عادة قضم الاظافر اسبابها وطرق علاجها

ريهام محمود
ريهام محمود
في
أظافر
5964

عادة قضم الاظافر من العادات السيئة جدا اللي موجودة عند بنات كتير والعادة دي في الغالب بتبدأ من سن الطفولة وبتستمر في بعض الحالات لحد سن المراهقة وفي بتستمر معاهم لحد ما يكبروا ومش بيعرفوا يتخلصوا منها, وللاسف ان المشكلة دي لو متخلصناش منها ممكن تتطور لحاجات تانية تضر صحتنا, احنا النهاردة هنقول لكل بنات حوا ازاي نتخلص من عادة قضم الاظافر.

– تعالوا نعرف الاول اسباب عادة قضم الاظافر:

1- واحدة من اسباب العادة دي هو القلق والتوتر نكون قلقانين او بنفكر في حاجة عشان نقلل من التوتر نقضم ضوافرنا, او بسبب الملل نبقى قعدين فاضيين منلقيش حاجة نعملها نقعد نقرقض في ضوافرنا.

2- ممكن تكوني بتمري بمشكلة وبتفرغي طاقتك السلبية في انك تقضمي ضوافرك.

3- الحالة النفسية من اكتر الحاجات اللي بتأثر علينا بشكل سلبي ومن اكتر اسباب وجود العادة دي يعني الاحباط والاكتئاب ممكن يسببوا زيادة العادة دي عندنا.

عادة قضم الاظافر
عادة قضم الاظافر

5- احيانا يكون في جلد زيادة حوالين الضوافر او جزء زيادة في ضوافرنا بنستسهل ونشيلها بسنانا بدل ما نشيلها بالقصافة.

6- ممكن يكون مبرد الضوافر اللي بتستخدميه مش حلو ومش بيبرد الضوافر كويس وطبعا ده بيخلي الضوافر فيها زيادات بتضايقنا بنقضمها بسنانا, عشان كده ضروري تبردي ضوافرك بطريقة صح وبمبرد خشب عشان يكونوا ناعمين وشكلهم صحي.

ابردي ضوافرك بمبرد خشب
ابردي ضوافرك بمبرد خشب

– ايه الاضرار اللي ممكن تسببها عادة قضم الاظافر؟

اضرار العادة دي مش بتقف بس عند ضرر الضوافر وانها بتخلي شكلها مش حلو لكن ممكن تتطور وتضر صحتنا.

1- لما بنستمر في قضم الاظافر زيادة عن اللزوم ممكن نجرح نفسنا ويحصل نزيف في الجلد اللي حوالين الضوافر والجرح يبقى معرض للالتهاب, وده هينقل جراثيم وبكتيريا من الضوافر للفم وهيتسبب لينا في مخاطر صحية.

عادة قضم الأظافر
عادة قضم الأظافر

2- المشكلة التانية اللي ممكن تسببها عادة قضم الاظافر انها بتأثر على شكل السنان, لما نستمر في اننا نمارس العادة دي هتغير شكل السنان مع الوقت ويخليها مش منتظمة.

تغيير شكل السنان
تغيير شكل السنان

– تعالوا نعرف دلوقتي ازاي نتخلص من عادة قضم الاظافر:

1- اول حاجة عشان نحل المشكلة دي اننا نعرف سببها يعني لو انتي بتمري بمشكلة او بازمة نفسية بسبب اي حاجة بتمري بيها في حياتك حاولي تحليها يعني حلي اساس المشكلة هتلاقي لما المشكلة اتحلت انك بطلتي العادة دي من نفسك.

2- لو لقيتي نفسك هتبدأي تقضمي ضوافرك امسكي قبضة ايدك لمدة تلات دقايق في كل مره هتلاقي نفسك هتعملي كده, او ممكن تستخدمي الكورة المطاطية الخاصة بالتوتر خليها دايما جنبك واستخدميها اول ما تلاقي نفسك هتقضمي ضوافرك.

امسكي قبضة ايدك
امسكي قبضة ايدك

3- حافظي دايما على انك تبردي ضوافرك بشكل منتظم  ساعتها وتخلي شكلهم حلو لما هتلاقي شكلهم حلو اول ما تفكري تقضمي ضوافرك هتتراجعي عشان متشوهيش شكلهم هيصعبوا عليكي يعني انك تشوهيهم بعد ما تعبتي فيهم وبقوا شكلهم حلو :) .

خلي ضوافرك دايما شكلها حلو
خلي ضوافرك دايما شكلها حلو

4- في انواع مانيكير ومقوي اظافر مخصوص لوقف عادة قضم الاظافر بيكون طعمها مش حلو وطبعا اول ما هتبدأي تقضمي ضوافرك هتلاقي طعمها مش حلو مع الوقت هتلاقي نفسك بطلتيها, او ممكن تدهني ضوافرك بالصبار وطبعا كلنا عارفين الصبار طعمه مر قد ايه فاول ما هتبدأي تقضمي الضوافر هتلاقي طعمهم مر مع الوقت هتتخلصي من العادة دي, او ممكن تدهنيهم فازلين هيعمل نفس النتيجة معاكي.

مانيكير ومقوي اظافر لوقف عادة قضم الاظافر
مانيكير ومقوي اظافر لوقف عادة قضم الاظافر

5- لو عندك ملل ووقت فراغ كتير بيخليكي تمارسي العادة دي ممكن تملي وقت الفراغ ده بحاجة مفيدة ارسمي او اكتبي اي حاجة, او استخدمي كورة الضغط, يعني خلي ايدك مشغولة بحاجة تبعدك عن العادة دي.

استخدمي كورة الضغط
استخدمي كورة الضغط

6- ممكن تحطي قدامك جزر او خيار متقطع لما تلاقي نفسك هتقضمي ضوافرك كلي الخضار المتقطع ده, او اندغي لبان يعني اي حاجة تلهيكي انك تمارسي العادة دي.

كلي خضار
كلي خضار

7- ممكن تحطي على الضوافر لزق من بتاع الجروح عشان لما تيجي تقضمي ضوافرك هتلاقي اللزق موجود هيفكرك بالمشكلة ويخليكي تتراجعي على طول.

الزقي ضوافرك بلزق الجروح
الزقي ضوافرك بلزق الجروح

8- لو الموضوع صعب اوي بالنسبة لك ممكن تلبسي جوانتي لفترة لحد ما تلاقي نفسك نسيتي العادة دي.

البسي جوانتي
البسي جوانتي

9- في النهاية لازم يكون في ارادة قوية عندك عشان تقدري تبطلي العادة دي اي حاجة سلبية فينا اكيد محتاجة ارادة عشان نبطلها عشان كده خلي ارادتك قوية وافتكري دايما انها بتشوه شكل ضوافرك وممكن تضر بصحتك وتسبب لك امراض.

مقالات متعلقه

بمكون واحد من مطبخك هيساعدك على تطويل وتبييض ضوافرك

بمكون واحد من مطبخك هيساعدك على تطويل وتبييض ضوافرك

ازاي تخلي ضوافرك اقوى بشكل طبيعي في اسبوعين بس

ازاي تخلي ضوافرك اقوى بشكل طبيعي في اسبوعين بس

12 قاعدة بسيطة هتساعدك في الحصول على باديكير مثالي

12 قاعدة بسيطة هتساعدك في الحصول على باديكير مثالي