إزاي تعتني ببشرتك فى الشتاء؟

آية حسان
آية حسان
2908

 فى الشتاء بشرتنا بتتعرض لانواع كتير من الحاجات اللى ممكن تسبب اضرار كبيرة ، خصوصا فى الايام اللى البرد فيها بيزيد زى التهابات البشرة ، التشققات او خشونة البشرة و جفافها ، فى المقال ده هتلاقى ملف كامل للعناية ببشترك فى الشتاء .. 
لكن فى الاول لازم تحددى نوع بشرتك علشان تقدرى تحددى الوصفات الافضل ليها و انسب الطرق للعناية بيها …

العناية بالبشرة فى الشتاء 1
العناية بالبشرة فى الشتاء 1

ازاى تتعرفى على نوع بشرتك :

تقدرى تتعرفى على نوع بشرتك بسهوله بانك تغسلى رقبتك و وشك كويس جدا و تتخلصى من اى آثار للماكياج على وشك ، وبعدين تقفى قدام المراية فى ضوء النهار الطبيعى ، و عن طريق ملاحظة حاجات معينة تقدرى تحددى لون بشرتك : 

1- البشرة الطبيعية / العادية : 

لو بشرتك من النوع العادى هتحسيها ناعمة و رطبة الى حد ما بحيث انها بتكون لا شديدة الرطوبة ولا شديدة الافرازات ، و غالبا بتكون خالية من الشوائب و العيوب .

2- البشرة الدهنية : 

هى البشرة اللى بتكون معظم الوقت فيها لمعة و ليها ملمس زيتى ، و غالبا بتلاقى عليها حبوب او بقع .

3- البشرة المختلطة :

هى البشرة اللى بتبجمع بين خصائص البشرة الجافة و البشرة الدهنية ، فبتكون بعض المناطق جافة زى الخدين ، ومناطق اخرى دهنية زى منطقة الذقن و حول الانف 

4- البشرة الجافة : 

هى البشرة اللى بتكون نسبة الزيوت و الدهون فيها قليلة جدا بعكس البشرة الدهنية ، علشان كده ملمسها دايما جاف و بتكون بشرة رقيقة جدا وده اللى بيعرضها انها بتكون الحبوب و البثور بسهولة و كمان بتتعرض للتقشير ، و ملمسها بيكون خشن و خاصة فى الشتاء اكتر من الصيف .

أهم وصفات و خلطات العناية بالبشرة :

1- البشرة الجافة :

للتنظيف : ممكن تستتخدمى زيت المشمش كمنظف للبشرة ، بللى قطنة بزيت المشمش و دلكى بيها الوجه قبل النوم.

للحصول على بشرة نضرة : استخدى قناع العسل بالخميرة ، امزجى ملعقة من العسل الابيض ، ملعقة من الحليب و قرصين خميرة ” تقدرى تلاقى اقراص لاخميرة فى الصيدليه “، امزجى ال مكونات مع بعضها و افردى الخليط على وشك و سيبيه لمدة 15 دقيقة بس بعيد عن منطقة العيين ، بعد مرور الوقت اغسلى وشك بمياة دافية .

للترطيب : استخدمى زيت الزيتون بنفس طريقة استخدام زيت المشمش .

العناية بالبشرة فى الشتاء 2
العناية بالبشرة فى الشتاء 2

2- البشرة الدهنية : 

للتنظيف : استخدمى حليب اللوز لتنظيف بشرتك ، بللى قطنة بحليب اللوز و امسحى بيها وشك و رقبتك قبل النوم على اللون .

للحصول على بشرة نضرة : امزجى ملعقة كبيرة من اللوز المطحون مع ملعقة صغيرة من الليمون و بياض بيضة ، افردى الخليط على بشرتك المببلة لحد ما ينشف و بعدين اغسليها بمياة دافية .

 للترطيب :  امزجى ربع كوباية من الحليب مع ملعقتين من زيت الزيتون وملعقتين من الليمون ، باستخدام قطنة و زعى الخليط على بشرتك 

العناية بالبشرة فى الشتاء 3
العناية بالبشرة فى الشتاء 3

العناية بالبشرة فى الشتاء

3- البشرة المختلطة :

للتنظيف : امزجى ملعقتين من ماء الورد مع ملعقة من العسل الابيض و مقدار مناسب من ماء البصل ن افردى لخليط على بشرتك باستخدام قطنة و سيبيه لمدة 20 دقيقة  بعد مرور الوقت اشطفى بشرتك بماء دافئ ننزوج بماء الورد .

للحصول على بشرة نضرة :  امزجى ملعقة كبيرة من الطحينة مع ملعقة كبيرة من ماء الورد و ملعقة صغيرة من زيت اللوز و نقطتبن من الليمون ، اخلطى المكونات و افردى المزيج على بشرتك و سيبيه لمدة 10 دقائق و بعدين اغسلى وشك بمياه دافئة .

للترطيب : اخلطى ثمرتين موز مهروسين مع ملعقة من اللبن البودرة و ملعقة من العسل الابيض و مقدار قليل من المياه ، ادهنى بشرتك بالخليط و سيبيه لمدة 10 دقائق و بعدين اغسلى بشرتك بمياه دافئة  .

العناية بالبشرة فى الشتاء 4
العناية بالبشرة فى الشتاء 4

4- البشرة العادية : 

للتنظيف : امزجى  بيضة مع نص ملعقة صغيرة عصير ليمون و 2 ملعقة كبيرة  كبيرة نخالة دقيق ( ردة ) .
اخلطى المكونات دى مع بعضها لحد ما تبقى عجينة ، و بعدين افرديها على وشك و سيبيها  لمدة 15 دقيقة  ، بعد مرور الوقت اغسلى وشك بالمياة الفاتر

للترطيباخلطي كوباية من الزبادي مع ملعقة من عصير البرتقال وملعقة من عصير الليمون. استخدمي الخليط على بشرة الوجه لمدة 5 دقائق، و بعدين اشطفى وشك كويس.  الخلطة  دى هى الأنسب للبشرة العادية .

للحصول على بشرة نضرة : استخدمى قناع اللوز مع زيت الزيتون ، امزجى 5 حبات لوز مطحونين مع مقدار مناسب من زيت الزيتون او زيت السمسم ، افردى الماسك على وشك و سيبيه لمدة 15 دقيقة و بعدين اشطفى وشك بالمياة الدافية .

مقالات متعلقه

فوايد البخار لعلاج حب الشباب: وازاي تعمليه خطوة بخطوة

فوايد البخار لعلاج حب الشباب: وازاي تعمليه خطوة بخطوة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح