12 سر من أسرار جمال كليوباترا !

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
69999

طبعا كلنا عارفين ان الملكة كليوباترا كانت معروفة جدا بجمالها الملفت وجمال جسمها وبشرتها وشعرها ولما يتكتب عنها دايما لازم يكتبوا عن جمالها وقد ايه كانت بشرتها حلوة وصافية ودايما بنسمع ونقرا عن حمامات اللبن والعسل اللي كانت بتستحمى فيها وان على طول كانت ريحة جسمها حلوة ومميزة ومش بس بشرتها كمان جمال شعرها وقد ايه كان صحي وناعم واكيد كلنا بنسأل وحابين نعرف سر جمالها ده عشان كده احنا النهاردة جيبنالكم شوية اسرار للجمال من الملكة كليوباترا اللي كانت دايما بتستخدمها لجمال بشرتها وجسمها وشعرها وهتخلي شعرك صحي وناعم  وبشرتك جميلة زي الملكة كليوباترا.

  • ياللا تعالوا نعرف مع بعض 12 سر من أسرار جمال كليوباترا:

1- حمام اللبن:

اول سر للملكة كليوباترا هو حمام اللبن ده تقريبا اكتر حاجة كانت معروفة عنها انها كانت بتستخدم حمام اللبن والعسل مع زيت اللوز عشان تخلي بشرتها ناعمة ومنورة وصافية عشان تعملي حمام اللبن اخلطي 3 كوبايات من اللبن مع نصف كوب عسل ابيض ومعاهم 5 معالق كبيرة زيت لوز وحطي الخليط ده في البانيو مع المية وانقعي جسمك فيه من نصف ساعة لساعة الحمام ده بيطري الجلد وبينعم الجسم جدا وبيخليه صافي من اي شوائب وعيوب.

حمام اللبن من اسرار جمال كليوباترا
حمام اللبن من اسرار جمال كليوباترا

2- تنضيف البشرة بالعنب:

من الحاجات اللي كانت بتستخدمها لبشرتها كانت بتعمل سكراب بالعنب بتنضف بيه بشرتها عشان تعملي نفس الاسكراب ده هتجيبي العنب الاخضر وتهرسية كويس وتضيفي عليه عسل ابيض وتخلطيهم كويس مع بعض وتحطيه على وشك وتسيبيه ربع ساعة وبعدين تغسليه كويس بمية دافية.

تنضيف البشرة بالعنب
تنضيف البشرة بالعنب

3- تقشير البشرة والجسم وتعطيره بالملح:

كانت دايما بتستخدم الملح لتقشير بشرتها وجسمها اخلطي 3 فناجين ملح ناعم مع 3/4 فنجان زيت زيتون و3/4 فنجان زيت لوز حلو وكام نقطة من اي زيت عطري تختاريه احتفظي بيه في برطمان زجاجي وخدي من الخليط اللي يكفي بشرتك وجسمك وافركيه كويس في حركات دائرية وبعدين سيبيه خمس دقايق وبعد كده اغسليه بمية دافية الخليط ده بيشيل كل الخلايا الميتة وبينعم البشرة جدا ويخليها طرية وبيخلي ريحتها حلوة والافضل انك تعملي تقشير الملح بعد حمام اللبن عشان يجيب معاكي نتيجة احسن.

اسرار جمال كليوباترا 1
اسرار جمال كليوباترا 1

4- تونر ماء الورد:

طبعا كلنا عارفين فوايد ماية الورد للبشرة وطلعت دلوقتي كمان انها سر من اسرار جمال بشرة الملكة كليوباترا كانت بتمسح بشرتها كل يوم الصبح وبالليل بمية الورد بتنعم البشرة جدا وتغذيها, كمان لما تكون الدنيا حر ممكن ترشي بشرتك بمية الورد هترطب البشرة جدا وتنعشها, من فوايد مية الورد كمان انك ممكن تستخدميها بدل البرايمر قبل المكياج ده هيساعد ان المكياج يثبت على بشرتك فترة اطول وكمان هيفرق معاكي جدا لما تيجي تحطي كريم الاساس هتلاقيه بيتفرد على وشك اسهل بكتير وهتحسي بشرتك ناعمة ومخملية جدا, وغير ده كله انها هتخلي ريحة بشرتك حلوة جدا.

اسرار جمال كليوباترا 2
اسرار جمال كليوباترا 2

5- غسل الوجه بخل التفاح:

من الحاجات اللي معروفة جدا عن الملكة كليو باترا انها كانت بتستخدم خل التفاح بتغسل بيه وشها لانه بينشط الدورة الدموية وبينظم درجة الحموضة في الجلد, طيب نعمل ازاي غسول خل التفاح؟ هتجيبي طبق تحطي فيه مية دافية وتحطي عليهم ربع كوب خل تفاح هتغسلي وشك كويس الاول وتتأكدي انه نضيف وبعدين تغسليه بخليط خل التفاح وسيبي وشك ينشف لوحده من غير ما تنشفيه بالفوطة.

اسرار جمال كليوباترا 3
اسرار جمال كليوباترا 3

6- الزيت والليمون لتنضيف البشرة:

كان من روتينها اليومي خليط الزيت والليمون عشان تنضف بشرتها كانت بتغسل بيه بشرتها اكتر من مرة في اليوم اخلطي اي نوع زيت مناسب لبشرتك مع الليمون اغسلي بيه وشك وبعدين اشطفيه بخليط خل التفاح والمية اللي احنا قولنا عليه ده هيخلي بشرتك على طول نضيفة ومنورة.

الزيت والليمون لتنضيف البشرة
الزيت والليمون لتنضيف البشرة

7- الحناء للضوافر:

طبعا على ايام كليوباترا مكنش لسه في مانيكير هي كانت بتستخدم الحنة على ضوافرها بدل المانيكير بيدي لون بني محمر طبيعي للضوافر ده غير ان الحنة مفيدة جدا للضوافر بتغذيها وبتحميها من التقصف والتكسر.

الحناء للضوافر
الحناء للضوافر

8- ماسك العسل للبشرة:

العسل من الحاجات اللي مكنتش بتستغنى عنها لان ليه فوايد كتير جدا للبشرة بيقتل البكتيريا اللي بتضر البشرة وفيه مواد مضادة للاكسدة بتحمي الجلد وبيمنع ويعالج حب الشباب وبيأخر علامات الشيخوخة على البشرة وبيرطب الجلد بس تدهني بشرتك بالعسل من غير اي اضافات تانية.

اسرار جمال كليوباترا 4
اسرار جمال كليوباترا 4

9- مقشر لعلاج حب الشباب:

اخلطي نصف معلقة زبادي مع نصف معلقة ملح ناعم ومعلقة خميرة ودلكي وشك بالخليط لمدة دقايق وبعدين اغسليه بمية دافية.

مقشر لعلاج حب الشباب
مقشر لعلاج حب الشباب

10- كريم للوجه:

كانت بتعمل كريم للوش كله من مكونات طبيعية مفيدة للبشرة عشان تعمليه هتجيبي 2 معلقة كبيرة من صبار الالوفيرا ومعلقة كبيرة زيت لوز و2 معلقة من شمع العسل و4 نقط من اي زيت عطري انتي تختاريه هتسخني شمع العسل مع زيت اللوز لحد ما يسيح ويبقى عندك خليط سايل وبعدين تضيفي عليهم باقي المكونات وممكن كمان عشان تزودي فايدة الكريم ضيفي على الخليط كبسولة فيتامين E هتلاقيه موجود في الصيدلية اخلطي المكونات كلها مع بعض كويس جدا وسيبيه لحد ما يبرد وبعدين احتفظي بيه في التلاجة واستخدمية ورجعيه تاني في التلاجة بعد كل استخدام الخليط ده يقعد معاكي في التلاجة تقريبا اسبوع واحد لان كله مواد طبيعية ومافيهوش اي مواد حافظة عشان كده الافضل تعملي كمية صغيرة تكفيكي اسبوع ولما يخلص اعملي كمية تانية.

كريم للوجه
كريم للوجه

11- علاج كليوباترا للشعر التالف:

اخلطي 3 معالق عسل مع معلقة كبيرة زيت خروع او زيت زيتون المتوفر عندك الاتنين هيعملوا نفس النتيجة معاكي اغسلي شعرك وبعدين حطي عليه الخليط وسيبيه على شعرك من 5 دقايق لربع ساعة الماسك ده هايل للشعر بيعالج الشعر التالف وينعمه ويخليه بيلمع.

علاج الشعر
علاج الشعر

12- الزيت الساخن لعلاج الشعر:

معلقة كبيرة زيت زيتون ومعلقة كبيرة زيت خروع نخلطهم كويس مع بعض وندفيهم شوية على النار وبعدين ندلك بيهم فروة الراس والشعر وبعدين تلفي الشعر بفوطة سخنة وسيبيها ربع ساعة وبعدين اغسلي شعرك كويس بالشامبو والبلسم الخلطة دي مغذية للشعر جدا وبتنعمه.

الزيت الساخن لعلاج الشعر
الزيت الساخن لعلاج الشعر

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة