إزاي تعتني ببشرتك فى الشتاء؟

آية حسان
آية حسان
2908

 فى الشتاء بشرتنا بتتعرض لانواع كتير من الحاجات اللى ممكن تسبب اضرار كبيرة ، خصوصا فى الايام اللى البرد فيها بيزيد زى التهابات البشرة ، التشققات او خشونة البشرة و جفافها ، فى المقال ده هتلاقى ملف كامل للعناية ببشترك فى الشتاء .. 
لكن فى الاول لازم تحددى نوع بشرتك علشان تقدرى تحددى الوصفات الافضل ليها و انسب الطرق للعناية بيها …

العناية بالبشرة فى الشتاء 1
العناية بالبشرة فى الشتاء 1

ازاى تتعرفى على نوع بشرتك :

تقدرى تتعرفى على نوع بشرتك بسهوله بانك تغسلى رقبتك و وشك كويس جدا و تتخلصى من اى آثار للماكياج على وشك ، وبعدين تقفى قدام المراية فى ضوء النهار الطبيعى ، و عن طريق ملاحظة حاجات معينة تقدرى تحددى لون بشرتك : 

1- البشرة الطبيعية / العادية : 

لو بشرتك من النوع العادى هتحسيها ناعمة و رطبة الى حد ما بحيث انها بتكون لا شديدة الرطوبة ولا شديدة الافرازات ، و غالبا بتكون خالية من الشوائب و العيوب .

2- البشرة الدهنية : 

هى البشرة اللى بتكون معظم الوقت فيها لمعة و ليها ملمس زيتى ، و غالبا بتلاقى عليها حبوب او بقع .

3- البشرة المختلطة :

هى البشرة اللى بتبجمع بين خصائص البشرة الجافة و البشرة الدهنية ، فبتكون بعض المناطق جافة زى الخدين ، ومناطق اخرى دهنية زى منطقة الذقن و حول الانف 

4- البشرة الجافة : 

هى البشرة اللى بتكون نسبة الزيوت و الدهون فيها قليلة جدا بعكس البشرة الدهنية ، علشان كده ملمسها دايما جاف و بتكون بشرة رقيقة جدا وده اللى بيعرضها انها بتكون الحبوب و البثور بسهولة و كمان بتتعرض للتقشير ، و ملمسها بيكون خشن و خاصة فى الشتاء اكتر من الصيف .

أهم وصفات و خلطات العناية بالبشرة :

1- البشرة الجافة :

للتنظيف : ممكن تستتخدمى زيت المشمش كمنظف للبشرة ، بللى قطنة بزيت المشمش و دلكى بيها الوجه قبل النوم.

للحصول على بشرة نضرة : استخدى قناع العسل بالخميرة ، امزجى ملعقة من العسل الابيض ، ملعقة من الحليب و قرصين خميرة ” تقدرى تلاقى اقراص لاخميرة فى الصيدليه “، امزجى ال مكونات مع بعضها و افردى الخليط على وشك و سيبيه لمدة 15 دقيقة بس بعيد عن منطقة العيين ، بعد مرور الوقت اغسلى وشك بمياة دافية .

للترطيب : استخدمى زيت الزيتون بنفس طريقة استخدام زيت المشمش .

العناية بالبشرة فى الشتاء 2
العناية بالبشرة فى الشتاء 2

2- البشرة الدهنية : 

للتنظيف : استخدمى حليب اللوز لتنظيف بشرتك ، بللى قطنة بحليب اللوز و امسحى بيها وشك و رقبتك قبل النوم على اللون .

للحصول على بشرة نضرة : امزجى ملعقة كبيرة من اللوز المطحون مع ملعقة صغيرة من الليمون و بياض بيضة ، افردى الخليط على بشرتك المببلة لحد ما ينشف و بعدين اغسليها بمياة دافية .

 للترطيب :  امزجى ربع كوباية من الحليب مع ملعقتين من زيت الزيتون وملعقتين من الليمون ، باستخدام قطنة و زعى الخليط على بشرتك 

العناية بالبشرة فى الشتاء 3
العناية بالبشرة فى الشتاء 3

العناية بالبشرة فى الشتاء

3- البشرة المختلطة :

للتنظيف : امزجى ملعقتين من ماء الورد مع ملعقة من العسل الابيض و مقدار مناسب من ماء البصل ن افردى لخليط على بشرتك باستخدام قطنة و سيبيه لمدة 20 دقيقة  بعد مرور الوقت اشطفى بشرتك بماء دافئ ننزوج بماء الورد .

للحصول على بشرة نضرة :  امزجى ملعقة كبيرة من الطحينة مع ملعقة كبيرة من ماء الورد و ملعقة صغيرة من زيت اللوز و نقطتبن من الليمون ، اخلطى المكونات و افردى المزيج على بشرتك و سيبيه لمدة 10 دقائق و بعدين اغسلى وشك بمياه دافئة .

للترطيب : اخلطى ثمرتين موز مهروسين مع ملعقة من اللبن البودرة و ملعقة من العسل الابيض و مقدار قليل من المياه ، ادهنى بشرتك بالخليط و سيبيه لمدة 10 دقائق و بعدين اغسلى بشرتك بمياه دافئة  .

العناية بالبشرة فى الشتاء 4
العناية بالبشرة فى الشتاء 4

4- البشرة العادية : 

للتنظيف : امزجى  بيضة مع نص ملعقة صغيرة عصير ليمون و 2 ملعقة كبيرة  كبيرة نخالة دقيق ( ردة ) .
اخلطى المكونات دى مع بعضها لحد ما تبقى عجينة ، و بعدين افرديها على وشك و سيبيها  لمدة 15 دقيقة  ، بعد مرور الوقت اغسلى وشك بالمياة الفاتر

للترطيباخلطي كوباية من الزبادي مع ملعقة من عصير البرتقال وملعقة من عصير الليمون. استخدمي الخليط على بشرة الوجه لمدة 5 دقائق، و بعدين اشطفى وشك كويس.  الخلطة  دى هى الأنسب للبشرة العادية .

للحصول على بشرة نضرة : استخدمى قناع اللوز مع زيت الزيتون ، امزجى 5 حبات لوز مطحونين مع مقدار مناسب من زيت الزيتون او زيت السمسم ، افردى الماسك على وشك و سيبيه لمدة 15 دقيقة و بعدين اشطفى وشك بالمياة الدافية .

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة