طرق طبيعية للتخلص من التدخين !

يسرا خالد
يسرا خالد
في
صحة
3103

التدخين من اكثر العادات اللى بيكون  من الصعب التخلص منها و بتحتاج ارادة قوية و دافع بس اكيد فى حجات ممكن تساعدنا و تكون بديلة للزقات النيكوتين و الادوية اللى اغلبها مش بينفع تعالوا اقرأوا معانا ازاى ترجعوا صحتكم و تتخلصوا من عادة التدخين …

نصائح للمساعدة فى التخلص على عادة التدخين :

1 – تغيير عادات الاكل :

فى اكلات بتخلى طعم السيجارة احلى و فى اكلات بتخلى طعمها اوحش ! حسب كلام العلماء و الابحاث القهوة و اللحوم بتساعد على التدخين اكثر و لكن الالبان و الخضروات و الفاكهة بتخلى رغبتنا فى التدخين اقل و طعم السيجارة بيكون وحش جدا بعدها فعشان كده لازم نحرص على الاكل الصحى و نبعد عن الحجات اللى فيها كافيين كثير .

2 – النشويات و الحلويات :

لما الشخص بيحس انه نفسه فى سيجارة بيكون فى الحقيقة نفسه فى جرعة من النشويات او الحلويات و ممكن فى الحالة دى بدل ما ناخد سيجارة نحاول نلجأ لاكل قطعة صغيرة من اى حتجة حلوة بس بدون اسراف عشان تقلل من احساسنا باحتياج السيجارة .

3 – الرياضة :

معدل التخلص من التدخين بيرتفع جدا لما الشخص بيكون بيمارس الرياضة على الاقل 5 مرات فى الاسبوع لان الرياضة بتزود ضربات القلب و حركة الرئة و استخدامها للاكسجين فبالتالى بيكون من الصعب جدا الرجوع للتدخين .

4 – بلاش رجيم :

العلماء اكدوا ان قدرة المدخن على توقف التدخين بتكون ضعيفة و اقل لما يكون عامل رجيم و بيقولوا ان الاحسن يركز مجهوداته على ترك التدخين الاول عشان الجسم ميحسش بحرمان زيادة فيفشل فى الحاجتين و المدخن عادة مش بيتعرض للسمنة زى الناس التانية بسهولة فمش هيكون صعب انه يفقد وزنه لما يتخلص من التدخين الاول .

5 – البدائل من السناك الصحى :

فى وقت ما المدخن بيدور على سيجارة او حاجة يشغل بيها ايده او فمه ممكن يبدل السيجارة  باللبان او المصاصة حتى او ممكن اعواد الكرف و الجزر و ممكن يمضغ حبوب او بذور عباد الشمس و ممكن كمان المكسرات بأنواعها.

6 – الشاى العشبى :

كل ما نحس ان احنا عايزين نشرب سيجارة بيكون من الاحسن نلجأ للمشروبات العشبية او الشاى الاخضر و الكاموميل اللى بيهدى من التوتر و ممكن كمان القرفة او اعواد القرفة اللى بتهدى الاعصاب.من الحجات اللفعالة جدا كمان النعناع لانه بيصلح حجات كتير فى الجسم زى الجهاز الهضمى و بيقلل من الاحساس بالغثيان اللى بيسببه  التدخين و بيخلصك من الصداع.

7 – الجنزبيل :

من اكثر الحجات اللى بتساعد على رفع نشاط الجسم و بتزود المناعة و  بتقلل من الارهاق و الاكتئاب اللى بيسببه شرب السجائر و بيغنى بنسبة كبيرة عن النيكوتين .

8 – الشوفان :

مليان بالاحماض المفيدة و زيوت الاوميجا و بيقلل من مخاطر امراض القلب اللى بتسببها السجائر و بيخلى الوعية الدموية فى صحة كويسة و بيقلل من التوتر و بيحافظ على الجهاز العصبى و يظبط ضغط الدم و دى حجات كلها بيأثر عليها التدخين بالسلب.

مقالات متعلقه

“ماسكات تتاكل”.. وصفات طبيعية لبشرتك من مكونات غنية وصحية

“ماسكات تتاكل”.. وصفات طبيعية لبشرتك من مكونات غنية وصحية

10 وصفات Sheet Masks مذهلة لبشرة نضرة وصحية

10 وصفات Sheet Masks مذهلة لبشرة نضرة وصحية

ايه اللي هيحصل لبشرتك لو استخدمي روتين “Ubtan” لمدة شهر!

ايه اللي هيحصل لبشرتك لو استخدمي روتين “Ubtan” لمدة شهر!