ازاى تلبسى البلوفر فى الشتا ؟

آية حسان
آية حسان
10178

معظمنا بنستني الشتا ييجى بالرغم من الجو الساقعه والبرد والمطر الا انه الشتا له ميزة كبيرة جدا عن باقى فصول السنة و هى ” شياكة لبس الشتا ” ، فصل الشتا بيرتبط دايما بموضة الملابس الاشيك و الالوان الاهدأ ، و الاحذية الشيك جدا اللى كلنا بنستنى الشتا ييجى علشان نستمتع بشكلها. فى المقالة دى هنتكلم عن واحدة من اهم قطع الملابس فى الشتا و اللى مسيطرة على موضة شتا 2016 بشكل كبير و كمان  مبنستغناش عنها كلنا و هى ” البلوفر” .. تعالوا نشوف موضة البلوفر في شتا 2016 وستيلاته المختلفة.

هنا هنعرضلك اهم 5 نصائح تخليكى تعرفى ازاى تلبسى البلوفر فى الشتا و يكون شكله حلو و انيق:

1 . البلوفر اللى لونه غامق دايما شيك و بيليق على حاجات كتير سواء قمصان او بنطلونات و بيتناسب مع اغلب الاوقات فى اليوم ، وقطع الاكسسوارات المختلفة من سلاسل او اساور و خواتم بتليق عليه بأكتر من لون ،و بتزود من أناقته و بتخلى شكله حلو جدا . أحرصى دايما على وجود بلوفر او اتنين الوانهم غامقة فى دولابك ، الوان زى الاسود او الكحلى او البنى أو النبيتي.

  1. البلوفر اللى لونه فاتح زى الوان ” الروز ، الابيض، اللبنى، الاوف وايت ، الأصفر, او البمبى بدرجاته الفاتحة” بتناسب النهار اكتر ، و زى البلوفرات صاحبة الالوان الغامقة ممكن تضيفلها قطعة اكسسوار او اكتر من نفس اللون او من درجات الوان اغمق علشان تزود من شياكة البلوفر .
  1. لو عندك بلوفر سادة و مابتلبيسيهوش علشان فاكرة شكله ممل او مش حلو ، ممكن تغيرى من شكل البلوفر بأنك تضيفيله بروش او حبات لؤلؤ موزعة بشكل عشوائى عليه  او تلبسى تحته بلوزة او قميص اطول منه شوية ، وممكن تغيرى شكله بأنك تلبسى طرحة ملونة بلون مختلف عن لون البلوفر و تضيفي للطقم شنطة او  حذاء من نفس لون الطرحة مع ساعة يد مناسبة مثلا .
    البلوفر المزخرف 1
    البلوفر المزخرف 1
  1. البلوفرات الطويلة أو الفستان السويتر اتكلمنا عنه قبل كده وقلنا اد ايه انه من أشيك الستايلات اللى ممكن تجربيها فى الشتاء، ممكن تجربى تلبسى بلوفر طويل على حذاء برقبة طويلة ” بوت طويل” من لون يتناسب مع لون البلوفر لو البلوفر بيعدى الركبة أو ممكن تجربى تلبسى تحت البلوفر الطويل جوارب طويلة من نفس لونه على حذاء مناسب .
  1. البلوفر اللى ياقته كبيرة واسعة ” Turtle neck ” أو رقبة السلحفة :) موضة ومنتشرة السنة ديه وشكل الرقبة بقي مختلف عن موضة زمان اللي كانت بتبقي ضيقة وماسكة “هاي كول”, شكله بيبقي حلو جدا مع تسريحة شعر و ماكياج مناسبين وكمان بيليق معاه قوي لم الشعر ديل حصان أو كعكة لفوق.

مقالات متعلقه

ستايلات للشتا هتدفيكي وتخليكي تطلعي بلوك ستايلش

ستايلات للشتا هتدفيكي وتخليكي تطلعي بلوك ستايلش

موضة الجاكيت الروب لشتا 2016

موضة الجاكيت الروب لشتا 2016

ازاى تلبسي السكارف فى الشتاء

ازاى تلبسي السكارف فى الشتاء