استعملات مختلفة لـ البيبى بودر مكنتيش تعرفيهم قبل كدة

آية حسان
آية حسان
في
مكياج
7078

كل الامهات بيستخدموا بودرة الاطفال او ” البيبى بودر ” لاطفالهم علشان يهتموا ببشرتهم و يحافظوا علي نعومتها الطبيعية و علشان تفضل كمان محتفظة بترطيبها الطبيعية و صحتها ، لكن البيبي بودر مبقاش استخدامها بس للاطفال ، انتى كمان ممكن تستفيدى منها بشكل كبير جدا زى الاطفال بالضبط ، فى المقال ده هتعرفى 10 استخدامات مختلفة و حلوة جدا للبيبي بودر تقدرى من خلالها تهتمى ببشرتك و جمالك … 

استخدامات البيبى بودر : 

البيبى بودر
البيبى بودر

1- تثبيت الروج لمدة اطول : 

البيبي بودر بتساعدك انه الروج بتاعك يفضل ثابت لمدة اطول ، امسحى شفايفك بمنديل مبلل و بعدين باستخدام فرشاة ماكياج حطى طبقة خفيفة من البيبي بودر ، و بعدين حطى الروج بتاعك ، بالطريقة المعتادة . اعرفى معانا كمان إزاي تخلي الروج يثبت طول اليوم!

روج ثابت لمدة اطول
روج ثابت لمدة اطول

2-  لرموش اطول  :

كلنا بنحب دايما انه رموشنا تبان اطول و اكثف ، و ده هتحققهولك البيبي بودر ، حطى طبقة من الماسكارار اللى بتستخدميها و بعدين باستخدام قطنة تنظيف الودان او ” الودانة ” حطى طبقة من البيبي بودر على رموشك و الماسكارا لسه طرية ، و بعدين حطة طبقة تانية من الماسكارا و هتلاحظى انه رموشك باينة اكثف و اطول .

رموش اطول
رموش اطول

3-  فى الشامبو الجاف : 

الشامبو الجاف دلوقتى من احدث مستحضرات العناية بالشعر ، ممكن تستخدمى البيبي بودر كبديل للشامبو العادى لو معندكيش وقت للشاور ، حطى مقدار مناسب من البيبي بودر على جذور شعرك و سيبيه دقايق قليلة علشان يمتص الزيوت و الدهون الزايدة على فروة رأسك ، و بعدين باستتخدام فرشة ماكياج شيلى البودر الزيادة و سرحى شعرك بفرشتك العادية اعرفى اكتر عن ايه هو الشامبو الجاف و كمان ازاى تعملى الشامبو الجاف فى البيت بنفسك؟ 

فى الشامبو الجاف
فى الشامبو الجاف

4- خلى الشوز ريحته حلوة : 

البيبي بودر فعالة جدا فى انها تزيل الروايح السيئة من الشوز و الاحذية ، خصوصا اننا داخلين على الصيف و بنعرق اكتر من اى وقت تانى فى السنة . حطى طبقة من البيبي بودر على رجلك من تحت و صوابعك قبل ما تلبسى الشوز و هتلاحظى انه رجلك بتعرق اقل و كمان مفيش اى ريحة مزعجة .

5-  اتخلصى من التهابات البشرة : 

طبعا زى ما قلنا فى الصيف و بسبب العرق كتير ممكن بشرتك تصاب بالالتهابات او التهيج ، استخدمى البييبي بودر فى المناطق اللى بتعرقى فيها كتير زى منطقة الابط علشان تحى بشرتك من التسلخات او الالتهابات .

منع التهابات البشرة
منع التهابات البشرة
 

6- احمى بشرتك من الحبوب ” خصوصا حب الشباب ” : 

طريقة سهلة جدا علشان تحمى بشرتك من الحبوب هى ماسك البيبي بودر ، امزجى مقدار من المياة مع مقدار من بودرة التلك او البيبي بودر لحد ما يكونوا خليط متماسك ، حطيه على وشك لمدة 30 دقيقة و بعدين اشطفى وشك . 

ماسك الحبوب
ماسك الحبوب

7- اتخلصى من لمعان الوش : 

لو انت من اصحاب الوجوه اللى بتلمع و خصوصا لو بشرتك دهنية ، البيبي بودر حليت لك المشكلة دى خالص  حطى طبقة خفيفة من البيبي بودر على خط الجبهة و منطقة بين الحواجب و الانف او ال ” T -zone ”  و باستخدام فرشاة الماكياج الخاصة بيكى شيلى البودرة الزيادة .

8- مسكن لالم الشمع : 

ازالة الشعر الزايد بالشمع ممكن تكون مؤلمة شوية ، خصوصا لو بتستخدمى الشمع فى ازالة شعر الوجه ، علشان تقللى من الالم ده افردى طبقة من البيبي بودر على وشك الاول ، علشان تمتص الرطوبة عن وشك و تخلى الشعيرات الصغيرة تبان اوضح فتتشال اسهل و اسرع و بالم اقل .

تخفيف الم الشمع
تخفيف الم الشمع
9- ازالة الرمل عن جسمك : 

الصيف داخل و كلنا بنسافر للمصايف و بنحب القعدة على الشط ، لكن دايما بنتضايق من الرمل اللى بيفضل على رجلينا و جسمنا .علشان تشيلي الرمل كله و بسهولة افردى طبقة من البيبيى بودر على رجلك و بعدين نفضي رجلك باستخدام فوطة او اغسليها بمياة فاترة .

10- رسم الحواجب : 

رسم الحواجب
رسم الحواجب

ايوة ، البيبيى بودر ممكن تساعدك فى رسم حواجبك . بعد ما ترسمى حواجبك بالقلم المخصص ممكن تحطى طبقة خفيفة اوى اوى من البيبيى بوجر فى الفراغات علشان تدى منظر انه شعر حواجبك اقرب لبعضه و مترتب اكتر .

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

افكار رسومات حنة للايد

افكار رسومات حنة للايد

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي