طرق طبيعية لتخسيس منطقة الوسط والكرش

يسرا خالد
يسرا خالد
74890

مفيش بنت فينا مش بتتمنى ان يكون معندهاش بطن او كرش  ومش بس عشان الشكل واللبس لا كمان ده بيسبب مخاطر صحية كبيرة من اهمها مشاكل الكبد و السكر. زي مااتكلمنا قبل كده عن تخسيس الأذرع وكمان تخسيس الفخدين و المؤخرة و الصدر ,  بنات حوا هتساعدكم النهرده إزاي تخسسوا منطقة الكرش لو قرأتم السطور اللى جاية . اعرفوا معانا طرق طبيعية لتخسيس منطقة الوسط والكرش..

تخسيس منطقة الوسط والكرش
تخسيس منطقة الوسط والكرش

 نصايح لتجنب دهون منطقة الوسط و الكرش :

1 – لازم تحصلى على فترة كافية من النوم لان من اشهر اسباب تجمع الدهون فى المنطقة دى هو قلة النوم اللى بتخليكى عايزة تاكلى حلويات و نشويات كتير و بتلخبط عملية الحرق فى جسمك .

2 – قللى من تناول السكر و استخدمى البدائل بتاعته زى العسل لان جسمك بيلاقى صعوبة فى حرقه و من الاحسن كمان انك تاخدى مقدار الطاقة و السكريات من النشويات .

3 – اهتمى جدا بالاوميجا 3 اللى موجود فى الاسماك و التونا و اللى كمان موجود على شكل اقراص فى الصيدليات لانه بيساعد على حرق الدهون فى المنطقة دى .

4- زودى اهتمامك بتناول الاكل اللى فيه فيتامين سى زى الليمون و البرتقال و ممكن كمان تشتريه كأقراص من الصيدلبة او فوار .

5 – متفوتيش وجبات او تجوعى نفسك لان كل ما تجوعى كل ما جسمك بيحوش دهون اكثر و لازم تزودى عدد الوجبات بطريقة صحية .

وصفات طبيعية لتخسيس منطقة الوسط و الكرش :

1 –  الجنزبيل :

يعتبر مهضم طبيعى و بيساعد على حرق دهون البطن لانه بيزود حرارة الجسم و بيحسن من معدل انتاج الكورتيزول فى الجسم  و ده الهرمون اللى مسئول عن عملية الحرق. اغلى 4 كوب مياه و بعدين انقعى فيها من قطعة ل اتنين من الجنزبيل الطازة و سيبيهم على النار  وبعدين زودى عصير ليمونة و معلقة عسل ابيض. اشربيه مرتين فى اليوم .

وصفات طبيعية 1
وصفات طبيعية 1

 2 – الثوم :

الثوم مهم جدا للقلب و بيخفض الكوليسترول و مضاد رائع للسمنة و بيساعد على تجديد خلايا الجسم و بيخلص جسمك من الدهون المتراكمة حاولى دايما تعملى اكلك بالثوم لانه مفيد فى مرحلة خسارة الوزن . هتعصرى ليمونة فى كوب و تجيبى 3 فصوص ثوم و تبلعيهم زى الدوا و تشربى بعدهم الليمون و كررى كده كل يوم الصبح على معدة فاضية و بعد اسبوعين هتبدأى فى خسارة وزن من منطقة البطن .

وصفات طبيعية 2
وصفات طبيعية 2

3 – القرفة :

القرفة طعمها جميل و حلو و عمرها ما هتخليكى تتتخنى بالعكس دى حارقة للدهون و بتزود عملية الحرق و بتعالج من اى التهابات فى الجسم حاولى دايما ترشيها على اكلك و شربك زى الشاى و اللبن و حطى منها على قطعة توست و كليها و ممكن تزوديها كمان للكورن فليكس الصبح فى الفطار و ممكن تحطيها على عصير الليمون و تخلطيها على الشاى الاخضر و ممكن تشربى 4 كوب شاى اخضر بالقرفة كل يوم هتجيب نتيجة رائعة . لو انتى حامل تجنبى تماما تناول القرفة .

وصفات طبيعية 3
وصفات طبيعية 3

التمارين :

التمرين الاول :

crunch تمرين الكرنش نامى على ظهرك و خلى ايديكى جمبك مفرودة و ابدأى برفع رجليكى بزاوية 90 درجة و ابدأى برفع راسك عن الارض و خدى نفس عميق لما تنزلى على الارض و خرجى النفس ده و انتى رافعة راسك تانى من على الارض . كررى التمرين 3 مرات و كل مرة 12 عدة .

تمرين الكرنش
تمرين الكرنش

التمرين التانى :

kick back  تمرين كيك باك رائع لحرق دهون البطن بسهولة . اقعدى على رجليكى و ايديكى زى الصورة و قوسى ظهرك و ابدأى زقي برجليكى لورا و قدام و كررى 8 عدات و بعدين بدلى الرجل التانية .

شوفي كمان رجيم هيساعدك تخسي 4 كيلو في 3 ايام بس !

رجيم هيساعدك تخسي 4 كيلو في 3 ايام
رجيم هيساعدك تخسي 4 كيلو في 3 ايام

مقالات متعلقه

تمارين ونظام غذائي فعال للحصول على بطن مسطحة

تمارين ونظام غذائي فعال للحصول على بطن مسطحة

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

تمرين بسيط للتخلص من ترهل البطن في 3 اسابيع بس

تمرين بسيط للتخلص من ترهل البطن في 3 اسابيع بس