اعرفى اكثر عن البشرة المختلطة و احسن مكياج ليها

يسرا خالد
يسرا خالد
في
بشرة
10742

البشرة المختلطة معناها ان انتى وشك بيتكون من كذا نوع من البشرة يعنى فى مناطق فى وشك دهنية و فى مناطق جافة او عادية و دى بتسببلنا مشكلة فى الاعتناء بيها و بتسبب تقشير فى البشرة او حبوب عشان كدا لازم نعتنى بيهال بطرق معينة تعالوا نعرف ازاى نهتم بيها اقرأوا معانا  نصايح عن البشرة المختلطة.

نصائح للاهتمام بالبشرة المختلطة :

1 – اتعلمى تعتنى بكل منطقة فى وشك بطريقة مختلفة لازم تحرصى على ترطيب المناطق الجافة و تحرصى على نظافة المناطق الدهنية من الزيوت . فى اغلب الوقت المناطق الدهنية بتكون فى منطقى التى زون زى الصورة .

تى زون
تى زون

2 – استخدمى كريمات اساس خفيفة على البشرة و يكون اغلب مكونتها طبيعية او من المعادن و بيكون مكتوب على العلبة انها للبشرة المختلطة عشان متسدش المسام او تزود الزيوت فى بشرتك .

3 – متناميش و انتى حاطة مكياج و احرصى على غسيل وشك بمنظف مناسب لبشرتك قبل النوم .

4 – قبل ما تخرجى استخدمى كريم واقى من اشعة الشمس.

5 – لازم تحرصى على نظام معين فى الرعاية ببشرتك و اوله انك تغسلى وشك مرتين فى اليوم و ترطبيه مرتين فى اليوم و تعملى تقشير لبشرتك مرة فى الاسبوع .

6 – يستحسن الغسول اللى هتستخدميه يكون على شكل جل او فوم و خالى من الروائح عشان يكون لطيف على بشرتك المختلطة  و ابعدى تماما عن الصابون العادى حتى لو مكتوب عليه انه رقيق على البشرة .

وصفات طبيعية للبشرة المختلطة : 

1 – السكر البنى :

اعملى مقشر طبيعى لبشرتك عن طريق خلط 2 معلقة سكر بنى و معلقة قهوة مطحونة كويس و معلقة عصير ليمون و معلقة عسل و سيبيهم على وشك دقيقة واحدة و بعدين اغسليهم بمياة دافية .

2 – البيكينج صودا :

حل مش غالى و فعال هنجيب كذا معلقة بيكينج صودا و نخلطهال بشوية مياه لحد ما تعمل معجون و نسيبها على المناطق الجافة على الوش لمدة ربع ساعة و بعدين نغسلها و هتحسى بالتحسن بعد التكرار .

3 – الموز :

هنجيب 1 موزة و نصف ثمرة بابايا و جزرتين و و كوب صغير عسل و نخلطهم فى الخلاط لحد ما يعملوا عجين و نسيبهم على الوش 20 دقيقة و نغسلهم بمياه دافية .

4 – الزبادى :

هنجيب معلقة زبادى و معلقة عصير ليمون و نقطتين زيت ليمون عطرى بيتجاب من محلات الزيوت و اتكلمنا عليه قبل كده و نخلطهم و نسيب الماسك 10 دقائق على الوش و نغسله بمياه دافية .

وصفات طبيعية
وصفات طبيعية

نصائح لمكياج البشرة المختلطة :

-خلى فى لمسة لامعة  على خديك استعملى هايلايتر لؤلؤي خفيف على الخدين  عشان تبدو البشرة متناسقة، ولتقليل الجفاف الزائد بالمنطقة.

– استخدمى كونسيلر نوع كريمي بدل من النوع العادي. حطى نقاط قليلة تحت العينين وفي الأماكن الغامقة بالوجه،. وزعي الكونسيلر بطرف اصبعك احسن من الفرشاة

– استخدمى بودرة لامعة على الوجه، مع توزيعها بفرشاة كبيرة لضمان وصولها بتناسق إلى أجزاء الوجه المختلفة.

-ضعي أحمر الخدود من درجات الوردي.

-ضعي ماكياج عينينك وأحمر الشفاة بطريقتك العادية، لانها مش هتتأثر بطبيعة بشرتك ومش هتحتاج إلى خطوات خاصة.

مقالات متعلقه

16 نصيحة جمالية لو عملتيها هتخليكي زي نجمات هوليوود

16 نصيحة جمالية لو عملتيها هتخليكي زي نجمات هوليوود

اسرار العناية اليومية بالبشرة الدهنية

اسرار العناية اليومية بالبشرة الدهنية

اعرفى اكثر عن البشرة الحساسة و احسن مكياج ليها

اعرفى اكثر عن البشرة الحساسة و احسن مكياج ليها