تلوين الشفايف درجات او اومبري بالخطوات !

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
15775

تلوين الشفايف درجات او اللي بيتسمى اومبري هي طريقة تلوين الشفايف بلونين روج او اكتر ودمجهم مع بعض والطريقة دي طالعة موضة بقالها فترة والطريقة دي مش بس للشفايف كمان للشعر انتشرت موضة صبغة الشعر الاومبري اللي هي بتصبغي شعرك بلونين بيكون نص الشعر من فوق غامق ومن تحت فاتح  بس النهاردة احنا موضوعنا عن الشفايف الاومبري هنقولكم ازاي تلونوا شفايفكم درجات بالخطوات.

– ياللا نعرف طريقة تلوين الشفايف درجات خطوة بخطوة:

1- الخطوة الاولى:

اول خطوة وتعتبر هي اهم خطوة وهي اختيار الالوان اللي تمشي مع بعضها ويكون في تناغم وتناسق بينهم لان لو اختارنا الوان غلط هيطلع الشكل مش حلو ومش زي ما احنا عايزينه اول لون هيكون لون الروج الاساسي اي لون هتختاريه واللون التاني اختياره هيكون على اساس اللون الاساسي لازم يكون افتح من اللون الاساسي بدرجة او اغمق منه بدرجة واحدة بس عشان يطلع التدريج معاكي مظبوط يعني مثلا لو هتحطي لون الروج الاساسي احمر يبقى تستخدمي معاه لون بني غامق او ممكن الاحمر مع الوردي, ولو لون الروج الاساسي بلون وردي ممكن تعملي معاه درجات الوان باللون البرتقاني او البني.

تلوين الشفايف درجات 1
تلوين الشفايف درجات 1

2- الخطوة التانية:

الخطوة التانية هي اسلوب التلوين وازاي تدمجي اللونين مع بعض في اكتر من طريقة ممكن نعمل بيه التدريج.

الطريقة الاولى: ممكن نخلي شفة باللون الغامق والشفة التانية باللون الافتح ونمزج الشفتين مع بعض في الجزء الداخلي بس من الشفة بحيث يكون اللي فوق غامقة واللي تحت على حدود الشفايف باللون الفاتح والشفايف من جوه باللون الاغمق.

الطريقة التانية: اللي ممكن ندرج بيها الشفايف نحط اللون الغامق بخط تخين على حدود الشفايف والجزء الداخلي من الشفايف نحط عليه لون فاتح.

الطريقة التالتة: هي عكس الطريقة اللي فاتت باننا هنحط اللون الفاتح على حدود الشفايف من بره واللون الاغمق هو اللي في الجزء الداخلي من الشفايف, والطريقة دي بتكون احلى مع الالوان الفاتحة يعني زي الودري مثلا ومعاه لون نيود هتحطي اللون النيود على حدود الشفايف واللون الوردي هو اللي يبقى في الجزء الداخلي.

الطريقة الرابعة: الطريقة دي بقى جريئة شوية لان فيها الوان جريئة هنعمل التدريج باللون الاحمر الغامق مع الاسود او البني هتحطي اللون الاسود على زاوية الشفايف الداخلية على الشفايف اللي فوق واللي تحت وعلى الحدود الخارجية للشفة اللي تحت بس وبعد كده هتحطي اللون الاحمر على الجزء الداخلي من الشفة اللي تحت وعلى الشفة اللي فوق, وممكن تتعمل بالوان فاتحة بس الالوان الغامقة في الطريقة دي بتكون احلى.

الطريقة الخامسة: اسلوب التدريج علي الشفايف من اليمين للشمال, بمعني كأننا هنقسم الشفايف نصين بالطول, نص فيهم غامق ونص فاتح. 

– في بقى طرق ممكن تستخدمي فيها اكتر من لونين مع بعض بس يفضل انك تستخدمي اكتر من لونين لما تكوني اتمكنتي من رسم التدريج وعرفتي كويس ايه الالوان اللي ممكن تمشي مع بعض وتطلع حلوة يعني ابدأي الاول بالتدريج بلونين بس ولما تتمكني منه كويس ممكن تجربي تدخلي اكتر من لونين مع بعض.

مقالات متعلقه

طرق لعمل تنت طبيعي للشفايف في البيت بمكونات من مطبخك

طرق لعمل تنت طبيعي للشفايف في البيت بمكونات من مطبخك

8 حيل مكياج هتبين شفايفك اكبر وشكلها ممتليء

8 حيل مكياج هتبين شفايفك اكبر وشكلها ممتليء

ازاي تحطي الروج السايل زي المحترفين بخطوات سهلة !

ازاي تحطي الروج السايل زي المحترفين بخطوات سهلة !