمي في النظام الغذائي والرياضة عشان تخسي.

حددي هدفك
حددي هدفك

27- متفطريش يومين في الاسبوع:

متفطريش يومين في الاسبوع ووقفي الاكل بعد الساعة 7, وده هيخلي الجسم صايم عن الاكل تقريبا من 14 لــ 16 ساعة وده هيساعد على خفض مستويات الانسولين وبالتالي ده هيزود نسبة حرق الدهون في الجسم.

متفطريش يومين في الاسبوع
متفطريش يومين في الاسبوع

28- شمي الاكل !

من الحاجات اللي ممكن تكون غريبة لكن الخبراء اكدوا انها فعالة هو انك تشمي الاكل لان ده بيخدع المخ ويديه اشارة غلط انه وصله اكل من الريحة بس وبالتالي ده بيقلل من الرغبة في الاكل .

شمي الاكل
شمي الاكل

29- خلي في تلاجتك دايما اكل صحي:

حاولي انك تخلي دايما في التلاجة مخزون من الاكل الصحي زي الخضار والفاكهة عشان تبقى قدامك باستمرار, ولو حسيتي بالجوع ممكن تاكلي وجبة خفيفة من الخضار او الفاكهة بدل الحاجات اللي ممكن تزود وزنك.

خلي في تلاجتك دايما الاكل الصحي
خلي في تلاجتك دايما الاكل الصحي

30- خدي فيتامينات:

ممكن تاخدي فيتامينات عشن تعوضي اي نقص فيتامينات عندك وكمان هتوفر لك المواد الغذائية الصحيحة وده هيقلل من رغبة الجسم لاكل الاطعمة الغير صحية وهتدي طاقة للجسم تخليكي نشيطة وتلعبي رياضة اكتر.

خدي فيتامينات
خدي فيتامينات

31- كلي في اضاءة قوية:

كلي في اضاءة قوية عشان تبقي شايفة كمية الاكل اللي بتاكليها, لو كلتي في مكان في اضاءة قليلة ده ممكن يخليكي تاكلي كمية اكل اكبر, عشان كده الافضل اننا ناكل في مكان في اضاءة قوية ونكون شايفين احنا بناكل ايه.

كلي في اضاءة قوية
كلي في اضاءة قوية

شوفي اكلات تحتوي على زيرو كالوري

اكلات تحتوي علي زيرو كالوري
اكلات تحتوي علي زيرو كالوري

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة