اتعلمي معانا طريقة حنة الاظافر بالخطوات

ريهام محمود
ريهام محمود
في
أظافر
34138

حنة الاظافر ظهرت من فترة طويلة جدا بس انتشرت اوي الفترة الاخيرة وبقى في كتير من البنات دلوقتي بيفضلوها بدل المانيكير حتى في مشاهير كتير بقوا يستخدموها لكذا سبب اولا انها بتثبت فترة  طويلة مش زي المانيكير بيتقشر وبيبوظ بسرعة,  ساعات في مننا بيكون عندهم مشاكل في ضوافرهم ومش بيقدروا يحطوا مانيكير لانه بيزود المشكلة وبيسبب تقصف الضوافر وبيضعفها فالبديل له بيكون هو الحنة لانها آمنة على الضوافر جدا ومش بتسبب اي مشاكل ومش بس كده كمان بتعالج مشاكل الاظافر وبتمنع تكون فطريات الاظافر.

وحنة الاظافر نازل منها دلوقتي مجموعة الوان حلوة زي البني الفاتح والغامق, والاخضر, والبرتقاني وهنلاقي حنة الاظافر الجاهزة عند العطار, الجاهزة بتجيبيها وبتتحط على الاظافر على طول من غير الخطوات اللي هنقولها, اما بالنسبة للون الاسود استخدمي معاها حنة الشعر السودا العادية واعمليها بالخطوات اللي هنقولها.

تعالوا نعرف المكونات اللي محتاجينها لعمل حنة الاظافر:

1- معلقتين حنة اي لون هتختاريه.

2- معلقة صغيرة عصير ليمون.

3- مية دافية.

4- خلة سنان او فرشة مانيكير.

5- فازلين.

دلوقتي بقى تعالوا نشوف بالخطوات طريقة حنة الاظافر:

1- الخطوة الاولى:

اول حاجة هنحضر الحنة هنخلط الحنة مع عصير الليمون والمية  واحدة واحدة لحد ما تبقى عندنا عجينة قوامها متوسط يعني مش سايلة اوي ولا جامدة اوي, غطي الحنة وسيبيها من 4 ل 6 ساعات لحد ما تتخمر كويس.

ممكن تسيبيها تتخمر, وممكن بعد ما تعجنيها تستخدميها على طول لو مستعجلة وعايزة تعمليها بسرعة.

تحضير حنة الاظافر
تحضير حنة الاظافر

2- الخطوة التانية:

في خلال الوقت اللي احنا سايبين فيه الحنة تتخمر نحضر ضوافرنا للحنة ننضفها ونبردها ولو محتاجة تتقص زي ما بنحضر ضوافرنا للمانيكير بالظبط بنفس الخطوات اللي قولنا عليها قبل كده للمانيكير.

تنضيف الضوافر
تنضيف الضوافر

3- الخطوة التالتة:

تالت خطوة معانا هنحط فازلين على الجلد حوالين الضوافر عشان ميتلطخش بالحنة.

دهن الضوافر فازلين
دهن الضوافر فازلين

4- الخطوة الرابعة:

دلوقتي بقى هنبدأ نحط الحنة على الضوافر هنجيب خلة السنان وندهن الضوافر بالحنة ونحط عليها طبقة حنة سميكة, وممكن نستخدم فرشة مانيكير او فرشة روج, او فرشة سنان قديمة, وبعدين هنسيب الحنة  لحد ما تنشف تماما وكل ما سيبناها كل ما اللون بقى اغمق.

تطبيق الحنة على الضوافر 2
تطبيق الحنة على الضوافر 2

5- الخطوة الخامسة:

ودي اخر خطوة بعد ما الحنة تنشف خالص هنفركها بالراحة من على الضوافر,و ممكن تحطى على ضوافرك عصير ليمون للمحافظة على اللون ومتستخدميش صابون على ايدك لمدة 24 ساعة عشان تدي فرصة للون يثبت كويس وبعدين استخدمي الصابون عادي, ممكن نعمل عليها رسومات بالحنة لو بتعرفي ترسمي يعني ممكن تعملي اي رسومات بسيطة مش لازم حاجات صعبة.

النتيجة النهائية للحنة 2
النتيجة النهائية للحنة 2

ده فيديو بسيط بيوضح الخطوات اللي قولناها:

مقالات متعلقه

افكار رسومات حنة للايد

افكار رسومات حنة للايد

ايه هي المواد الطبيعية اللي تغير لون الحنة ؟

ايه هي المواد الطبيعية اللي تغير لون الحنة ؟

رسومات الحنة الملونة فراشة وبس

رسومات الحنة الملونة فراشة وبس