اكلات تحتوي علي ” زيرو” كالوري

آية حسان
آية حسان
10653

جمال و راقة جسمنا و صحته من الحاجات اللى اكيد بتشغل بالنا طول الوقت ، و كتير بنجرب نعمل ريجيم قاسى او نمشى على انظمة دايت مختلفة و حتى ساعات بنلجأ للدكاترة و حبوب التخسيس و بنضطر نحرم نفسنا من حاجات كتير بنحبها ، علشان كده ” بنات حوا ” هتساعدك فى حل المشكلة دى و تحافظى على وزنك و جسمك من غير تعب او حرمان ،فى المقال ده هنعرفك على خضراوات و فواكه ” زيرو” كالوري لما بتأكليها مش بس مافيهاش سعرت حرارية لكن كمان هتساعدك تخسي ..

اكلات تحتوي علي ” زيرو” كالوري

 الخيار : 

لو بتعملى ريجيم و بتحسي بالجوع طول الوقت او بتحسى انه الكميات اللى بتأكليها قليلة و مابتشبعش يبقى الخيار هو الحل الافضل بالنسبه لك ، و ده لانه الخيار بيدى شعور كبير بالشبع و بيملأ المعدة ، ده غير انه بيمد الجسم بكميات كبيرة من المياة فبيساعدك على انقاص وزنك و كمان الخيار بيزود الجسم بفيتامينات c و k و البوتاسيوم اللى بيساعد على بناء الانسجة و العضلات . و كمان الخيار من الاطعمة اللى تقريبا مافيهاش ولا سُعر حرارى .

خيار
خيار

 التفاح : 

لو لسه طالعه من ريجيم قاسي و ايزة تحافظى على وزنك و مايزيدش ، تفاحة يوميا بتساعدك تحافظى على وزنك و تثبتيه و ده لان قشر التفاح بيحتوى على مركبات بتزود من عمليات الهضم و بتقويها فبتخليكى تحافى على وزنك ، ده غير انه التفاح كمان مافيهوش اى سعرات حرارية .

تفاح
تفاح

الكرفس : 

الكرفس بيعتبر من الاكلات او الخضروات السحرية ، لانه غير انه بيحتوى على فيتامينات كتيرة زى فيتامين A و K الا انه بيساعد جسمك على الهضم و بيزود من معدلات حرق الدهون بصورة كبيرة جدا ، علشان كده تناول كمية كبيرة من الكرفس فى وجباتك هيساعدك تخسي بشكل ملحوظ و كمان تقدرى تأكلى منه براحتك من غير قلق لانه بيحتوى على ” زيرو” كالوري .

كرفس
كرفس

المشمش : 

المشمش بيحتوى على عدد قليل جدا من السعرات الحرارية اللى بتقدرى تحرقيها بسهولة و بأقل حركة ، بس مهم يكون جزء من نظامك الغذائى خصوصا لو ماشية على دايت لانه غنى بفيتامينات مهمة زى فيتامينات A , C , E  اللى مهم جدا تحافظى على نسبها فى سمك علشان ماتتعبيش من الدايت .

مشمش
مشمش

البطيخ : 

البطيخ تقريبا مافيهوش ولا سُعر حرارى ، و كمان بيحتوى على احماض امينية مهمة بتساعد على حرق الدهون و التخسيس .

بطيخ
بطيخ

البروكلى و القرنبيط : 

البروكلى و القرنبيط من الاطعمه اللى بتحتوى على نسبة فيتامين “سى ” اعلى من الموجودة فى البرتقال ، و بيساعد جدا على حرق الدهون و تنظيم عملية الهضم ، نص كوباية كبيرة من البروكلى فيها 14 سُعر حرارى بس .

بروكلى و قرنبيط
بروكلى و قرنبيط

الفلفل الاحمر :

الفلفل الاحمر بيعتبر من الخضروات اللى فيها ” زيرو” كالوري ، يعنى بأكلك لاى كمية من الفلفل الاحمر ” الحلو ” جسمك مابيكتسبش اى سعرات حرارية ، ده غير انه الفلفل الاحمر بيقدر يغطى لكتر من 75% من احتياجات جسمك من فيتامين A  وكمان غنى بضعف كمية فيتامين C اللى بيحتاجها جسمك يوميا . تناول الفلفل الاحمر لحلو يوميا من الحاجات المهمة جدا اللى لازم تبقى موجودة فى وجباتك اليومية .

فلفل احمر
فلفل احمر

الفراولة : 

الفراولة غنية جدا بفيتامين C  و بتحتوى على سعرات قللة جدا جسمك بيحرقها بسهولة ، و كمان غنية بمضادات الاكدة و بتساعد على تنظيم عملية الهضم و تسريعها و تقليل الوزن .

فراولة
فراولة

الخضروات الورقية :

الخضراوات الورقية زى السبانخ ، الملوخية ، الجرجير ، الخص بتحتوى على 4 سعرات حرارية بس ، لكنها مفيدة جدا لجسمك خلال الدايت لانها غنية بفيتامينات مختلفة و معادن مهمة زى الكالسيوم ، الزنك و البوتاسيوم .

خضراوات ورقية
خضراوات ورقية

الطماطم : 

الطماطم من الاطعمة اللى بتحتوى على اكلات تحتوي علي  “زيرو كالوري” و بتسهل الهضم و تساعد جسمك على الامتصاص ، ده غير انها مفيدة جدا لانسجة الجلد و بتدى للجلد نضارة و حيوية .

طماطم
طماطم

الماشروم : 

الماشروم من الاطعمه اللى السعرات الحرارية قليلة فيها بشكل كبير جدا ، و ده لانه كل 3 حبات ماشروم فيهم 15 كالورى بس  ، ، ده غير انه غنى جدا بفيامينات متنوهة و بنقدر نلاقيه بسهولة فى اى سوبر ماركت و له طرق ووصفات كتيرة لطبخه .

ماشروم
ماشروم

الشاى و القهوة: 

كل انواع الشاى الاحمر او الاخضر او الابيض لو اتشربت من غير سكر و كمان القهوة السادة او النسكافية البلاك من غير سكر بيبقوا ” زيرو” كالوري  .

شاى
شاى

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة