احلى الوان للايشادو ممكن تدمجيها مع بعض

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
6779

الايشادو من الحاجات المهمة جدا في خطوات مكياجنا لانه بيظهر العين وبيديها لوك حلو, لكن المشكلة اللي بتقابلنا هي ازاي ندمج الالوان مع بعض لانه لو دمجنا لونين مش لايقين على بعض هيبوظ مكياجنا كله, عشان كده احنا النهاردة جايبين لكل بنات حوا مجموعة من الوان الايشادوا وازاي ممكن ندمجها مع بعض.

تعالوا نتعرف مع بعض على احلى الوان للايشادو ممكن تدمجيها مع بعض:

1- ايشادو بني مع دهبي:

من الالوان اللي بتطلع حلوة جدا مع بعض هما اللونين الدهبي والبني بيدوا لوك سموكي خفيف للعين وهيبقى مناسب اوي للبنات اللي مش بيحبوا السموكي التقيل اوي, ونحاول نقلل في اللوك ده من الايشادو الاسود او الايلاينر لان اللوك هيطلع احلى, نركز فيه على اللون البني الغامق نحطه الزاوية الخارجية للعين وعلى تنية الجفن وندمجه مع الدهبي, ومادام هنرسم سموكي للعين الافضل اننا نعمله قبل ما نحط الميك اب بتاعنا عشان منبوظش المكياج بعد ما نحطه.

ايشادو بني مع دهبي
ايشادو بني مع دهبي

2- ايشادو برتقالي غامق مع ازرق:

البرتقالي الغامق مع الازرق بيبقوا حلوين جدا مع بعض وبيظهروا العين اوي, هنحط اللون البرتقالي الغامق على الجفن المتحرك كله واللون الازرق نحطه بس على خط الرموش من فوق ومن تحت, اللونين مع بعض هيظهروا بعض جدا وهيدوا شكل حلو للعين, وممكن نحط اللون الازرق بفرشة الكونسيلر لانها هتوزعه بشكل احسن على العين.

ايشادو برتقالي غامق مع ازرق
ايشادو برتقالي غامق مع ازرق

3- ايشادو اوف وايت مع رمادي غامق:

اللوك ده كلاسيك اوي هندمج فيه اللون الاوف وايت مع الرمادي الغامق مع بعض, والميزة فيه انه مناسب لكل الاوقات يعني الصبح وبالليل هيبقى حلو اوي, واحسن طريقة عشان اللونين دول يطلعوا حلوين مع بعض هنحط اللون الاوف وايت على الجفن المتحرك كله واللون الرمادي الغامق هنحطه عند تنية الجفن ونفرده عند الزاوية الخارجية للعين, هيطلع العين شكلها تحفة اوي.

ايشادو اوف وايت مع رمادي غامق
ايشادو اوف وايت مع رمادي غامق

4- ايشادو بينك مع اوف وايت او شامبين:

اللونين دول مبهجين جدا ومناسبين اوي للصيف, واللوك رقيق وبسيط جدا, هنحط اللون الاوف وايت او الشامبين على الجفن المتحرك كله واللون البينك هنحطه عند تنيه الجفن وعند الزاوية الخارجية للعين وندمج اللونين كويس مع بعض.

ايشادو بينك مع اوف وايت او-شامبين
ايشادو بينك مع اوف وايت او-شامبين

5- ايشادو ازرق واخضر بدرجات النيون:

اللوك ده جريء والوانه كمان من الالوان المناسبة اوي لجو الصيف , وممكن تستخدمي خليط الالوان ده بطريقتين, الطريقة الاولى ممكن تحطيهم كايلاينر يعني ترسمي بيهم على خط الرموش بس حطي الاخضر على طول خط الرموش اللي فوق, واللون الازرق على خط الرموش اللي تحت, والطريقة التانية اننا نفرد اللون الاخضر على الجفن المتحرك كله والازرق نحطه بس عند الزاوية الخارجية للعين وندمجهم كويس مع بعض.

ايشادو ازرق واخضر بدرجات النيون
ايشادو ازرق واخضر بدرجات النيون

اعرفوا طريقة رسم الايشادو بالخطوات .. وازاي تختاري اللي يناسبك

رسم الايشادو
رسم الايشادو

مقالات متعلقه

نصايح مكياج للعيون المبطنة

نصايح مكياج للعيون المبطنة

افضل 25 نصيحة لمكياج العيون للمبتدئين

افضل 25 نصيحة لمكياج العيون للمبتدئين

ازاي تحطي الايشادو المات بطريقة صح ويطلع شكله حلو

ازاي تحطي الايشادو المات بطريقة صح ويطلع شكله حلو